توافق هسته‌ای در چه صورتی باعث رونق اقتصادی می‌شود؟
کد خبر: 3337514
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
هادی غنیمی‌فر پاسخ می‌دهد:

توافق هسته‌ای در چه صورتی باعث رونق اقتصادی می‌شود؟

گروه اقتصاد: غنیمی‌فر اظهار کرد: رونق اقتصادی در شرایط پساتحریم نیازمند تجدیدنظر در بهره‌های بانکی در راستای حمایت از تولید است؛ وگرنه توافق هسته‌ای تأثیری در رونق اقتصادی نخواهد داشت.

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره نحوه عملکرد مناسب اقتصادی در دوران پساتحریم پرداخت و اظهار کرد: اول از همه باید روشن شود که در این مملکت به ارزش افزوده تولید بها داده می‌شود و همچنین اگر پول‌هایی که از گذر رفع تحریم‌ها به دست می‌آوریم خرج واردات کالای خارجی شود، برداشته شدن تحریم‌ها هیچ سودی را عاید اقتصاد ملی ما نخواهد کرد.

پایان نزول‌خواری با برنامه‌ریزی‌های مناسب در شرایط پساتحریم

وی ادامه داد: در چنین شرایطی برای چند سال ثروت زیادی در اختیار داریم و به دلیل مصرف زیاد، به تورم هم دامن خواهیم زد اما اگر درک کنیم که این سرمایه‌ها را در زیرساخت‌های تولید، مصرف کرده و سرمایه‌گذار و تولیدکننده را هم تشویق کنیم آنگاه نتایج حاصله موفقیت‌آمیز و در راستای بهبود وضعیت اقتصادی خواهد بود.

غنیمی‌فر افزود: چنین روندی به نزول‌خواری هم پایان خواهد داد و سرمایه‌ها را به سوی تولید روانه می‌کند و از سوی دیگر، پائین آوردن بهره پول به نفع تولید باعث کاهش قیمت تمام شده تولید خواهد شد.

افزایش قدرت خرید باعث رونق اقتصادی می‌شود

وی تأکید کرد: دراینصورت کالای تولید داخل با کالای تولید چین از نظر قیمت قابل مقایسه خواهد بود و با جذب مشتری از جانب کالاهای داخلی، رونق اقتصادی هم ایجاد می‌شود.

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی تأکید کرد: چنین وضعیتی باعث افزایش اشتغال، کاهش قیمت‌ها و افزایش قدرت خرید هم خواهد شد و افزایش قدرت خرید هم باعث رونق اقتصادی می‌شود؛ لذا فعالان اقتصادی به جای نزول‌خواری به تولید روی می‌آورند.

توافق هسته‌ای در چه صورتی باعث رونق اقتصادی می‌شود؟

وی ادامه داد: اما اگر بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ما براین اساس که باید نرخ بهره را بالاتر از تورم نگه داریم، همچنان به اقدامات سابق خود ادامه دهند هیچ کس سراغ تولید نخواهد رفت و توافق هسته‌ای هم تأثیری بر رونق اقتصادی نخواهد داشت.

وی در ادامه به بیان نحوه مصرف دارایی‌ها آزاد شده در شرایط پساتحریم پرداخت و اظهار کرد: اکنون حدود 40 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور ما وجود دارد که باید نرخ بهره را برای تمام شدن این کارها پائین آورده و این سرمایه‌ها را برای به پایان رساندن این پروژه‌ها به‌کار گیریم.

بخشی از سرمایه‌های آزاد شده به شبکه بانکی اختصاص داده شود

غنیمی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا نهادهای مسئول، برنامه‌های لازم برای استفاده از این سرمایه‌ها را دارند؟ اظهار کرد: به نظرم ابتدا باید تکلیف نرخ بهره در کشور ما روشن شود وگرنه تا زمانی‌که بانک رقیب فعالیت تولیدی محسوب می‌شود روند کنونی ادامه خواهد داشت و هیچ‌کدام از برنامه‌های دولت برای دوران پس از لغو تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی در پایان گفت: همچنین اگر بخشی از این سرمایه‌های آزاد شده با لغو تحریم‌ها، به شکل سپرده وارد شبکه بانکی شود، بانک‌ها دیگر نیازی به التماس مردم برای سپرده‌گذار ی ندارند و در این صورت می‌توانند از همین طریق نرخ سود را هم کاهش دهند و در شرایط پساتحریم، تولید ملی هم رونق پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط
captcha