نیاز خانواده‌ امروز؛ آراسته شدن بانوان به صفت سکینه حضرت زهرا(س)
کد خبر: 2985134
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
کدخدایی اظهار کرد:

نیاز خانواده‌ امروز؛ آراسته شدن بانوان به صفت سکینه حضرت زهرا(س)

گروه جامعه: یک کارشناس خانواده یکی از نقاط کانونی که باید در خانواده‌ها تقویت شود را صفت «سکینه» بودن حضرت زهرا(س) برای بانوان دانست.

حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین محمدرضا کدخدایی، کارشناس حقوق خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به سیره حضرت زهرا(س) در مسائل خانوادگی اشاره و عنوان کرد: زندگی زناشویی و خانوادگی، ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و انسان در تمامی این مقوله‌ها نیازمند راهنمایی، هدایت و علم آموزی است.

وی با بیان اینکه امروزه با استفاده از مباحث روانشناسی، قرآنی و دینی راهنمایی‌های تربیتی زیادی در مورد داشتن یک خانواده پایدار و مستحکم ارائه شده است، گفت: به اعتراف دانشمندان علوم تربیتی و روانشناسی، روش الگوگیری یکی از کارآمد ترین روش‌های تربیتی است.

حجت‌الاسلام کدخدایی با تأکید بر اینکه خداوند این الگو را در قالب وجود مقدس حضرت زهرا(س) برای مادران و همسران ارائه کرده است، تصریح کرد: تبعیت از ابعاد شخصیتی و الگویی حضرت زهرا(س) نقش کلیدی و بنیادی در حل مشکلات خانوادگی افراد خواهد داشت.

بررسی جنبه «سکینه» بودن

وی یکی از ویژگی‌های بنیادی سیره حضرت زهرا(س) که باید مد نظر قرار گیرد را جنبه «سکینه» بودن ایشان برشمرد و اظهار کرد: سکینه یعنی آن چه که به دل آرامش و اطمینان بخشد. اگر این جنبه مهم در زندگی مشترک مورد توجه قرار نگیرد مشکلات متعدد خانوادگی و تربیتی زن، شوهر و خانواده را تهدید می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه القاب حضرت فاطمه(س) نقش دلالت گری دارد و ابعاد الگویی این شخصیت را به ما معرفی می‌کند، اظهار کرد: طبق آیات قرآن کریم که می‌فرماید: « وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ از نشانه‏‌هاى قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانى آفرید تا به ایشان آرامش یابید و میانتان مهربانى و دوستى نهاد» بر وجه آرامش بخشی و سکینه بودن زوجین و به طور خاص برای زنان تأکیدات فراوانی شده است.

مؤدت و رحمت الهی نتیجه مستقیم صفت «سکینه» است

وی ادامه داد: طبق این آیه شریفه مؤدت و رحمت الهی نتیجه مستقیم صفت «سکینه» است. اگر زوجین بتوانند شخصیتی آرامش بخش در خانواده داشته باشند بسیاری از مشکلات ارتباطی داخل و خارج خانواده مرتفع می‌شود. بانویی که سکینه باشد لنگرگاه آرامش اعضای خانواده و فرزندان و به تبع آن جامعه است.

وی به ماجرای حضرت موسی(ع) اشاره و عنوان کرد: حضرت موسی(ع) به کوه طور رفت و برادر خود هارون(ع) را به جای خود گذاشت که از انحراف قوم بنی اسراییل مراقبت کند، بعد از اینکه از کوه طور برگشت متوجه شد که قوم بنی اسرائیل گوساله سامری را ساختند و عبادتش می‌کنند. حضرت موسی(ع) خشمگین شد و برخورد تندی با برادر خود هارون کرد. حضرت هارون(ع) وقتی می‌خواهند برادرشان را آرام کنند می‌فرمایند: «یَبْنَؤُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْیَتىِ وَ لَا بِرَأْسىِ»، یعنی ایشان را «پسر مادرم» خطاب و سپس از خود دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد: مفسرین در این مورد تأکید دارند که اسم مادر از این جهت بکار رفته است که سبب آرامش بخشی است. یکی از نقاط کانونی که باید در خانواده تقویت شود صفت «سکینه» بودن برای بانوان است.

captcha