«کتاب و کتاب‌شناسی در نوشته‌های حبیب یغمائی» منتشر شد
کد خبر: 3316783
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
توسط خانه کتاب؛

«کتاب و کتاب‌شناسی در نوشته‌های حبیب یغمائی» منتشر شد

گروه ادب: «کتاب و کتاب‌شناسی در نوشته‌های حبیب یغمائی» به کوشش سیدعلی آل‌داوود و توسط خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «کتاب و کتاب‌شناسی در نوشته‌های حبیب یغمایی» برگزیده نوشته‌ها، مقالات و خاطره‌های شادروان استاد حبیب یغمائی است که درباره کتاب و کتابخانه‌ها، بانیان و واقفان کتابخانه‌های عمومی، کتاب‌دوستان، کتابفروشان و چاپخانه‌داران منتشر شده و دربرگیرنده مطالبی از حدود سال 1300 تا مدتی پیش از درگذشت وی در سال 1363 هجری شمسی است.

حبیب یغمائی، محقق ادبی، روزنامه‌نگار و شاعر ایرانی است که سال 1280 شمسی در خور ناحیه جندق از بخش خور و بیابانک متولد شد و در سال 1363 هجری شمسی از دنیا رفت.

وی در زمینه تألیف و تصحیح، کتاب‌هایی مانند «جغرافیای جندق و بیابانک»، «نمونه نظم و نثر فارسی»، «غزلیات سعدی» و «ترجمه تفسیر طبری» را در کارنامه خود دارد و «کتاب و کتاب‌شناسی در نوشته‌های حبیب یغمایی» در 4 بخش به کارنامه کاری او می‌پردازد.

بخش اول کتاب، «گزیده نوشته‌ها درباره کتاب‌شناسان و کتاب‌دوستان» و حاوی 24 مطلب است که گزیده نوشته‌هایی درباره افرادی مانند «حاج محمدحسین اقبال»، «حاج مخبرالسلطنه هدایت»، «سعید نفیسی» و «ملک الشعراء بهار» را شامل می‌شود.

بخش دوم با عنوان «کتاب‌شناسی و کتابخانه»، 26 مقاله و نوشته کوتاه و بلند درباره کتاب‌‌هایی مانند «ترجمه تفسیر طبری»، «شاهنامه فردوسی»، «خمسه نظامی» و «کلیات سعدی» است.

بخش سوم با عنوان «نقد و بررسی کتاب» به 51 مقاله در نقد و بررسی و تقریظ کتاب‌های منتشر شده از دهه 20 تا دهه 50 شمسی اختصاص دارد. «داستان فریدون از شاهنامه فردوسی»، «همای و همایون»، «مفاتیح العلوم»، «وامق و عذرای عنصری» و «کلیله و دمنه» برخی از این مطالب را تشکیل می‌دهد.

فصل چهارم نیز با عنوان «معرفی و نقد کتاب، گوناگون و کوتاه» ادامه بخش قبلی به شمار می‌رود و دربرگیرنده مطالبی مانند «اسکندرنامه»، «بیژن و منیژه»، «گلشن راز» و «قند پارسی» است.

سید‌علی آل‌داوود در بخش‌هایی از مقدمه کتاب چنین گفته است: «یادآوری این نکته ضروری است که خاطرات و نوشته‌های مذکور تا قبل از شروع انتشار مجله یغما (فروردین 1327 ش) در نشریات دیگر چاپ و یا در قالب گفتارهای رادیویی و سخنرانی ارائه شده است. اما باید تصریح کرد بیشتر نوشته‌ها مربوط به نقد کتاب چنان که در حواشی و ذیل صفحات به آن اشاره شده در مجله یغما به طبع رسیده، زیرا روال کار مجله این گونه بود که درباره همه کتاب‌ها و نشریاتی که به دفتر مجله می‌رسید، اظهارنظری ولو به طور مختصر صورت گرفته و در شماره بعد به چاپ می‌رسید...»

«کتاب و کتاب‌شناسی در نوشته‌های حبیب یغمایی» توسط سیدعلی آل‌داوود و انتشارات خانه کتاب در 348 صفحه و به قیمت 150 هزار ریال به انتشار رسیده است.

captcha