داعش بیشترین بهره را از فضای مجازی می‌برد/ جامعه قرآنی آماده نقش‌آفرینی باشد
کد خبر: 1472016
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
مدرس دانشگاه‌های اراک:

داعش بیشترین بهره را از فضای مجازی می‌برد/ جامعه قرآنی آماده نقش‌آفرینی باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: گروه داعش از فضای مجازی بهترین و بیشترین بهره‌برداری را در راستای تبیین مبادی الحادی خویش، عضوگیری و انجام عملیات روانی کرده است؛ لذا جامعه قرآنی باید در این زمینه آماده نقش‌آفرینی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، پیمان عین القضاتی، مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک عصر روز گذشته، 19 آبان در اولین نشست کارگروه پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز قرآنی که با محوریت بررسی نقش فضای مجازی در گسترش فعالیت‌های قرآنی در نگارخانه فرهنگسرای آئینه برگزار شد، گفت: در سیره بزرگان برپایی مراسم روضه و عزاداری بر سید و سالار شهیدان تکریم و بزرگ جلوه داده شده و از این مراسم به‌عنوان بقای اسلام یاد شده است.

وی با بیان این مطلب که در دوره‌های مختلف پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نگاه به فعالیت‌های قرآنی دارای حرکات مواجی بوده است، اضافه کرد: امروزه به‌واسطه تهاجمات فرهنگی که از سوی جوامع غربی مدیریت می‌شود قرآن از مهجوریت بیشتری برخوردارست که باید برای رفع آن تدابیری کاربردی اتخاذ کرد.

عین‌القضاتی ضمن اشاره به این مطلب که راه‌اندازی وب سایت‌های قرآنی فعال می‌تواند جوانان را از اسارت در دام عوام فریبان و بیگانگان فرصت‌جو رهایی بخشد، اظهار کرد: وب سایت‌های فرهنگی ـ قرآنی مانند دیگر سایت‌های فعال از توان و ظرفیت بسیار بالایی برای انتقال مفاهیم قرآنی برخوردارست؛ چراکه زبان ما زبان دین، قرآن و اهل بیت(ع) بوده و بی‌شک گستره آن بین‌المللی است.

وی ظرفیت و گنجایش فضای مجازی را بسیار بالا توصیف کرد و افزود: به واسطه گستردگی شبکه‌های اجتماعی کارکردهای مثبت و منفی فضاهای مجازی برای آن متصور است؛ اما تبدیل تهدیدات دشمنان به فرصت بهترین راه مقابله با فتنه‌های بی‌شمار آنان خواهد بود

مدرس دانشگاه‌های اراک در ادامه به نقش پررنگ جامعه قرآنی در انتقال باورهای دنی به نوجوانان و جوانان، افزود: جامعه قرآنی باید آماده نقش‌آفرینی باشد؛ ازاین رو امکان اینکه هر کدام از فعالان این حوزه بتوانند به‌عنوان یک مبلغ قرآن خدماتی را انجام دهند در فضای مجازی فراهم است.

وی اظهار کرد: گروه داعش از فضای مجازی بهترین و بیشترین بهره‌برداری را در راستای تبیین مبادی الحادی خویش، عضوگیری و انجام عملیات روانی کرده است.

عین‌القضاتی  در بخشی از سخنان خویش از وجود پادکست‌ها به‌عنوان نسل جدید برنامه های فضای مجازی خبرداد و افزود: پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که متن نوشته است این برنامه توسط مبلغان مسیحی برای ترویج دین مسیحیت به بیشتر زبان‌های زنده دنیا به ویژه زبان فارسی طراحی و نشر پیدا کرده است.

وی از فضای مجازی به‌عنوان فرصت و تهدید نام برد و اضافه کرد: ما در مباحث اجتماعی با آسیب‌های اجتماعی شبکه‌های مجازی مواجه هستیم و برای این مهم باید راه حل‌های کاربردی و اثرگذار اتخاذ و از موازی‌کاری پرهیز و حرف دل مردم را بازگو کنیم.

عین‌القضاتی همچنین با بیان این مطلب که امروزه در خانه هر ایرانی دسترسی به شبکه‌های اجتماعی بسیار سهل‌الوصول شده است، به تربیت درست، دینی و اسلامی کودکان اشاره کرد و گفت: والدین و مسئولان برای تربیت نسلی موفق نیازمند خردجمعی هستند؛ بنابراین جامعه قرآنی باید زمینه آموزش را به درستی مهیا کرده و دانش‌آموزان را در مسیری امن هدایت کند.

وی درادامه با بیان اینکه سایت قرآنی عاکفون دربردارنده هیئت تحریریه، بخش خبری، قرآن، نهج‌البلاغه، سبک زندگی اسلامی، شیعه شناسی و ادیان، تولید کلیپ و پادکست‌هاست، تصریح کرد: مهمترین مسئله این است که از زبان خود نوجوانان استفاده کرده و در تربیت دینی و اسلامی آنان گام برداشت؛ لذا اجرای برنامه‌های تبلیغی مناسب، برخورداری از ابزار هنر و همسو با ذائقه نوجوانان و جوانان ما را در رسیدن به اهداف خویش یاری می‌رساند.

عین القضاتی در ادامه حاضر بودن در تمامی عرصه‌های دین، قرانی و فرهنگی را گانی برای مهجوریت‌زدایی از این مصحف شریف عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه حضور افراد در فضاهای مجازی بالارفته و ضریب دسترسی خانواده به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی رو فزونی است می‌توان از این فرصت استفاده کرده و مفاهیم قرآنی و آموزه‌های دینی را به مردم القا کرد.

وی در عدم محتوای درست در شبکه‌هایی همچون فیسبوک را دارای خطرات جبران‌ناپذیر عنوان کرد و افزود: بی‌شک وجود برنامه با محتوای غنی ما را در تربیت و علاقه مند ساختن فشر جوان یاری می رساند؛ چراکه محتوای سایت‌های قرآنی و فرهنگی منشعب شده از کلام وحی بوده و با ذوق و سلیقه جوامع مسلمان و حتی غیرمسلمان جذاب است.

مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب التقلین اراک در پایان، ضمن تقدیر از جامعه قرآنی استان از فعالان عرصه فرهنگی طلب مساعدت و همراهی کرد و گفت: درکنار هم بودن فعالان قرآنی و فرهنگی راه میانبری است که ما را به اهداف مدنظر رسانده و حرکت در این مسیر را تسریع می بخشد.

captcha