معایب و مزایای داوری مسابقات مقدماتی تواشیح از زبان احمد لیایی
کد خبر: 3352944
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰

معایب و مزایای داوری مسابقات مقدماتی تواشیح از زبان احمد لیایی

گروه فعالیت‌های قرآنی: احمد لیایی توضیحاتی پیرامون معایب و مزایای داوری مسابقات تواشیح به شیوه جدید ارائه کرد.

احمد لیایی، داور مرحله مقدماتی مسابقات کشوری تواشیح در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، درباره داوری مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات اظهار کرد: آیین‌نامه مسابقات تواشیح به شیوه قدیم و جدید دارای مزایا و معایبی است.

وی گفت: در شیوه جدید داوری، داوران بدون اطلاع از ماهیت شخص تلاوت و اجراکننده بر اساس یک شماره به داوری آثار پرداختند که از این لحاظ به عدالت نزدیک‌تر است. این روش تا حدودی قابل قبول است و البته اشکالاتی برآن وارد است که به سازمان اوقاف و امور خیریه منتقل شد.

لیایی با اشاره به اینکه به اذعان سازمان اوقاف و امور خیریه کاهش هزینه‌ها، پخش زنده تلویزیونی و کیفیت بالاتر مسابقات نهایی از مزایای این شیوه از برگزاری مسابقات است، ادامه داد: اشکال وارد بر شیوه جدید داوری نوع ضبط آثار توسط سیستم‌های مختلف بوده است که مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه بسیار تلاش کردند این مشکل را برطرف کنند. سیستم‌های ضبط آثار متفاوت بوده و در هر صورت داوران را تحت تأثیر قرار می‌داده است.

رئیس هیأت داوران مرحله مقدماتی مسابقات کشوری تواشیح با اشاره به استفاده از یک میکروفون برای گروه‌های تواشیح در ضبط اثر خود عنوان کرد: مشخص نیست بر اساس چه کار کارشناسی برای 6 نفر یک میکروفون در نظر گرفته شده است؛ گروه‌های تواشیح هنگام ارائه آثار برای صدای هر یک از اعضای خود برنامه‌ریزی می‌کنند. شاید این موضوع در مرحله نهایی مسابقات که به صورت حضوری انجام می‌شود برطرف شود اما این امر در ضبط اثر تأثیرگذار بوده است که البته این اشکالات قابل اصلاح است.

وی بیان کرد: همچنین حضور استان‌ها در مسابقات باعث تبادل تجربیات میان اساتید این رشته و گروه‌های تواشیح می‌شد که با این شیوه جدید عده‌ای از این موضوع محروم شدند که البته دلیل اصلی آن کاهش هزینه‌ها بوده است. همچنین دلیل دیگر سازمان اوقاف و امور خیریه پخش زنده مسابقات تواشیح کشوری بوده که به اذعان آنها باید مسابقات با کیفیتی بالا از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شود.

به گزارش ایکنای خوزستان، مرحله مقدماتی مسابقات کشوری تواشیح به منظور بررسی فایل‌های ارسالی از گروه‌های تواشیح سراسر کشور، از 28 مردادماه با حضور داوران و اساتید کشوری در دانشگاه علوم قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد و جمعه، 30 مردادماه به پایان رسید. مرحله نهایی مسابقات کشوری تواشیح، ابتهال و همخوانی سازمان اوقاف و امور خیریه 21 شهریور به میزبانی تهران برگزار می‌شود.

براساس آئین‌نامه جدید گروه‌های منتخب استانی که نمره لازم را برای ورود به مسابقات کشوری کسب کرده‌ بودند با نظارت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها، تواشیح و همخوانی خود را ضبط ویدئویی کرده و به سازمان اوقاف کشور ارسال کرده‌اند.

captcha