نمایشگاه خوشنویسی «گوشه خورشید» گشایش یافت
کد خبر: 2615391
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸

نمایشگاه خوشنویسی «گوشه خورشید» گشایش یافت

گروه هنر: «گوشه خورشید» گوشه‌‌‌ای از ارادت خوشنویسان به سالار شهیدان است که در قالب نمایشگاه خوشنویسی معلی با آثاری از استاد حمید عجمی و هنرمندان دیگر در گالری ایده پارسی به نمایش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گالری ایده پارسی، از جمعه این هفته 14 آذرماه، میزبان نمایشگاهی گروهی از آثار خوشنویسی دانش‌آموختگان مکتب معلی شد. این نمایشگاه که «گوشه خورشید» نامیده شده تا 22 آذر مصادف با اربعین حسینی برقرار است و آثار استاد حمید عجمی مبدع خط معلی و همچنین محمد سعید نقاشیان، محسن ابراهیمی، مهدی بحرینی، امیرحسین فراهانی، محسن بیدگلی، سمیرا فکری و سیده باهره پاکدامن در آن به نمایش در خواهد آمد.

در این نمایشگاه 40 اثر از برترین خطاطان معلی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد که از این رو می‌توان آن را از نمایشگاه‌های جالب توجه خوشنویسی امسال دانست. از سویی آثار خوشنویسان و کاتبان ایرانی، در طی تاریخ بازتابی هنرمندانه از دلبستگی‌ها و اعتقادات دینی و مذهبی مردم ایران زمین بوده‌اند که توجه به این مضامین، در آستانه فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، آن را برای علاقه مندان به این هنر دیدنی‌تر خواهد کرد. از سویی دیگر خط معلی پس از گذشت 5 قرن که از ابداع آخرین خط با عنوان شکسته نستعلیق می‌گذرد، در سال 1376 توسط استاد حمید عجمی ابداع و در میان خوشنویسان رواج پیدا کرده است و نمایشگاهی از آثار این خطاطان از اتفاقات مهم عرصه خوشنویسی به شمار می‌رود.

حمید عجمی از پانزده سالگی، مدت ۱۲ سال را نزد استاد غلامحسین امیرخانی و ۴ سال نیز نزد استاد کیخسرو خروش به آموزش نستعلیق پرداخته است و از بهترین خوشنویسان نستعلیق است. او سال‌ها برای ابداع خطی که بیشتر با روحیات انسان معاصر هم خوانی داشته باشد تلاش کرد که نتیجه آن ابداع خط معلی است، خطی که در حال حاضر هنرمندان و هنرجویان بسیاری به خود جلب کرده است.

از ویژگی‌های خط معلی که بیشتر در سطرنویسی و قطعه نویسی استفاده می‌شود، می توان به قامت بلند و سماع و ستیز حروف در کلمات اشاره کرد. در این خط حرکت قلم از شش دانگ به سمت ضعف دفعتاً حرکت می‌کند، همچنین در هم تنیدگی حروف و کلمات از دیگر خصوصیات این شیوه خوشنویسی است که حروف هنگام نوشتن، به راحتی می‌توانند از بین یکدیگر عبور کنند. از مهمترین ویژگی‌های این خط شکست‌های ناگهانی و قالب شکنی‌هایی است که به روحیه بشر مدرن نزدیک‌تر است.

گالری ایده پارسی در خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه راه نشاط، کوچه اله وردی آذر، پلاک 28  واقع شده است و علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت 17 تا 22 از 14 تا 22 آذرماه از این نمایشگاه دیدن کنند یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22617098 و سایت www.Persianideagallery.com تماس حاصل کنند.

captcha