شماره ۸۹ فصلنامه‌ کلام اسلامی منتشر شد
کد خبر: 3260760
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

شماره ۸۹ فصلنامه‌ کلام اسلامی منتشر شد

گروه اندیشه: شماره ۸۹ فصلنامه علمی-پژوهشی کلام اسلامی به صاحب‌امتیازی آیت‌الله‌العظمی سبحانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شماره اول از دور جدید فصلنامه علمی-پژوهشی کلام اسلامی به همت موسسه تعلیماتی-تحقیقاتی امام صادق(ع) و صاحب امتیازی آیت‌الله‌العظمی سبحانی منتشر شد.
مطالب این نشریه کلامی عبارتند از «آیا کلام شیعی وامدار معتزله است؟!» از آیت‌الله جعفر سبحانی و حجت الاسلام علیرضا سبحانی، «خداباوری و چالش شرور؛ پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها» نوشته علی ربانی‌گلپایگانی، «محمد ارکون و آسیب‌های عقل دینی» از محمدصفر جبرئیلی و سعید متقی‌فر، «بررسی و نقد اندیشه ماتریدیه در صفت تکوین» به قلم محمد ایزدی‌تبار، «روش‌شناسی سدیدالدین حمسی و ابن‌میثم بحرانی در مباحث کلامی» نگاشته عبدالرحیم سلیمانی‌بهبهانی و علی رئیسی، «حقیقت قدرت الهی در کلام و فلسفه اسلامی» اثری از محمدرضا امامی‌نیا، «زبان‌شناسی گزاره‌های الهیاتی» نوشته حمیدرضا شاکرین و «ویژه‌نامه معرفی انجمن دانش‌آموختگان مرکز تخصصی علم کلام» کاری از دفتر این انجمن.
در چکیده مقاله «آیا کلام شیعی وامدار معتزله است؟!» می‌خوانیم: بر پایه برخی تبیین‌های مغرضانه و وارد ساختن اتهامات گوناگون، برخی مستشرقین همچون آدام متز و سامی و به پیروی از امثال احمدابن تیمیه، شیعه را وامدار معتزله معرفی کرده‌اند. این در حالی است که با بررسی منابع هر دو مکتب ریشه‌های فکری و عقیدتی هر دو حکایت از سرچشمه واحدی دارد و می‌توان آن‌ها را در کلام امیر بیان، امیر المومنین(ع) یافت.
هدف مقاله «خداباوری و چالش شرور؛ پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها» این است که راه‌حل و پاسخ های مساله شر بیان شود. مساله شر یکی از چالش‌های دیرینه در ارتباط با اعتقاد به خدای یگانه، دانا، حکیم و خیرخواه بوده است. دوگانه پرستان به دلیل اینکه وجود شرور را با صفات کمال خداوند ناسازگار پنداشته‌اند، برای شرور به آفریدگاری غیر از خداوند معتقد شده‌اند.
در چکیده مقاله «محمد ارکون و آسیب‌های عقل دینی» چنین می‌خوانیم: مبحث عقلانیت همواره یک یاز موضوعات چالش برانگیز در میان نحله های مختلف فلسفی- کلامی و حتی غیر اسلامی است. محمد ارکون با گزینش جانب افراط شان عقل را تا حد حاحکمیت مطلق بر زندگی بشر بالا برده و بی توجهی به آن را از علل انحطاط مسلامین بر می شمارد... تلفی او از عفل دینی در قالب عقل غالب در جهان اسلام و بی توجهی به ویژگیها و امتیازات و کارکردهای عقلانیت اسلام اصیل ، باعث اشتباه او در آسیب شناسی عقل دینی شده است.
این فصلنامه که در بازه زمانی مخصوص بهار 93 است در 194 صفحه و به قیمت 2500 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

captcha