انتخاب موضوع و سرعت عمل در شکار سوژه، ویژگی یک عکاس انقلابی است
کد خبر: 2741138
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
اکبر ناظمی:

انتخاب موضوع و سرعت عمل در شکار سوژه، ویژگی یک عکاس انقلابی است

گروه هنر: در رویدادهایی همچون جشنواره عکس «ما می‌توانیم» که به ثبت تصویری دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌پردازد، صرف نظر از توجه هنرمند عکاس به وجوه فنی و تکنیکی عکس، لحظه‌ای که منظور نظر برگزارکنندگان جشنواره است، باید در کوتاه‌ترین زمان و از زوایه دیدی مناسب ثبت و ضبط شود.

اکبر ناظمی، عضو هیئت داوران هشتمین جشنواره عکس «ما می‌توانیم»، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در تمام ادوار برگزاری این جشنواره از نزدیک شاهد شرکت جوانان مستعد عکاس بودم که متناسب با موضوعات و اهداف جشنواره آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کردند و با کمال افتخار باید بگویم که پیشرفت محسوسی در زمینه کیفی آثار در جشنواره هشتم نسبت به نخستین دوره این جشنواره را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به سفرهای گوناگونی که به کشورهای مختلف دنیا داشته‌ام و چند سالی هم سابقه اقامت و فعالیت در عرصه عکاسی را در امریکا دارم، اذعان می‌کنم که هنر عکاسی در ایران در طی سالها پیشرفت شایان توجهی کرده است و اکنون سطح کیفی این حرفه در ایران بسیار فراتر از کشورهای منطقه است و با آثار عکاسی اروپا و امریکا برابری می‌کند.
ناظمی تصریح کرد: این پیشرفت در هنر عکاسی ایران زمانی مضاعف شده و بیشتر به چشم می‌آید که با بررسی تطبیقی عکاسی در ایران با آنچه که در دنیا می‌گذرد دیده می‌شود که این هنر با وجود محدودیتی که در ایران با آن مواجه است اما خلاقیت خوبی میان هنرمندان عکاس ایرانی در انتخاب سوژه و زاویه دید وجود دارد.
این هنرمند پیشکسوت عکاسی در ادامه گفت: جشنواره عکس «ما می‌توانیم» که خانه عکاسان ایران متولی برگزاری آن است یک جشنواره موضوعی است؛ همانند بسیاری از رویدادهای هنری که در ایران و سایر کشورهای دنیا برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن ثبت پیشرفت علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... ایران اسلامی در قاب تصویر است.
ناظمی افزود: در بررسی و ارزیابی آثار شرکت‌کننده در این جشنواره صرفنظر از پرداختن به وجوه تکنیکی، زیبایی‌شناسی تصویر و کمپوزیسیون، چیزی که ملاک امتیازدهی قرار می‌گیرد توجه به این نکته است که یک تصویر تا چه اندازه در لحظه و آن، چیزی که مورد نظر جشنواره است را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند.
این عکاس انقلاب اسلامی که آثار کم‌نظیر او در مورد مبارزات خیابانی سال 57 از اسناد معتبر انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، تأکید کرد: «ما می‌توانیم» یعنی آن چیزی که ما پیش از این نداشته‌ایم و پس از انقلاب اسلامی در اثر تلاش و کوشش ساعی دانشمندان، هنرمندان، ورزشکاران و... در عرصه‌های گوناگون به آن دست پیدا کرده‌ایم پس ثبت تصویری با چنین نیت و مقصودی نیاز به هوش و ذکاوت هنرمند عکاس، سرعت عمل او و شکار لحظه‌های افتخارهای به دست آمده در برهه‌های پس از انقلاب اسلامی دارد.
وی ادامه داد: چه بسیار عکس‌هایی که با رعایت همه اصول فنی عکاسی به ثبت رسیده و به این جشنواره ارسال شده‌اند اما چون فاقد آن و لحظه‌ای بودند که مورد توجه مسئولان برگزاری این جشنواره بوده است علیرغم همه ویژگی‌های منحصر به فرد نتوانسته‌اند توفیقی در این جشنواره به دست آورند.
ناظمی در پایان گفت: با تمام این تفاصیل همانطور که پیشتر هم عرض کردم در زمینه عکاسی به ویژه عکاسی خبری، عکاسان جوان و مستعد ایرانی طی این سالها پیشرفت‌های قابل قبول و حتی خارج از حد تصویر داشته‌اند و امیدوارم این جشنواره و سایر رویدادهای مشابه با اطلاع‌رسانی خوب و تبیین و توجیه به موقع اهداف خود علاوه بر رشد کمی آثار شرکت‌کننده، در راستای کیفی و پرداختن به محتوای مورد نظر توفیقی روزافزون داشته باشند.
یادآور می‌شود، هفته گذشته برگزیدگان هشتمین جشنواره عکس «ما می‌توانیم» در قالب مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند و نمایشگاهی از اثار منتخب این جشنواره نیز در گالری شماره یک خانه عکاسان دایر شد.

captcha