استاد پرورش در کلام بزرگان/ یاور صدیق انقلاب
کد خبر: 2642455
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

استاد پرورش در کلام بزرگان/ یاور صدیق انقلاب

گروه اندیشه: استاد پرورش به تعبیر رهبر معظم انقلاب، چهره محترم و اثرگذاری بود که بخش اعظم عمر بابرکت خود را در خدمت اسلام و ارزش‌های متعالی دین گذرانید و لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت.

«فَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا کُفْرَانَ لِسَعْیِهِ وَإِنَّا لَهُ کَاتِبُونَ؛ محققآ کسی که مؤمن باشد و عمل نیکی انجام دهد، سعی او از بین نمی‌رود و ضایع نمی‌شود وعمل نیک او پوشیده نمی‌ماند و برای او نوشته می‌شود»، (سوره انبیاء، آیه 94).
ششم دی‌ماه، اولین سالروز ارتحال بزرگمردی از رجال علم و ادب، فرهنگ و سخن، زهد و تقوی، جهاد و مبارزه، تلاش و تعهد، عرفان و عمل و صفا و محبت یعنی استاد سیدعلی‌اکبر پرورش بود.
این معلم فرهیخته و استاد حوزه و دانشگاه و مربی اخلاق به تعبیر رهبر معظم انقلاب، چهره محترم و اثرگذاری بود که بخش اعظم عمر بابرکت خود را در خدمت اسلام و ارزش‌های متعالی دین گذرانید و لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت.
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در توصیف این شخصیت عارف گفته است: حیات و ممات برای افرادی مانند استاد پرورش یکسان است، زیرا فرموده‌اند: «العلماء باقون مابقی الدهر» تا روزگار باقی است، علماء نیز هستند و این حدیث شریف شامل شاگردان علما نیز می‌شود.
وی اظهار کرده است: استاد پرورش کسی بود که اولآ در ارتباط با علما و بزرگان، معارف قرآن و عترت را به‌خوبی دریافت کرد و ثانیاً باور کرد و ثالثاً متخلق شد و رابعآ عمل کرد.
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز در معرفی استاد پرورش بیانات مهمی داشته و تأکید می‌کند: پیام رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت درگذشت ایشان، نمایانگر شناخت همه‌جانبه‌ای بود که از استاد پرورش داشتند و باید گفت که این پیام پرمعنا، پرفیض و کم‌نظیر بود.
وی استاد پرورش را شخصیت فوق‌العاده‌ای توصیف کرده که از ابتدا تا آخر زندگی در مسیر صحیح انقلاب بود و هیچ‌گاه مسیرش را تغییر نداد.
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی افزود: استاد پرورش در بیان خطابه‌های دینی بسیار قوی و پرشور سخن می‌گفت و جلسات ارزشمندی در راستای ترویج قرآن و معارف اسلامی برگزار می‌کرد و خیل عظیمی از جوانان و دانشجویان و عموم مردم در طول سال‌های انقلاب از سخنرانی‌های ایشان همواره بهره‌مند بودند .
آیت‌الله‌العظمی سبحانی یکی دیگر از مراجع معظم تقلید در وصف استاد پرورش بیان کرده است: استاد پرورش، دانشمندی بود که در مجلس خبرگان قانون اساسی چهار ماه در خدمت ایشان بودیم. گرچه کمتر سخن می‌گفت، اما هرگاه سخنی ایراد می‌کرد، ‌بسیار مفید، عالمانه و محکم بود.
وی افزود: استاد پرورش در بعد تربیتی نیز توفیقات بسیار خوبی داشت و شاگردان زیادی تربیت کرد و خدای متعال محبت اورا در قلوب مردم قرار داده بود و تشییع جنازه‌ای که در اصفهان برای ایشان برگزار شد، در حد مراسم تشییع یک مرجع تقلید بزرگ بود .
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی از مراجع عالیقدر نیز تأکید کرد که مرحوم استاد پرورش شخصیت علمی، سیاسی، دینی و فرهنگی ممتازی بود که تشریح ابعاد وجودی ایشان می‌تواند برای نسل جوان و جامعه فرهنگی کشور و عموم علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی الگو قرار گیرد و باید جوانان ما بدانند که برای این انقلاب و نظام اشخاصی مانند آقای پرورش چه زحماتی کشیده‌اند.
دیگر علما و بزرگان علمی، فرهنگی و سیاسی کشور نیز تاکنون هریک به نوبه خود در توصیف شخصیت استاد پرورش، مطالب ارزشمندی داشته‌اند که اطاله کلام می‌شود ولیکن بنده دیدم اگر خودم به‌عنوان یک شاگرد بخواهم استادم را معرفی کنم، از عهده‌ام خارج است، زیرا فرموده‌اند: مُعرف از معرَّف باید اولی باشد، پس در این کوتاه سخن، به اجمالی از بیانات اعاظم و بزرگان پرداختم تا بلکه ابعاد وجودی این شخصیت بزرگ، به‌خوبی معرفی شود.
اما آنچه مبرهن است، درخصوص شخصیت‌های بزرگی که مخصوصاً در علم و معرفت و عشق و عرفان، غواصی کرده‌اند، هرچه گفته‌ یا نوشته شود، حق آنان ادا نمی‌شود ولیکن این وعده الهی است که در آیه شریفه ابتدای سخن بیان شده است، کسانی که اهل ایمان بوده و نیکوکار باشند، اینها نزد پروردگار برایشان ثبت و ضبط است و مکتوب می‌شود.
به لطف الهی بنده حقیر نیز این توفیق را داشتم که پس از ارتحال استاد پرورش در معرفی این مرد بزرگ الهی، خاطراتی از ایشان را مکتوب کردم و پس از انتشار آن در عرصه مطبوعات، هم‌اکنون به صورت کتابی تحت عنوان «خاطراتی از استاد پرورش» انتشار یافته است .
از خدای متعال مسئلت داریم که ما را در ادامه راه ایشان موفق بدارد و این انسان عارف واصل و پاکباخته را نیز با اولیائش محشور فرماید.
خادم القرآن، مرتضی نجفی‌قدسی

captcha