رفع آسیب‌های اجتماعی با تبدیل مساجد به پناهگاه‌های مردم
کد خبر: 3309569
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد:

رفع آسیب‌های اجتماعی با تبدیل مساجد به پناهگاه‌های مردم

گروه جامعه: مدیر حوزه‏‌‏های علمیه سراسر کشور گفت: اگر مردم مسجد را پناهگاه و محل امن خود تلقی کنند بسیاری از آسیب‌هایی که ما با آنها مواجه هستیم مرتفع می‌شود، در حقیقت مسجد هر محله باید تقویت‌کننده بنیان‌های فرهنگی آن مکان باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‏‌‏های علمیه سراسر کشور با تأکید بر اینکه مسجد خانه خدا و مظهر پاکی است، گفت: در اسلام مسجد دارای جایگاه مقدسی است، بنابراین ساخت مسجد به اندازه‌ای اهمیت دارد که خداوند در قرآن کریم برای کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، پنج ویژگی مطرح می‌کند.

وی افزود: در آیه 18 سوره توبه خداوند می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ»، کسی که مسجد را می‌سازد باید «مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ» اعتقاد به خدا و اعتقاد به معاد داشته باشد؛ ‌یعنی فرد سازنده مسجد باید مبداء و معاد را کاملاً معتقد باشد، ویژگی سوم و چهارم هم اینکه «وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ» پایبند به نماز و پایبند به حقوق واجبات دینی باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری پنجمین شرط برای سازنده مسجد را «وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ»؛ یعنی خداترس باشد و از کسی غیر از خدا نترسد‌ دانست و گفت: بنابراین در مسجدی که ساخته می‌شود باید بنا و کیفیت بنای مسجد و شرایطی که در ساخت‌وساز مسجد در نظر گرفته شده است محقق شود همچنین امکاناتی که در مسجد ایجاد می‌شود باید شرایطی را برای جذب جوانان ایجاد کند.

وی ادامه داد: نوع برخورد امام جماعت مسجد با جوانان و کسانی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند، اخلاق، تدبیر، مدیریت و برنامه‌ریزی امام جماعت، برخورد و رفتار هیئت امنای مسجد با مردم، خلق و خوی خادم مسجد و نظافت و پاکیزگی مسجد همه عواملی هستند که  می‌تواند در جذب نسل جوان به مسجد تأثیر داشته باشد.

مدیر حوزه‏‌‏های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه باید از کارکردهای مختلف که یک مسجد می‌تواند داشته باشد استفاده کرد، گفت: نباید کارکرد مسجد را فقط در بُعد عبادی آن منحصر کرد، بلکه باید به کارکرد آموزشی، فرهنگی و غیره نیز توجه شود، این در حالی است که در صدر اسلام مسجد دارای کارایی‌های فراوان بوده است، اساساً برنامه‌ریزی برای غزوات و جنگ‌های پیامبر(ص)، مراجعات مردم به مسجد وغیره همه در مسجد صورت می‌گرفتند.

وی افزود: اگر مردم مسجد را پناهگاه و محل امن خود تلقی کنند بسیاری از آسیب‌هایی که ما با آنها مواجه هستیم، مرتفع می‌شود، در حقیقت مسجد هر محله باید تقویت‌کننده بنیان‌های فرهنگی آن مکان باشد که نسل جوان آنجا با شیفتگی و علاقه خاصی بتوانند جذب مسجد شوند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در خصوص مأموریت مسجد در شرایط کنونی اظهار داشت: مهمترین مأموریت مسجد علاوه بر بُعد عبادی- ما مسجد را به عنوان جایگاه عبادی می‌شناسیم- باید کانون فکری، برنامه‌ریزی و مباحث قرآنی باشد؛ یعنی مرکز انتقال آموزه و پیام‌های معرفتی و قرآنی باشد، اگر مساجد این‌گونه برنامه‌ریزی کنند،‌ خود به خود می‌تواند یک مسجد فعال و اثرگذار شوند.

captcha