توصیه‌هایی برای رفع سنگینی ماه صفر
کد خبر: 2613526
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۹
برجی تشریح کرد:

توصیه‌هایی برای رفع سنگینی ماه صفر

گروه جامعه: عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة با اشاره به وجود روایت‌هایی با سندهای قوی و ضعیف در خصوص سنگینی ماه صفر، گفت: شروع کارها با نام خدا و صدقه دادن در این ماه توصیه می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوب‌علی برجی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به تحلیل مطالب مطرح شده در خصوص نحوست ماه صفر پرداخت و عنوان کرد: در این خصوص از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) روایت‌هایی نقل شده است.
وی با اشاره به اینکه از نظر علمی نمی‌توان این مبحث را رد کرد، چرا که اسرار زیادی در عالم هستی وجود دارد که هنوز از نظر علمی کشف نشده است، عنوان کرد: از نظر شرعی در خصوص سنگینی ماه صفر روایت‌هایی مطرح شده و برای دفع این نحوست نیز صدقه دادن و قرائت ادعیه توصیه شده است.
وجود روایت‌هایی با سندهای قوی و ضعیف در خصوص سنگینی ماه صفر
حجت الاسلام برجی ادامه داد: این موضوع را نمی‌توان به راحتی رد و عنوان خرافه بر آن نهاد. روایت‌های متعددی در این خصوص وجود دارد و اگر چه برخی از این روایت‌ها از نظر سند ضعیف هستند اما روایت‌هایی با سندیت قطعی نیز داریم که در این خصوص ذکر شده است.
نحوست ماه صفر؛ مباحثی فراتر از عقل نه ضد عقل
این عضو عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: نباید این بُعد از شرع را برجسته و تلاش کنیم با علم و عقل امروزی سازگارش کنیم. اسلام اساساً دینی عقلانی و منطقی است و قریب به اتفاق احکام شرعی آن با عقل سازگاری دارد مگر مباحثی که هنوز از نظر علمی کشف نشده‌اند و جزو مواردی است که می‌توان گفت مافوق عقل است، نه ضد عقل و مبحثی ضد عقلی در دین نداریم.
وی با اشاره به اینکه در سایر کشورهای مسلمان و میان مذاهب اهل سنت و شیعیان بر اساس تعالیم مطرح شده موضوع ماه صفر مطرح و مورد اعتقاد است، گفت: برخی از مباحث در خصوص نحوست‌ها از سوی اسلام رد شده است.
برجی ادامه داد: نحس بودن برخی اعداد در بسیاری از ملل مطرح است که ریشه در تعالیم باستانی آن ملت‌ها دارد. در میان ما مسلمانان هم مواردی از نحوست که ریشه خرافی دارند وجود دارند. اما نحوست ماه صفر به دلیل وجود روایت، معتبر است ولی مثلاً در خصوص نحسی عدد 13 روایتی مطرح نشده است.
وی افزود: از دیگر مباحثی که می‌توان آنها را خرافه دانست و روایاتی در خصوص آن وجود ندارد بستن نخ به درخت یا برخی پنجره‌ها و یا زدن قفل برای حاجت‌خواهی است که مدرک و روایتی در این خصوص وجود ندارد.
این عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة در خصوص نحوه کاستن از تأثیر این سنگینی عنوان کرد: بسیار سفارش شده است که کارها را با «بسم الله» شروع کنیم، صدقه بدهیم و خدا را زیاد یاد کنیم.

captcha