به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم شب گذشته، 27 آذر در نشست تخصصی تفسیر قرآن کریم که با موضوع سیمای پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم در جوار حرم رضوی برگزار شد با اشاره به آیه 86 سوره قصص، اظهار کرد: خدای متعال در این سوره می فرمایند: «وَمَا کُنتَ تَرْجُو أَن یُلْقَى إِلَیْکَ الْکِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ فَلَا تَکُونَنَّ ظَهِیرًا لِّلْکَافِرِینَ، و تو امیدوار نبودى که بر تو کتاب القا شود بلکه این رحمتى از پروردگار تو بود پس تو هرگز پشتیبان کافران مباش.»
وی ادامه داد: بر اساس این آیه شریفه خدای متعال از وحی و قرآن بهعنوان رحمت تعبیر میکند، هدایت انسان بر دوش خداوند است، اما هدایت انسان در ذات انسانها بهصورت غریضی، فطری و عقلانی تبیین شده است.
این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه بالاترین مصداق رحمت خداوند وحی است، عنوان کرد: خدای متعال با نزول آیات نورانی وحی انسانها را از ظلمت، تاریکی، شهوت و بدی دور و به سمت سعادت، روشنی و کامیابی میبرد.
انصاری در ادامه با اشاره به آیه 48 سوره مائده، گفت: خداوند در این آیه می فرماید: «وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتَابِ وَمُهَیْمِنًا عَلَیْهِ فَاحْکُم بَیْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءکَ مِنَ الْحَقِّ لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِن لِّیَبْلُوَکُمْ فِی مَآ آتَاکُم فَاسْتَبِقُوا الخَیْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ، و ما این کتاب [=قرآن] را به حق به سوى تو فرو فرستادیم در حالى که تصدیقکننده کتابهاى پیشین و حاکم بر آنهاست پس میان آنان بر وفق آنچه خدا نازل کرده حکم کن و از هواهایشان [با دور شدن] از حقى که به سوى تو آمده پیروى مکن براى هر یک از شما [امتها] شریعت و راه روشنى قرار دادهایم و اگر خدا مىخواستشما را یک امت قرار مىداد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بیازماید پس در کارهاى نیک بر یکدیگر سبقت گیرید بازگشت [همه] شما به سوى خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف مىکردید آگاهتان خواهد کرد.»
وی افزود: بر اساس این آیه قرن کریم خدای متعال این کتاب را به حق برای انسانها نازل کرد، نزول قرآن کریم از طریق فرشته خداوند جبرئیل علت حقی دارد و آن هدایت انسانها است، کامیابی انسانها نیز با بهرهگیری از وحی تحقق پیدا میکند.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: در تمام آیات نورانی قرآن کریم هیچ گونه باطلی وجود ندارد بلکه تمام آیات آن حق است، کلمع بالحق به دو جهت در این آیه آمده نخست به این علت که این کتاب برای نجات انسانها و بیرون آمدن از تیرگیها بهسوی نورانیت، کامیابی و هدایت است، دومین علت نیز آن است قرآن کریم مجموعهای سراسر حق مبین است.
انصاری تأکید کرد: در قرآن کریم تمام زحمات و تلاشهایی که پیامبران گذشته انجام دادند، در این کتاب الهی نهادینه شده است و مورد تاکید و تصدیق قرار میگیرد، در کتب پیامبران گذشته تحریفهایی صورت گرفته اما در طول تاریخ قرآن کریم دچار هیچ گونه تحریفی نشده است.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه عظمت الهی در قرآن کریم تجلی پیدا میکند، اظهار کرد: قرآن با اشراف کامل فرود آمده، در واقع این کتاب الهی نسبت به دیگر کتبهای الهی جامعترین وحی است، و جامعترین و کاملترین آئین الهی در آن بیان شده است.