آموزش‌های کلان جامعه پزشکی با بعد خداشناسی عجین نیست
کد خبر: 3317496
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸
قربانی:

آموزش‌های کلان جامعه پزشکی با بعد خداشناسی عجین نیست

گروه سلامت: رئیس پیشین مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: مشکل کار این است که سیستم نظام آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به شکلی است که فقط به بُعد طبیعی انسان می‌پردازند و در واقع آموزش‌های کلان جامعه پزشکی با بعد خدا شناسی عجین نیست.

رحیم قربانی، رئیس پیشین مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از عوامل ایجاد بی اخلاقی در میان پزشکان را ناآگاهی از بعد روحانی و الهی انسان دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در سیستم آموزشی علوم پزشکی وجود دارد این است که تنها به بعد طبیعی انسان می‌پردازد.

وی تصریح کرد: حرفه‌ پزشکی حرفه‌ای است که با انسان سر و کار دارد، انسان هم در واقع اشرف مخلوقات و نهایت خلقت خداوند بوده چنانکه حضرت باریتعالی در قرآن به خود بابت خلق این مخلوق تبریک گفته؛«فتبارک الله احسن الخالقین» با این وصف کمال انسان از هر لحاظ آفریده شده و کرامت خدایی در وجود اوست.

آشنایی با ابعاد الهی و نورانی انسان در پزشکی مبنا قرار گیرد/ آموزش‌های کلان جامعه با بعد خداشناسی عجین نیست
قربانی افزود: اگر فرد براساس آن بینش الهی که خداوند دستور آن را در قرآن داده، رفتار و عمل کند می‌داند که انسان دارای بعدی الهی و نورانی است؛ پزشکی از آن حرفه‌هایی است که با چنین موجودات الهی سر و کار دارد به همین جهت است که در درجه اول باید آشنایی با وجود انسان و ابعاد مختلف وجودی او به ویژه بُعد الهی و نورانی آن در آموزش پزشکان مبنا قرار گیرد.

وی تأکید کرد: مشکل کار این است که سیستم نظام آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به شکلی است که فقط به بُعد طبیعی انسان می‌پردازند و در واقع آموزش‌های کلان جامعه پزشکی با بعد خدا شناسی عجین نیست.

این فعال قرآنی ادامه داد: به همین دلیل وقتی فارغ التحصیلان ما از دانشگاه بیرون می‌آیند بیشتر همان بُعد تجربی را مد نظر قرار می‌دهند و مانند سایر حرفه‌ها چیزهایی یاد می‌گیرند تا ازمحل آن کسب درآمد کنند.

عدم برجسته شدن پزشکان با اخلاق در جامعه عدم رشد ابعاد اخلاقی در جامعه پزشکی را در پی دارد
رئیس مرکز قرآن و عترت بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با انتقاد از عدم برجسته شدن پزشکانی که ابعاد معنوی انسان‌ها را هم در نظر می‌گیرند اظهار کرد: افرادی هستند که همه ابعاد انسان را به دلیل اعتقاد به این که علم باید در خدمت به خلق خدا باشد نیز وجود دارد اما متأسفانه این افراد در جامعه پزشکی ما برجسته نمی شود و این بعد کاری آنان نیز در میان جامعه پزشکی رشد نمی کند.

جامعه اسلامی نباید چالش‌های اخلاق حرفه‌ای داشته باشد
این دندانپزشک یاد آور شد: با توجه به اینکه ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم که مبتنی بر تعالیم قرآن است نباید تربیت شدگان چنین مکتبی با مسائلی چون بی‌اخلاقی در جامعه پزشکی مواجه شوند، یک جامعه اسلامی خود به خود باید در آن اخلاقیات رعایت شود.

این عضو بسیج جامعه پزشکی اظهار کرد: همانطور که گفته شد افراد در یک جامعه اسلامی باید براساس اصول اسلامی عمل کنند به همین جهت  نباید فقط  کار را بر عهده جامعه پزشکی گذاشت، ولی بحث این است که نظام تربیتی و آموزشی که ما در کشور برای حرفه‌ای پزشکی و امثال آن داریم انسانی را تربیت نمی‌کند که همه جانبه اخلاق پزشکی را رعایت کند.

محیط ناسالم پزشکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد
وی با بیان اینکه اصولی مانند حلال و حرام، محرم و نا محرم نیز در جامعه وجود دارند اما از سوی افراد جامعه رعایت نمی‌شود گفت: نیروهای پزشکی هم وارد این عرصه شده و با توجه به این موارد تحت تأثیر قرار می‌گیرند، لاجرم هم به این موارد بعضا عادت  کرده و در زندگیشان نیز تأثیر می‌گذارد و مشکلاتی مانند توجه بیش از حد به ابعاد مادی و بی اخلاقی در حرفه آنان را فراهم می‌کند.

بازگشت به اصول قرآن راه چاره بی اخلاقی در حرفه‌های گوناگون
این دندانپزشک قاری قرآن بازگشت به اصول قرآنی را راه حل ترویج اصول اخلاقی در جامعه به خصوص جامعه پزشکی دانست و خاطر نشان کرد: اگر جامعه به همان کتاب هدایت و راهنمای انسانیت بازگردند و دستورات آن را مو به مو اجرا کنند و نظام آموزشی کلان جامعه نیز براساس سبک اسلامی و قرآنی در حرفه‌های مختلف شکل بگیرد قاعدتا اخلاق قرآنی نیز در میان حرفه‌های مختلف از جمله پزشکی ترویج می‌شود.

captcha