گردشگری حلال؛ تجربه‌ای پرخاطره همراه با رضایت الهی
کد خبر: 2989494
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۳
یادداشت وارده؛

گردشگری حلال؛ تجربه‌ای پرخاطره همراه با رضایت الهی

گروه جامعه: در گذشته گردشگری برای مسلمانان منحصر به سفرهای زیارتی بود، اما امروزه گردشگری حلال این امکان را فراهم کرده تا با اندیشیدن تمهیداتی، مسلمانان از یک گردشگری پرخاطره همراه با آنچه مورد رضایت پروردگار است، بهره‌مند شوند.

صاحبنظران، حجم تجارت غذای حلال را سالانه دو هزار میلیارد دلار تخمین زده‌اند و اقتصاد حلال امروزه دغدغه همه کشورهای مسلمان و غیرمسلمان است و مسابقه‌ای برای کسب سهم بیشتری از این بازار در جریان است. توسعه اقتصاد حلال در قالب توسعه بازار مشترک اسلامی و نیز بازار جهانی از ایده‌های دیرین متفکران اسلامی بوده و است.

کسب حتی 10 درصد از این بازار برای هر کشوری به معنای کسب یک بازار دویست میلیارد دلاری است به ویژه که تنها جمعیت دو میلیاردی مسلمانان خواهان محصولات حلال نیستند و بسیاری از غیرمسلمانان نیز محصولات حلال را به عنوان محصولاتی که دارای استاندارد برتر و گواراتر هستند انتخاب می‌کنند و روز به روز بر حجم این بازار افزوده می‌شود.

اما مبحث حلال منحصر به غذای حلال نیست. از سال‌ها پیش کشورهای غیرمسلمان و مسلمان برای جذب توریست مسلمان اقداماتی کرده و واژه گردشگری حلال امروز، واژه شناخته شده‌ای است. واژه‌هایی چون حلال تور، حلال پارک، حلال رستوران و…، واژه‌هایی رایج در این کشورهاست.

اینکه ریاست جمهوری (اوایل سال 93 در سفری به کیش) اعلام کرد که جزیره کیش با رویکرد توسعه گردشگری به قطب گردشگری حلال تبدیل شود، یک رویکرد بسیار پیشرفته در زمینه مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای جذب توریست‌های مسلمان از کشورهای همجوار تا کشورهای دیگر است، به نوعی که با ایجاد تمهیدات، گردشگران مسلمان با خانواده‌های خود ضمن آرامش خاطر از یک گردشگری پرخاطره، با رعایت آنچه که رضایت الهی در آن است بهره بیشتری از اوقات خود ببرند که ایده‌آلی برای بسیاری از طراحان گردشگری برای مسلمانان محسوب می‌شود.

در گذشته گردشگری برای مسلمانان منحصر به سفرهای زیارتی به اماکن مقدسه و بعضی مکان‌های خاص بود، اما امروزه می‌توان امکانات یک جزیره زیبا و دیدنی را با اجرای تمهیداتی نه چندان دشوار به قطب گردشگری حلال تبدیل کرد.

از آنجا که هنوز فرهنگ و تجربیات این گردشگری حتی برای مسئولان گردشگری کشور شناخته شده نیست، نه فقط اقدام تحلیلی و تبیینی انجام نگرفته، بلکه حتی مکاتبات انجام شده با این نهادها هم بدون پاسخ مانده است.

سبقت گرفتن کشورهای تایلند، چین و مالزی از یکدیگر در امر گردشگری حلال

امروز شاهد هستیم که کشورهایی چون تایلند، چین و مالزی برای جذب گردشگران مسلمان از یکدیگر سبقت گرفته و با تاکید بر گردشگری حلال قصد دارند در این بازار پرجاذبه وارد شوند و کشور ما که از ظرفیت‌های بسیار بالا در این زمینه برخوردار است، هنوز راهکار اجرایی برای این موضوع را در اختیار ندارد.

تجارب نشان می‌دهد که اگر ما هر چه سریع‌تر راهکارهای اجرایی گردشگری حلال را آماده کنیم، می‌توانیم این پروژه را در کشورهای دیگر هم اجرا کرده و از طریق آن برای کشور خود درآمدزایی کنیم.

جزیره هندورابی را به جزیره ویژه بانوان مسلمان تبدیل کنید

یکی از صاحبنظران گردشگری می‌گفت که اگر جزیره هندورابی را که تاکنون از آن استفاده‌ای نشده است به عنوان یک جزیره مختص بانوان گردشگر تبدیل و همه امکانات تفریحی را برای آنها در آن فراهم کنیم، تمام گردشگران مسلمان کشورهای عرب خلیج فارس را که طالب محیطی آرام و سالم برای خود هستند جذب خواهیم کرد که به کیش سفر کنند و در هتل‌های کیش اقامت داشته باشند و بانوان بتوانند با فراغ بال ظرف چند دقیقه به جزیره‌ای بروند که می‌توانند بی‌دغدغه وجود اغیار در محیطی کاملاً ویژه برای بانوان، بیشترین استفاده را ببرند.

حتی اگر این طرح بلندپروازانه هم باشد قابل بررسی است، چنان که ترکیه هم در چند کیلومتری آنتالیا، محیطی را برای گردشگران مسلمان فراهم کرده تا این بازار را هم از دست نداده باشد.

نویسنده: عبدالحسین فخاری، دبیرکل مؤسسه حلال جهانی

captcha