دروازه‌ها جزو خاطرات معنوی تهران بودند/ شورا مخالفتی با احیای دروازه‌ها ندارد
کد خبر: 2691919
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
مسجدجامعی:

دروازه‌ها جزو خاطرات معنوی تهران بودند/ شورا مخالفتی با احیای دروازه‌ها ندارد

گروه جامعه: رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تهران در گذشته دارای ۱۴ دروازه اصلی به نام ۱۴ معصوم(ع) بوده است، گفت: شورای اسلامی شهر تهران مخالفتی با احیای این دروازه‌ها ندارد.

احمد مسجدجامعی، رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه تهران در گذشته دارای 14 دروازه اصلی به نام 14 معصوم(ع) و 114 برج و بارو به مناسبت 114 سوره قرآن بوده است گفت: شورای اسلامی شهر تهران موضوع احیای این دروازه‌ها را مورد توجه قرار داده است اما هنوز تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

وی با بیان اینکه هیچ مخالفی در شورای اسلامی شهر تهران برای احیای دروازه‌های تهران وجود ندارد گفت: این امر در شورای سوم نیز مطرح شده بود.

وی به طراحی ماکت برای دروازه خراسان، دروازه دولاب، دروازه محمدیه و برخی دیگر از دروازه‌های قدیم تهران اشاره و عنوان کرد: از برخی دروازه‌های قدیمی تهران اطلاعاتی نیز در دست نیست تا بتوانیم نسبت به طراحی آن اقدام کنیم.

مسجدجامعی با بیان اینکه مکان‌یابی دروازه‌ها در گذشته متناسب با موقعیت جغرافیایی همان دوره بوده است، بیان کرد: اگر بخواهیم این دروازه‌ها را در همان مکان‌ها احیا کنیم به مشکلاتی در جانمایی این دورازه‌ها برخورد می‌کنیم. بدین ترتیب بهتر است که با الهام از آن دروازه‌ها در فضای ورودی شهر دروازه‌ها احیا شود.

وی احیای 114 برج و بارو در تهران را مستلزم مطالعات دقیق و امکان سنجی دانست و گفت: با توجه به معماری و تغییر فضای شهری عملیاتی کردن این امر مراحل مختلفی را باید طی کند.

مسجدجامعی به ضرورت ایجاد دروازه‌ها در تهران اشاره و عنوان کرد: بدون وجود دروازه نیز شهر تهران با مشکلی برخورد نمی‌کند اما دروازه‌ها جزو خاطرات معنوی شهر تهران هستند و یادآور تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانیان بوده‌اند.

 

captcha