جذابیت و زیبایی در طراحی پوشش‌های اسلامی؛ راهکار مبارزه با فرهنگ غربی
کد خبر: 2690789
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
معاون فرهنگی ارشاد استان مرکزی اظهار کرد:

جذابیت و زیبایی در طراحی پوشش‌های اسلامی؛ راهکار مبارزه با فرهنگ غربی

گروه اجتماعی: طراحان مد و لباس ایرانی - اسلامی همواره باید به این مسئله دقت کنند که راه مبارزه با فرهنگ مبتذل غربی این است که طرح‌های پیشنهادی آن‌ها از جذابیت و زیبایی کافی برخوردار باشد و از همه ابعاد بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

رحمت‌الله کرمی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه سراسری مد و لباس اسلامی- ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی،  گفت: پوشش اسلامی به ویژه در برخی از پوشش‌ها از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخور دارست و به اصطلاح جاافتاده‌تر است.

وی اظهار کرد: به‌عنوان مثال پوشش چادر در نزد بانوان ایرانی از جایگاه خاصی برخوردارست و بسیاری از زنان ایرانی تمایل دارند که از این پوشش برای حفظ عفاف و حجاب استفاده کنند.

کرمی ادامه داد: برخی از پوشش‌ها نیز هستند که به‌عنوان نمادی از یک قومیت است؛ لذا اینگونه پوشش‌ها نیز در برخی از استان‌ها که قومیت ها گوناگون زندگی می‌کنند به‌عنوان عرف شناخته شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد که قریب به اتفاق این پوشش‌ها با فرهنگ اسلامی و ایرانی تطابق دارد.

وی افزود: متأسفانه امروز فرهنگ غرب که فرهنگ برهنگی و بی‌بندوباری است نوع پوشش در کشورهای مختلف مورد هجمه قرار داده است و کشور اسلامی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ لیکن طراحی و تولید پوشاکی که مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما باشد تنها را مقابله با این هجمه‌هاست.

کرمی عنوان کرد: لازم به ذکر است که طراحان مد و لباس ایرانی اسلامی نیز همواره باید به این مسئله دقت کنند که راه مبارزه با فرهنگ مبتذل غربی این است که طرح‌های پیشنهادی آن‌ها از جذابیت و زیبایی کافی برخوردار باشد و از همه ابعاد بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: در این راستا مسئولان نیز باید حمایت‌های خاصی از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک اسلامی اعمال کنند؛ چراکه این امر علاوه بر آنکه مشوقی برای آن‌ها محسوب می‌شود؛ بلکه آن را به ارائه طرح‌های مخاطب‌پسندتر ترغیب می‌کند.

کرمی عنوان کرد: توجه به این نکته ضروری است که برای نهادینه‌سازی و اشاعه فرهنگ استفاده از پوشش اسلامی در بین مردم جامعه صرفاً نباید به تولید این پوشاک اکتفا شود؛ بلکه تبلیغات نیز در این خصوص بسیار مؤثر است و نوع پوشش بازیگران در فیلم‌ها و سریال‌هایی که تولید می‌شود در گرایش مردم به استفاده از پوشش‌های اسلامی بسیار تأثیر‌گذارست.

کرمی با بیان اینکه عدم توجه به نوع پوشش اثرات زیانباری برای یک جامعه اسلامی به دنبال دارد، بیان کرد: عدم تقید نسبت موازین اسلامی به ویژه در نوع لباس‌پوشیدن از جمله توطئه‌های دشمنان برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران است ؛ بنابراین با ایجاد جاذبه‌های کاذب در نوع پوشش سعی دارند که گروه‌های مختلف جامعه اعم از زن و مرد و دختر و پسر را نسبت به آموزه‌های دینی بی قید کنند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه امروز تهاجم فرهنگی در ابعاد مختلف به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کشور است، یادآور شد: آگاه‌سازی و بصیرت‌افزایی مردم نسبت به این قبیل توطئه‌های دشمنان باید در دستور کار مسئولان فرهنگی قرار گیرد و چه‌بسا که گاهی غفلت و سهل‌انگاری خانواده‌ها نسبت به این مسائل مشکلات عدیده‌ای را برای فرزندانشان در بزرگسالی ایجاد می‌کند.

captcha