لزوم احيای اخلاق قرآنی در جامعه/ گروه تواشيح قدر تهران اخلاق‌مدار است
کد خبر: 2588855
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۷

لزوم احيای اخلاق قرآنی در جامعه/ گروه تواشيح قدر تهران اخلاق‌مدار است

سرپرست گروه تواشيح قدر تهران به معرفی اين گروه پرداخت و اظهار كرد: اعضای گروه سعی دارند تا اخلاق‌مدار باشند و حتی پيش آمده بدون دريافت پول در برنامه‌های مذهبی اجرای برنامه داشته‌ايم، جامعه قرآنی نيز بايد جهت احيای اخلاق قرآنی در جامعه تلاش كنند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، كمتر كسى است كه تواشيح زيباى «بمديحك طاب لى الكلم» را نشنيده و يا گروه اجراكننده اين كار را نشناسد. نغمات آسمانى كه با صفا و اخلاص عده‌اى از جوانان انقلابى سال‌هاى ابتدایى انقلاب اسلامى و در قالب اولين گروه تواشيح كشور و به صورت كاملاً تقليدى خوانده و اجرا شد.
الحق و الإنصاف صدا و سيماى آن موقع كه مجدانه به دنبال جايگزينی برای موسيقى مبتذل و دخيل قبل از انقلاب بود نيز به شدت از اين گروه و اين تواشيح حمايت كرد، امرى كه باعث شد جوانان بيشمار قرآنى كشور و با تأسی از گروه تواشيح قدر تهران به سرعت به فكر تشكيل گروه‌های همخوانی و تواشيح بيفتند.
آن جوانان خوش ذوق و خوش صداى آن برهه از تاريخ جمهورى اسلامى ايران، اكنون بيشكسوتان جامعه قرآنى كشورمان به شمار مى‌آيند و جوانان امروز بايد با تأسی از اين پيشكسوتان راه موفقيت خود را هموار و هموارتر كنند. استاد ليایى، سرپرست گروه قدر تهران چهره نام آشناى جوانان قرآنى ديروز و امروز و يكى از فعالان قرآنى كشور كه بيش از دو دهه از عمر شريف خود را صرف قرآن و خدمت به قرآنيان گذرانده، صبورانه پرسش‌های ما را جواب خواهد داد تا با اين امر باری ديگر گروهى از گروه‌هاى برتر كشور به شما علاقه‌مندان به كارهاى قرآنى معرفى شود.
ليايی، سرپرست گروه تواشيح بين‌المللی قدر تهران به بيان مطالبی در زمينه شروع فعاليت اين گروه پرداخت و افزود: گروه قدر تهران در سال 68 تشكيل شد و بنده و آقای برومند مؤسسان آن بوديم. اولين كار گروه، همخوانی سوره انعام بود و دومين كار تواشيح «بمديحك» بود كه مطلع شروع كار تواشيح به صورت رسمی و با حمايت صدا و سيما در كشور انجام شد.
وی درباره اجرای سرود معروف «ای امام» و حال و هوای گروه در آن زمان، بيان كرد: اين گروه با حضور دانش‌آموزان مدرسه علوی تهران كه من در آن تحصيل می‌كردم و جمعی ديگر شكل گرفت كه آهنگساز (بدون استفاده از ساز آن) آقای شاهنگيان بود. اين اتفاق قبل از پيروزی انقلاب و در آستانه آن اتفاق افتاد.
ليالی عنوان كرد: قطعات تواشيح آن موقع به معنای واقعی بود و به دل مردم بيشتر می‌نشست ولی درحال حاضر همه به دنبال اجراى قطعات هارمونی هستند حال آنكه علم آن را هم ندارند.
وی به تشريح گردهمايی هسته اوليه گروه قدر تهران پرداخت و افزود: به ترتيب عضويت احمد ليايی، علی‌اصغر برومند، محمدرضا جنتی، امير محمديون، محمدرضا پورزرگری، بعد از جدا شدن محمديون، رحيم خاكی و عليرضا نداف اضافه شدند بعد نداف جدا شد و محمد سليمی اضافه شد و مدت كوتاهی هم احمد مرادی عضو شد و قبل از عضويت ايشان خاكی جدا شد.
وی در پاسخ به اين پرسش كه «اشعار و الحان كارهايتان را چگونه تهيه می‌كنيد؟»، گفت: ابتدا كارهايمان تقليد صرف بود بعد متون جديد را با آهنگ‌های مصری و سوری تركيب كرديم بعدها آهنگسازی هم آغاز كرديم به طور مثال شعر معروف «فرزدق» در مدح امام سجاد(ع) را با كمك آقای شاهنگيان آهنگسازی كرديم و البته شعر فارسی آن را هم مرحوم شاهرخی سرود و اين قطعه «ملمع» را وقتی در سال 72 در محضر مقام معظم رهبری خوانديم آقا كلی تعريف كردند.
سرپرست گروه تواشيح قدر تصريح كرد: با بيش از دو دهه از فعاليتی كه داشته‌ايم كمی انگيزه‌هايمان ضعيف شده ولی كماكان تمرين می‌كنيم. متأسفانه در حال حاضر افراد برای مقام و پول كار می‌كنند ولی در زمان قديم اينگونه نبود.
ليالی تصريح كرد: بايد در جهت احيای اخلاق قرآنی در جامعه گامی بلند برداشته شود گروه ما نيز برای پول كار نمی‌كند و بسيار پيش آمده در برنامه‌ها و مراسم مختلف بدون دريافت پول برنامه اجرا كرده‌ايم كه می‌شود گفت در جهت اخلاق‌مداری گام برمی‌داريم.
وی در پايان به بيان دليل منزوی شدن برخی گروه‌های تواشيح به خصوص گروه بين‌المللی الغدير قم پرداخت و افزود: عمده‌ترين دليل اين امر، كم بودن و يا حتى نداشتن كارهاى فارسى توسط اين گروه‌هاست. همچنين افراد منتسب به جامعه قرآنی ما رنگ و بوی مادی به خود گرفته‌اند كه اين امر به دليل اوضاع بد اقتصادی و بهای كمی است كه نهادهای قرآنی به گروه‌ها می‌دهند.
يادآور می‌شود، اين گفت‌وگو در تالار «حاملان كلام وحی» كه در برنامه واتس‌آپ داير است نيز قرار گرفته است.
captcha