پروژه تئاتر شهر، پروژه‌ای ملی است/ واگذاری مدیریت سالن‌های نمایشی به شورای هنری
کد خبر: 2993854
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
پریسا مقتدی:

پروژه تئاتر شهر، پروژه‌ای ملی است/ واگذاری مدیریت سالن‌های نمایشی به شورای هنری

گروه هنر: مدیر تئاتر شهر با اشاره به اینکه در سال گذشته عمده فعالیت‌های این مجموعه به بازسازی سالن‌های آن معطوف شد، گفت: امیدواریم پروژه تئاتر شهر که یک پروژه ملی است در موعد مقرر به منظور بهره‌برداری تحویل داده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری مدیر مجموعه تئاتر شهر و شورای هنری سالن‌های نمایشی این مجموعه پیش از ظهر امروز، 25 اسفند در سالن کنفرانس مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
پریسا مقتدی، مدیر مجموعه تئاتر شهر در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه مسئولیت این مجموعه را با تشکیل شوراهای هنری برای اجراهای تئاتری آن آغاز کردیم، گفت: با دعوت از دوستان کارشناس درخواست کردیم که در امور فنی و هنری تئاتر با ما همکاری کنند.
وی ادامه داد: با این وجود عمده کارهای ما در سال گذشته در دو حوزه تعریف هویت سالن‌های نمایشی و بازسازی تئاتر شهر معطوف شد که پیرو این اقدام حدود 500 ساعت جلسات کارشناسی با کارشناسان طراح و مهندس معمار داشتیم؛ منظور از بازسازی تنها سالن‌های مجموعه را شامل نمی‌شود و زیرزمین، راهرو و جای جای این مجموعه که جزئی از میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود را نیز در برمی‌گیرد.
مشارکت میراث فرهنگی و آتش‌نشانی در بازسازی تئاتر شهر
مقتدی با اشاره به اینکه ورود به پروژه بازسازی تئاتر شهر با مشکلات عدیده‌ای همراه بود افزود: در این زمینه میراث فرهنگی و سازمان آتش‌نشانی نیز تمایل به همکاری داشتند که البته در بعد ایمنی مکان تعامل با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اجتناب‌ناپذیر بود، اما در حوزه بازسازی تئاتر شهر انجمن طراحان صحنه به عنوان کاربران اصلی این پروژه وارد گفت‌و‌گو شدند و عملاً کار بازسازی آغاز شد.
مدیر مجموعه تئاتر شهر در ادامه گفت: با توجه به اختلاف نظرهایی که میان گروه طراحی با مطالبات مسئولان و فعالان عرصه تئاتر در این مجموعه وجود داشت، کار بازسازی سالن شهید‌ قشقایی مجموعه، توقفی یک‌ماهه داشت، اما با برطرف شدن نقاط افتراق بازسازی از سر گرفته شد.
وی تصریح کرد: در این راستا از هنرمندان برای اظهارنظر پیرامون طراحی فضای داخلی تئاتر شهر نظرخواهی شد و البته بودند هنرمندانی که احساس مسئولیت کردند و به شکل خودجوش با حضور در این مجموعه به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند و از مجموعه این اظهارنظرها و به کارگیری مؤثر آنها سعی کردیم ضریب خطا را در اجرای پروژه به حداقل برسانیم.
سالن سایه پیش از تعطیلات نوروز به آمادگی نسبی برای اجرای نمایش رسید
مقتدی ادامه داد: با سعی و کوشش دوستان طراح توانستیم سالن سایه مجموعه را به مرحله‌ای برسانیم که در این روزها یک گروه نمایشی بتواند کار خود را در آن اجرا کند، اما با پایان یافتن اجرا، این سالن نیز نزدیک به 25 روز نیاز به انجام و اتمام کارهای عمرانی خود دارد.
وی گفت: براساس قولی که به ما داده شده است سالن شهید‌ قشقایی تا نیمه اردیبهشت آماده بهره‌برداری است و اما در مورد سالن اصلی تئاتر شهر باید بگویم که ما برای آماده‌سازی آن نیاز به 5 ماه کاری داریم که به ترتیب و بر پایه برگزاری جلسات مشورتی باید روی آن هم در زمان مقتضی تصمیم‌گیری شود.
معاونت هنری ارشاد پیگیر اصلی تحویل تئاتر شهر در موعد مقرر است
این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه پروژه تئاتر شهر یک پروژه ملی است، افزود: سالن چهارسو آخرین سالن از این مجموعه است که وارد پروسه بازسازی خواهد شد؛ من همین جا به همه اطمینان می‌دهم که نظارت و پیگیری از سوی مدیریت این مجموعه، مرکز هنرهای نمایشی و در رأس همه معاونت هنری ارشاد برای اتمام و در اختیار گرفتن تالارهای نمایشی به منظور از سر گیری اجراهای نمایشی با جدیت در حال انجام است، اما اینکه آیا پیمانکار در موعد مقرر کار را تحویل دهد نیازمند پیگیری مستمر اهالی رسانه و علاقه‌مندان به هنر نمایش است.
وی افزود: سالن چهارسو به شکل فراخوان عمومی از همه گروه‌های علاقه‌مند به اجرا در قالب یک محدوده زمانی 30 روزه دعوت خواهد کرد که البته مواردی از جمله کارگردان مؤلف و صاحب سبک بودن، داشتن 3 اجرای موفق در تئاتر شهر و 5 اجرا در خارج از آن و... از جمله اولویت‌های پذیرش گروه برای اجرا در سالن چهارسو است. با این وجود امکان 7 اجرا را در سالن چهارسو خواهیم داشت.
هر یک از سالن‌های نمایشی تئاتر شهر دارای یک شورای هنری سه نفره هستند
مقتدی در پایان تأکید کرد: در حوزه شورای هنری هر یک از سالن‌های نمایشی ما به ترکیبی به این شرح دست پیدا کرده‌ایم؛ سالن چهارسو(امیر دژاکام، نیما دهقان و رضا گوران)، سالن قشقایی(علی‌اصغر دشتی، آروند دشت‌آرای و فارس باقری)، سالن سایه(محمودرضا رحیمی، حمید پورآذری و کتایون فیض مرندی) و سالن اصلی(علی رفیعی، حسین مسافرآستانه و همایون غنی‌زاده) که البته طباطبایی، مدیر انجمن هنرهای نمایشی و رضا دادویی، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی به عنوان اعضای ثابت نظارتی بر فعالیت این اعضا خواهند داشت.
این گزارش حاکی است در ادامه این نشست، محمودرضا رحیمی به نمایندگی از شورای هنری سالن سایه به ایراد سخن پرداخت و گفت: ما بحث بر سر برنامه‌ریزی سالن سایه را از مقاطعی بالاتر شروع کردیم یعنی اینکه اساساً معاونت هنری ارشاد چقدر اختیار در اجراهای نمایشی دارد و بعد مرکز هنرهای نمایشی  تا چه اندازه در تحقق این امر مؤثر است که البته باید گفت با وجود آنکه براساس قانون معاونت هنری ارشاد باید متولی اصلی فعالیت‌های هنری باشد، اما در عمل کم‌بضاعت‌ترین دستگاه اجرایی در حوزه هنر است.
وی به بازسازی سالن‌های تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: انصافاً آنچه که در این مجموعه در حال انجام است نوسازی است و در مورد سالن سایه باید بگویم که ابتدا قرار بود سیاست‌های اجرایی این سالن برپایه کارهای نوین تئاتری باشد که بیشتر جوانان را دربرمی‌گیرد، ولی از آنجا که هر کارگردانی در هر سنی نگاهی نو به یک اثر نمایشی دارد این امر منتفی و قرار شد اقتباس را معیار اجراهای این سالن قرار دهیم.
8 نمایش، ظرفیت پذیرش سالن سایه در سال جدید
این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: اصطلاحاتی در شکل فیزیکی این سالن به انجام رسید و این سالن بلک‌باکس زین پس و پس از بهره‌برداری قادر به  پذیرش 8 نمایش برای اجرا در سال آینده است که البته با توجه به شمار بالای متقاضیان هیچ ساز و کار مشخصی برای انتخاب این آثار وجود ندارد که همین جا از همه می‌خواهیم تا با ارائه نقطه نظرات خود ما را در این امر راهنمایی کنند.
این مدرس دانشگاه گفت: علاوه بر پذیرش 8 نمایش داخلی این سالن قادر به پذیرش دو اجرای خارجی نیز هست که می‌تواند از کارهای صرفاً خارجی استفاده شود و یا گروه‌های ایرانی فعال در خارج از کشور را برای اجرا فرا بخوانیم تا به نوعی در راستای مراوده فرهنگی نیز کاری انجام داده باشیم.
وی در پایان افزود: از 8 اجرای قطعی این سالن در سال 94 یک اجرا به مدیریت تئاتر شهر واگذار شده است و مابقی به عهده شورای هنری است که امیدواریم برخی ملاحظات مدیریتی در این امر اختلالی ایجاد نکند؛ چرا که با وجود تعطیلی‌های بسیار زیاد و همچنین تداخل با جشنواره‌ها زمان زیادی برای پذیرش گروه‌ها نداریم.
تبدیل شدن سالن قشقایی به مرکز مطالعات اجرایی قشقایی
علی‌اصغر دشتی، نماینده شورای هنری سالن قشقایی دیگر سخنران این نشست بود که گفت: ما هیچ نسبتی میان نیروهای فکری خود در حوزه تئاتر با امکانات موجود نداریم، لذا با یک مدیریت پیچیده در بعد اجرایی هنرهای نمایشی روبرو هستیم و از آنجا که تالار قشقایی دچار یک روزمرگی شده بود، با یک تغییر رویکرد تصمیم گرفتیم این سالن را تنها معطوف به اجراهای عموم نکنیم، بلکه با تغییر نام آن به مرکز مطالعات اجرایی قشقایی زمینه را هر چه بیشتر برای فعالیت گروه‌های شیوه‌مند نمایش فراهم آوریم.
وی ادامه داد: براین اساس هر یک از گروه‌های متقاضی پس از بررسی فرصت 15 روزه‌ای خواهند داشت تا امکانات این سالن در راستای کارهای پژوهشی خود اقدام کنند که به ازای هر روز نیز 1 میلیون و پانصدهزار تومان یارانه به آنها تعلق خواهد گرفت.
اختصاص یارانه 22 میلیون و 500 هزار تومانی به هر یک از 12 گروه نمایشی قشقایی
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: براساس بودجه مصوب 250 میلیونی تئاتر شهر که 20 میلیون تومان نیز به آن اضافه شده است در طول سال 94 از زمان به بهره‌برداری رسیدن سالن قشقایی حداکثر 12 گروه را پذیرش خواهیم کرد که در مجموع 22 میلیون و 500 هزار تومان به آنها اختصاص خواهد یافت.
سرپرست گروه نمایشی «دن کیشوت» گفت: از طریق جذب حامی مالی قادر خواهیم بود در کنار این 12 گروه از دو گروه بین‌المللی نیز برای شرکت در برنامه‌های این مرکز دعوت کنیم تا با برگزاری کارگاه متد روز تئاتری را به علاقه‌مندان ارائه دهند و برای گروه‌های منتخب یک فرصت 2 ماهه جمعاً 240 ساعت زمان تمرین نیز در نظر گرفته‌ایم.
وی در پایان عنوان کرد: گروه‌های متقاضی شرکت در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی تا 25 اردیبهشت فرصت خواهند داشت تا تقاضای خود را ارائه دهند که نام گروه‌های منتخب 10 خرداد 94 اعلام و همزمان با بهره‌برداری از این سالن کارها رسماً آغاز می‌شود.

captcha