آموزش‌های قرآنی متناسب با تکنولوژی روز؛ راهکار رفع معضل بی‌سوادی قرآنی
کد خبر: 2693037
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اظهار کرد:

آموزش‌های قرآنی متناسب با تکنولوژی روز؛ راهکار رفع معضل بی‌سوادی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: سمعی و بصری شدن آموزش‌های قرآنی متناسب با تکنولوژی روز از راهکارهای محو بی‌سوادی قرآنی از جامعه است؛ چراکه در این صورت آموزش‌های قرآنی از حالت سنتی خارج می‌شود و مخاطبان به صورت ملموس‌تری آنها را فرامی‌گیرند.

حجت‌الاسلام صفر قربانپور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: به منظور ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی باید دو هدف را به طور همزمان در سطح جامعه دنبال کنیم تا این جریان در جامعه تحقق یابد.

وی با اینکه در این راستا باید فعالیت‌های قرآنی ویژه دو گروه برنامه‌ریزی شود، اظهار کرد: گروه اول شامل گروه سنی میانسالان به بالاست که بخشی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و افرادی زیادی در این گروه سنی سواد قرآنی ندارند.

حجت‌الاسلام قربان‌پورعنوان کرد: از این‌رو باید برای این قشر از جامعه برنامه های خاصی اعم از برنامه‌های عمومی، رسانه‌ای، مسجدی، هیئتی، مکتب‌خانه‌ای و برگزاری جلسات مذهبی متعدد در قالب آموزش‌های روخوانی  روانخوانی تدارک دیده شود.

وی با اشاره به اینکه باید برنامه‌های جامعی اجرا کرد تا این قشر از جامعه را تحت پوشش  آموزش قرآن قرار دهند تا با قرائت قرآن آشنا شوند، بیان کرد: گروه دومی که در جهت بیسوادی قرآنی باید برای آن‌ها برنامه‌های آموزشی خاص در‌نظر گرفته شود دوره کودکی، نوجوانی و جوانی است.

حجت‌الاسلام قربانپور عنوان کرد: آموزش‌های قرآنی برای گروه مذکور بهتر است از دوران مهد آغاز شود و تا دانشگاه ادامه داشته باشد؛ لیکن با این آموزش‌ها به طور قطع بیسوادی قرآنی از جامعه رخت برمی‌بندد.

وی اضافه کرد: آموزش‌های عمومی برای رفع بیسوادی قرآنی باید خصوصیات و ویژگی‌هایی را دارا باشد و متناسب با دوره‌های سنی مخاطبان طراحی شود و با توجه به استعداد و گروه سنی مخاطب دوره‌های مختلفی برگزار شود؛ حتی نحوه و زبان تدریس متفاوت باشد.

حجت‌الاسلام قربان‌پور مطرح کرد: به‌عنوان آموزش‌ها و رسم‌الخط‌ها برای نسل جدید با نسل قدیم متفاوت است؛ لیکن باید در آموزش‌های قرآنی به هر کدام از این دو گروه این موارد در نظر گرفته شود.

وی گفت: آموزش‌های قرآنی باید کاملاً با مذاق مخاطبان همخوانی داشته باشد و درجه سنی مخاطب لحاظ شود تا علاوه بر اینکه قابل قبول و سهل‌الوصول برای آنها باشد و هم برای نسل قدیم و هم نسل جدید این آموزش‌ها استمرار پیدا کند و تکرار شود و تبدیل به ارتقاء دوره‌ها شود؛ بدین معنا که به صورت تدریجی مخاطبان را از آموزش‌های عمومی به سمت فراگیری آموزش‌های تخصصی سوق دهد.

حجت‌الاسلام قربان‌پور عنوان کرد: سمعی و بصری کردن آموزش‌های قرآنی متناسب با تکنولوژی روز از دیگر راهکارهای محو بیسوادی قرآنی از جامعه است؛ چراکه در این صورت آموزش‌های قرآنی از حالت سنتی خارج می شود و مخاطبان به صورت ملموس‌تری آنها را فرامی‌گیرند.

وی گفت: بهره‌مندی از وجود مربیان با انگیزه و با تجربه نیز از جمله اصولی است که به رفع بیسوادی قرآنی از جامعه کمک می‌کند؛ لذا آموزش دهنده باید دارای تجربه موفق باشد تا آموزه برخلاف در اذهان شکل نگیرد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه در این راستا نیازمند مربیان دوره هستیم تا از نظر تأمین منابع انسانی از این حیث کمبودی نداشته باشیم، یادآور شد: فراگیرشدن آموزش‌های قرآنی نیز باید درخصوص رفع بی‌سوادی قرآنی لحاظ شود؛ بدین معنا که از محدوده مسجد و محله خارج شود به حدی گسترش پیدا کند هیچ منطقه‌ای از کشور از آموزش‌های قرآنی خالی نشود و آموزش‌های قرآنی ارائه شود.

captcha