عزاداری مردم زنجان در ايام محرم، خالی از انحراف است
کد خبر: 2610764
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰

عزاداری مردم زنجان در ايام محرم، خالی از انحراف است

گروه اجتماعی: استاندار زنجان با تأكيد بر اين‌كه عزاداری مردم استان زنجان خالی از انحراف است، گفت: بر خلاف تصور برخی افراد، بر اين باور هستم كه عزاداری مردم استان زنجان، علاوه بر دارا بودن شور و شعور، خالی از هرگونه تفكر و حركت انحرافی است و اين امر جای بسی شكر دارد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه زنجان، جمشيد انصاری، استاندار زنجان شب گذشته، 8 آبان‌ماه در هفتمين همايش «علم‌داران» كه به منظور تجليل از پيرغلامان حسينی استان در حسينيه اعظم زنجان برگزار شد، با اشاره به برگزاری عزاداری باشكوه مردم زنجان در ايام محرم‌الحرام، گفت: استان زنجان به عنوان پايتخت شور و شعور حسينی، همواره در برپايی عزداری‌های سرشار از با شور و شعور حسينی در سطح كشور پيشگام و پيش‌قدم بوده است و همين امر سبب شده است تا اين استان به عنوان الگويی در برپايی عزاداری‌های ايام شهادت سيد‌الشهدا(ع) در سطح كشور و حتی جهان اسلام مطرح شود.
وی با بيان اين‌كه ناگفته‌ای در خصوص عزاداری مردم زنجان در ايام محرم‌الحرام هر سال وجود ندارد، افزود: حركت دسته‌جات منظم و پرشور و شكوه يازدهم و هشتم محرم‌الحرام در زنجان، از گذشته تاكنون در سطح جهان مطرح بوده است و نيازی به معرفی ندارد.
استاندار زنجان با تأكيد بر اين‌كه عزاداری مردم استان زنجان خالی از انحراف است، اظهار كرد: بر خلاف تصور برخی افراد، بر اين باور هستم كه عزاداری مردم استان زنجان، علاوه بر دارا بودن شور و شعور، خالی از هرگونه تفكر و حركت انحرافی است و اين امر جای بسی شكر دارد.
انصاری تصريح كرد: نظم، شور و شعور حسينی در حسينيه اعظم و ساير هيئت‌های عزاداری اباعبدالله‌الحسين(ع) در استان زنجان در طول سال‌های گذشته بر اين امر صحه گذاشته است كه مديريت و درايت فعالان اين تشكل‌های خالص عزاداری همواره پشت اين حركت‌های عظيم بوده است.
وی با اشاره به اين‌كه برگزاری مراسم تجليل از پيرغلامان حسينی در سال‌های اخير، حركت بسيار مثبتی است، خاطرنشان كرد: فعاليت اداره‌كل تبليغات اسلامی استان و شورای هيئات مذهبی در برگزاری برنامه‌های عزاداری ايام محرم و صفر و همچنين ايجاد هماهنگی در بين هيئت‌های مذهبی استان، قابل تقدير بوده و آماده‌سازی مساجد، تكايا و حسينيه‌ها در اين ايام، امری است كه نياز به دقت و مديريت ويژه دارد و مسئولان استان زنجان به خوبی در اين زمينه فعاليت داشته‌اند.
در ادامه اين همايش، سرهنگ معرفت‌الله جوزی، رئيس پليس اطلاعات و امنيت عمومی استان زنجان با تأكيد بر اين‌كه حماسه امام حسين(ع) و ياران وفادار ايشان در كربلا، سبب حيات بخشيدن به اسلام پس از دوره‌های ظلم بر اين مكتب شده است، گفت: با مطالعه تاريخ تمدن اسلامی به اين واقعيت پی خواهيم برد كه دشمنان اسلام در تمام طول اعصار به جايگاه عظيم نهضت عاشورا در احيای دين آگاه هستند.
وی افزود: همين آگاهی سبب شده است كه دشمنان به انحاء مختلف همچون تبليغ نادرست مذاهب در بين اقشار مختلف جامعه، سعی در تخريب اين دين مبين داشته باشند و با نشان دادن انحرافات عزاداری به شكلی برجسته و توزيع لوح‌های فشرده و كتب اقدام به ضربه زدن به اين مذاهب را داشته باشند.
رئيس پليس اطلاعات و امنيت عمومی استان زنجان تصريح كرد: استكبار جهانی نيز با توجه به اهميت و نقش نهضت عاشورا در حفظ و احيای دين مبين اسلام، در راستای ايجاد انحراف و خرافات در فرهنگ عاشورا تلاش می‌كند كه خوشبختانه مردم آگاه و مسلمان كشور تا اين لحظه با بصيرت برخورد كرده‌اند.
سرهنگ جوزی با تأكيد بر كارساز نبودن برخورد انتظامی با تعداد معدود منحرفاندر عزاداری‌ها، خاطرنشان كرد: متأسفانه گزارش‌هايی در سطح كشور از مراسم قمه‌زنی مردم برخی نقاط استان زنجان انتشار يافته است كه اين‌گونه اقدامات سبب وارد شدن خدشه به وجهه استان می‌شود و بهترين برخورد با اين اقدامات، برخورد انتظامی در مراحل پايانی است.
وی در خصوص برگزاری هرچه منظم‌تر برنامه‌های عزاداری ايام محرم‌الحرام در سطح استان، ابراز كرد: ارائه اطلاعات برپايی دسته‌جات عزاداری به كلانتری‌های هر محل، با توجه به شرايط خاص منطقه و اقدامات گروه‌های تكفيری، بايد بيشتر از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گيرد.
اين مقام مسئول عنوان كرد: نيروی انتظامی استان زنجان آمادگی هرنوع همكاری در راستای ايجاد نظم و انضباط در دسته‌های عزاداری و ويژه‌برنامه‌های ايام محرم و صفر را داشته و از آن‌جايی كه اين مراسم متعلق به خود مردم است، در برپايی منظم و باشكوه آن با مردم همراه خواهد بود.
حجت‌الاسلام إذن‌الله خدايی، مديركل تبليغات اسلامی استان زنجان نيز در ادامه اين همايش با تأكيد بر لزوم انتقال صحيح پيام عاشورا به اقشار مختلف مردم، اظهار كرد: در اين ميان نبايد از نقش محوری هئيت‌های مذهبی در مهندسی فرهنگی جامعه غافل بود، چراكه اين تشكل‌ها، در ايام عزاداری برای سيدالشهدا(ع) فعاليت چشم‌گيری دارند.
وی ادامه داد: تبيين شرايط و موقعيت امام حسين(ع) برای نسل جوان جامعه و آشناسازی اين نسل با اهداف و ويژگی‌های قيام سيدالشهدا(ع)، وظيفه‌ای خطير است كه بر دوش فعالان هيئت‌های مذهبی، مبلغان دينی، مادحين و ديگر فعالان فرهنگی قرار گرفته است.
مديركل تبليغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اهميت روحانی‌محوری در هيئت‌های مذهبی، تصريح كرد: عدم حضور روحانی و مبلغ دينی در 9 هيئت از 10 هيئت موجود در استان، يكی از مهم‌ترين تهديدهای فعاليت هيئت‌های مذهبی به‌شمار می‌رود كه بايد تدابيری در اين زمينه انديشيده شود.
حجت الاسلام خدايی تأكيد كرد: ميلغان، مادحين اهل بيت(ع)، قاريان، هيئت امناء و اعضای فعال در هيئت‌های مذهبی، به عنوان اركان تشكيل‌دهنده هر يك از اين تشكل‌ها، نقش بسزايی در اداره عزاداری بر عهده دارند.
وی، وحی، علم، عقل و احساس را مبانی تبليغی در هيئت‌های مذهبی دانست و يادآور شد: اگر مطالب بيان شده از سوی مبلغان دينی در هيئت‌های مذهبی، خارج از اين مباحث باشد، آسيب محسوب می‌شود.
اين مقام مسئول در پايان با تأكيد بر لزوم برنامه‌ريزی در حوزه عزاداری‌های هيئات مذهبی، خاطرنشان كرد: كنترل اموری همچون دوری از انحرافات عزاداری، ايجاد نظم و همچنين ايجاد شعور حسينی در هيئت‌های مذهبی، بدون برنامه‌ريزی ممكن نخواهد بود.
لازم بذكر است در پايان اين همايش، از حجت‌الاسلام حسن بيات، ثقفی، رسول معصومی‌نيا، اصغر صنايعی و جواد اطبانی، به عنوان پيرغلامان حسينی استان زنجان كه در سال‌های گذشته فعاليت خالصانه و صادقانه‌ای در هيئت‌های مذهبی داشتند، تجليل به عمل آمد.
captcha