گزارش ایکنا از اختتامیه دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه + عکس
کد خبر: 2969444
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲

گزارش ایکنا از اختتامیه دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه ۲۱ اسفندماه با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه پنجشنبه، 21 اسفندماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجج اسلام احمدی، دبیر همایش و عبداللهیان، دبیر علمی همایش و مسئولان قرآنی کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.
این همایش که با اجرای عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی برگزار شد با قرائت پیام آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی آغاز شد که در بخشی از این پیام آمده است: بر شما بانوان گرامی که اینک با نام قرآن و با عمل به آموز‌های آن گرد هم آمده‌اید فرض است که برای تحقق همه‌ آرمان‌های بلند حضرت مهدی(عج) تلاش کنید و چراغ پرفروغ مکتب انتظار را روشن نگه دارید و فرزندان مکتب قرآن را آنگونه صاحب قرآن خواسته است تربیت نمایید.

پس از قرائت پیام آیت‌الله العظمی سبحانی به دوازدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه توسط مرتضی نجفی‌قدسی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با بیان اینکه مسئولیت تبلیغ و ترویج قرآنی به عهده وزارت ارشاد گذاشته شده است افزود: به برکت انقلاب اسلامی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در حوزه قرآن گسترش یافته است.
وی در این بخش از سخنان خود با طرح این پرسش که چرا با وجود افزایش کمی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، فرهنگ جامعه به سمت قرآنی شدن حرکت نکرده است؟ از بانوان قرآن پژوه خواست تا پاسخ خود به این سوال را به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ارسال کنند تا مشکل در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی رفع شود.
وی خطاب به بانوان قرآن پژوه گفت: اشکال در چیست که با وجود افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی هنوز فرهنگ جامعه به سمت قرآنی شدن حرکت نکرده است؟ آیا اشکال از پیام‌رسانان است یا مبلغان درست حرکت نمی‌کنند؟
در این بخش از همایش، دو مقاله توسط بانوان قرآ‌ن‌پژوه ایرانی و خارجی و صاحبان مقالات قرائت شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، دبیر دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه به بیان مطالبی پیرامون اهمیت برگزاری این همایش پرداخت و گفت: سال به سال، برکت برگزاری این همایش را به صورت نامحسوس احساس می‌کنیم.

نواقص جامعه توسط بانوان قرآنی رفع می‌شود

‌وی در ادامه با اشاره به همایش بانوان قرآن‌پژوه عنوان کرد: این همایش بسیار پربرکت و سودمند است. برخی از بانوان زمانی که به بیرون از کشور می‌روند پیام‌های خوبی با خود می‌برند و تأثیرگذاری زیادی دارند و باید تأثیر دقیق، ناپیدا و نهفته‌ای که این همایش بر جای می‌گذارد، قدر بدانیم. نواقصی که در جامعه وجود دارد به وسیله این بانوان قرآنی که در همایش وجود دارند، رفع می‌شود.
احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، سخنران دیگر این همایش بود که در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 22 هزار پایان نامه قرآنی در مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) شناسایی شده و همین امر موجب شده تا جریان بانوان قرآن‌پژوه به یک موجی در کشور تبدیل شود.
مسجدجامعی افزود: هم‌اکنون آثار بانوان قرآن‌پژوه به زبان‌های مختلف ترجمه شده و همچنین مقدمات آن فراهم شده است تا شهر نجف نیز پایگاه پایان‌نامه‌های قرآنی داشته باشد.

حضور بانوان در عرصه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی
در این بخش از همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه نوبت به سخنرانی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران رسید که وی در بخشی از سخنان خود گفت: بانوان با تأسی به فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) آنچنان همسران و فرزندان خود را روانه جبهه کرد‌ند و به پای آنها نشستند تا این فرصت امروز فراهم شود که بانوان در تمامی عرصه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و مدیریتی حضور پیدا کنند.
شهردار تهران خطاب به بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: نقش شما بانوان قرآنی در جامعه، بی‌نظیر است و شما نقش بزرگی در تربیت نسل آینده و حفظ نسل موجود دارید که باید این فرصت را غنیمت شمرده و با تأسی از قرآن نقش خود را به درستی انجام دهیم.
قالیباف در ادامه عنوان کرد: توجه به قرآن و نماز اساس کار فرهنگی ما در شهر تهران و در حقیقت اولویت ما است و برای توسعه قرآن و نماز در فعالیت‌های فرهنگی دریغی نداریم. تا شهرداری تهران بتواند خدمتگزار خوبی در حوزه قرآن، نماز، امر به معروف و نهی از منکر ــ که فلسفه انقلاب است ــ، داشته باشد.

تجلیل از 6 بانوی قرآنی جهان اسلام
با پایان یافتن سخنان شهردار تهران در همایش بانوان قرآن‌پژوه، زمان تجلیل از برگزیدگان این همایش رسید که در ابتدا بانوان قرآن‌پژوه در حوزه بین‌الملل که از کشورهای مختلف بودند تجلیل شدند. در این بخش از دکتر منجیه النفزی السواحلی از تونس، فاتوبتا گیوپ از سنگال، دکتر سلمی عیاش از سوریه، خدیجه کریم آوا از آذربایجان، پرفسور دکتر موسده مولیا از اندونزی، صبیح احمد بهبهانی از کویت و مهرنسا آچل آوا از تاجیکستان تجلیل شد.

تجلیل از بانوان پژوهشگر، هنرمند و فعال قرآنی
در بخش بانوان پژوهشگر قرآنی نیز از آسیه تحویلداران، شهین قهرمان‌ایزدی، طاهره محسنی، نرجس موسوی‌اندرزی، نفیسه فقیهی‌مقدس، مرضیه محصص و نانسی ساکی تجلیل شد.
در بخش هنرمندان قرآنی نیز مینا مختاریان، سیده‌طاهره هاشمی‌پور، زهرا مظفری، نسرین کاردانی و مریم نوروزی تجلیل شد. در بخش قاریان، حافظان، مدیران و مربیان قرآنی نیز از راضیه سیدخاموشی، طیبه بابایی، آمینه عادلی‌فر، زهرا نقی‌زاده و سکینه سبزیان تجلیل شد.
با پایان مراسم تجلیل از بانوان برگزیده این همایش نوبت به سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری رسید که وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه بانوان نقش زیادی در پیروزی انقلاب و تداوم نظام جمهوری اسلامی داشته‌اند اظهار کرد: امام خمینی(ره) هم عنایت خاصی به بانوان داشتند و همیشه نقش آنها را در پیروزی انقلاب اسلامی یادآوری می‌کردند.
وی خطاب به بانوان قرآن‌پژوه افزود: شما بانوان قرآنی، می‌توانید موج بسیار خوبی در جامعه ایجاد کنید که البته در طول تاریخ شاهد این موج‌آفرینی بوده‌ایم. از صدر اسلام کنار هر مرد انقلابی یک بانوی انقلابی و همفکر و همراه وجود داشته است.
در بخش دوم همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که از ساعت 13:30 تا 15 بود، برخی از بانوان قرآن‌پژوه که مقالاتی با محوریت «قرآن و امام زمان(عج)» به دبیرخانه همایش ارسال کرده بودند مقالات خود را ارائه کردند.

دو اشتباهی که نسبت به امام زمان(عج) داریم
در بخش دیگری از این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر علمی دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: ما نسبت به امام زمان(عج) دو اشتباه داریم اولین اشتباه این است که دعای ایشان را برای خودمان دست کم می‌گیریم. شبانه روز تحقیق و پژوهش می‌کنیم اما آن طور که باید به امام زمان(عج) توسل نمی‌کنیم.
دبیر علمی همایش بانوان قرآن‌پژوه گفت: ما در درگاه خداوند، تاریکی روح و حواس‌پرتی داریم، همچنین تا حدودی در توسلات خود کوتاهی می‌کنیم در حالی که اگر به امام زمان(عج) توسل کنیم همه چیز طور دیگری می‌شود.
وی یادآور شد: باید با امام زمان(عج) ارتباط درونی بدون ریا داشته باشیم و حلال تمام مشکلات ما این است که با امام زمان(عج) بی‌ریا ارتباط داشته باشیم.
عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اشتباه دیگری که نسبت به امام عصر(عج) داریم این است که می‌خواهیم ایشان را ملاقات کنیم در حالی که در دین اسلام چنین مسئله‌ای نداریم. شما بانوان قرآنی به جای ملاقات امام زمان(عج) باید دنبال رضای امام(ع) باشید و بدانید که رضای ایشان از رضای خداوند، جدا نیست و اگر خدا از ما راضی باشد، امام هم راضی می‌شود.


وی در پایان گفت: علما و بزرگان ما که گاهی جزو خواص امام زمان(عج) بودند این طور نبودند که دنبال امام زمان(عج) راه بیفتند و نسبت به خلق خدا، بی‌تفاوت باشند بلکه برای به دست آوردن رضای خدا و رضای امام زمان(عج) به مردم کمک می‌کردند.

قرائت دعای ختم قرآن توسط استاد عباس سلیمی
دوازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با قرائت دعای ختم قرآن توسط عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی به کار خود پایان داد.

گزارش تصویری دوازدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی پور
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۸:۴۲
0
0
خوب بود.خسته نباشید
captcha