پيشنهادات يك داور بين‌المللی برای ايجاد نوآوری در جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران
کد خبر: 1647627
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷
همراه با بيست‌وسومين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران

پيشنهادات يك داور بين‌المللی برای ايجاد نوآوری در جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران

گروه فعاليت‌های قرآنی: مسابقه آداب تلاوت و معرفی كتاب اخلاقی «المحجة‌البيضاء فی تهذيب‌الاحياء» از «مرحوم ملاحسين فيض‌كاشانی به انضمام نظرات محمد غزالی» به قاريان و حافظان در سال نوآوری و شكوفايی امری مبتكرانه است كه می‌تواند در جشنواره ملی قرآن دانشجويان مورد توجه قرار گيرد.

دكتر«حميدرضا مستفيد» قرآن‌پژوه و مترجم قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: دانستن آداب تلاوت قرآن كريم و شخصيت يك قاری و حافظ قرآن طبق آن‌چه كه در روايات و احاديث ائمه معصومين (ع) از اين حاملان كلام الهی خواسته شده است، برای يكايك فعالان قرآنی ضروری است.
مستفيد در ادامه تاكيد كرد: برگزاری مسابقه كتاب‌خوانی با مضامين آداب تلاوت قرآن كريم در كنار مسابقات جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران ضمن فرهنگ‌سازی و آشنايی جوانان با آن‌چه كه بايد قاريان و حافظان رعايت كنند، به مطلوب‌تر شدن فضای برگزاری جشنواره نيز كمك بسزايی خواهد كرد.
وی عنوان كرد: معرفی كتاب اخلاقی «المحجة‌البيضاء فی تهذيب‌الاحياء» از «مرحوم ملاحسين فيض‌كاشانی به انضمام نظرات محمد غزالی» به قاريان و حافظان در سال نوآوری و شكوفايی خود امری مبتكرانه خواهد بود همچنين در شرايط كنونی معرفی كتاب «آداب تلاوت» از «ابوالفضل علامی» نيز برای ارتقاء سطح فرهنگ قرآنی عموم موثر خواهد بود.
مستفيد كتاب هشت جلدی اخلاقی «المحجة‌البيضاء فی تهذيب‌الاحياء» را در اصل تاليف مرحوم «ملاحسين فيض‌كاشانی» از علمای جليل‌القدر شيعه و در بخش‌های مختلف دستورات و آداب اخلاقی معرفی كرد و افزود: استفاده از نظرات «محمد غزالی» عالم بزرگ اهل تسنن در اين كتاب نيز حجتی بر وحدت ميان شيعه و سنی خواهد بود.
اين مترجم قرآن كريم تصريح كرد: معرفی و يا تكثير بخشی از اين كتاب به همراه اصل و ترجمه آن درباره آداب تلاوت و فضيلت يك قاری و حافظ قرآنی در جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران در استان سيستان و بلوچستان با وجود اهل تسنن ضمن آشنايی نسل جديد با اين فرهنگ غنی خالی از لطف نخواهد بود و به منظور ارتقاء سطح ترويج فرهنگ قرآنی صحيح، اين آداب بايد دستور كار همه محافل قرآنی قرار گيرد.
وی در پاسخ به اين سئوال كه ارزيابی شما از جوان‌گرايی در تيم داوری بيست‌وسومين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران چيست تاكيد كرد: از نظر من شعار جوان‌گرايی به صورت مطلق اشتباه است و بايد شايسته‌محوری در دستور كار قرار گيرد.
وی تصريح كرد: به طور كلی نمی‌توان از وجود جوانان شايسته و مدبر چشم پوشيد اما پرداختن صرف به شعار جوان‌گرايی به طور حتم آفت به دنبال خواهد داشت و بايد فضايی ايجاد شود تا جوانان در كنار پيشكسوتان با سابقه به كسب فيض و تجربه كه از مهمترين عوامل شايسته‌‌پروری است بپردازند.
مستفيد در پاسخ به اين پرسش كه ارزيابی شما از انتخاب استان سيستان و بلوچستان برای ميزبانی بيست‌وسومين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران چيست، اظهار كرد: انتخاب اين استان برای برگزاری اين جشنواره از لحاظ بافت شيعه و سنی‌ و محروميت استان سيتان و بلوچستان به منظور توجه بيشتر به اين منطقه، انتخاب مناسبی است.
وی تاكيد كرد: در صورت برنامه‌ريزی منطقی از سوی مسئولان برگزاری جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران، برگزاری اين جشنواره در استان سيستان و بلوچستان می‌تواند در ايجاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی نيز موثر باشد.
اين مترجم قرآن كريم در پاسخ به اين پرسش كه پيشنهاد شما برای برگزاری هر چه مطلوب‌تر جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران چيست، عنوان كرد: به طور كلی در فعاليت‌های قرآنی جای فراتر رفتن برنامه‌ها از حد قرائت و حفظ قرآن خالی است.
مستفيد در ادامه افزود: همانطور كه قاريان ما ابتدا وارد مقوله قرائت قرآن به صورت تخصصی شدند و سپس حفظ جای خود را در اين عرصه باز كرد كه در حقيقت گام بزرگی هم در راه رسيدن به انس با قرآن كريم بود بايد توجه داشته باشيم خلاء پرداختن به مفاهيم قرآنی و درك روح معانی قرآن احساس می‌شود.
اين استاد دانشگاه، آشنايی دانشجو با روح معانی قرآن را لازمه ورود به عرصه فعاليت‌های قرآنی از جمله حفظ و قرائت قرآن كريم دانست و اظهار كرد: با وجود درجه بالايی از انس با قرآن ميان حافظان و قاريان نسبت به عامه مردم اما هنوز برای رسيدن به هدف والای درك كلام الهی در اين قشر قرآنی فاصله است.
اين قرآن‌پژوه در پاسخ به اين پرسش كه برگزاری جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران و يا به طور كلی برپايی مسابقات قرآن چه تاثيری بر فضای دانشگاهی خواهد داشت، اظهار كرد: بايد توجه داشت كه برگزای مسابقات قرآنی و يا جشنواره‌ها به صورت رفع تكليف و تنها به منظور ارائه آمار و ارقام نباشد.
حميدرضا مستفيد در پايان يادآور شد: برپايی مسابقات قرآنی و يا هر گونه فعاليت‌های فرهنگی ـ قرآنی بايد به صورت هدفمند، با برنامه‌ريزی معقول، درازمدت و در راستای ترويج فرهنگ قرآنی و تربيت قرآن‌پژوه باشد كه در اين صورت به طور قطع مفيد خواهد بود.
captcha