جامعه قرآنی فراتر از دستگاه‌های دولتی است/ ضرورت توجه به مؤسسات مردمی
کد خبر: 1459431
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
کنایه کوششی به فراکسیون قرآن؛

جامعه قرآنی فراتر از دستگاه‌های دولتی است/ ضرورت توجه به مؤسسات مردمی

گروه سیاسی: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور گفت: اگر هم از اوضاع قرآنی کشور مطلع باشند بیشتر در حوزه وزارت ارشاد و برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است، اما باید به این نکته توجه شود که همه واقعیت‌های قرآنی کشور اینها نیست و وسیع‌تر از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است.

حجت‌الاسلام والسملین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به انتظارات جامعه قرآنی از فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به توصیه‌های اکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر انس جامعه با قرآن و درک مفاهیم آیات کلام وحی، انتظار جامعه قرآنی کشور این است که در راستای عینیت بخشیدن به فرمایشات معظم‌له، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای فراکسیون قرآن و عترت در عرصه قانونی و نظارتی دغدغه جدی داشته و با تعامل و ارتباط با همه دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی در جهت توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در جامعه تلاش کنند.
وی با اشاره به فعالیت‌های دستگاه‌ها قرآنی حاکمیتی اظهار کرد: در کنار این دستگاه‌ها، بیش از 6700 مؤسسه و تشکل قرآنی در جامعه فعالیت می‌کنند  که انتظار می‌رود این مجموعه بتواند دغدغه‌ها و مشکلات خود را به عنوان سربازان جبهه قرآنی انقلاب اسلامی به نمایندگان مجلس منعکس کنند.
کوششی ارتباط اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس را با مدیران و فعالان قرآنی ضعیف ارزیانی کرد و گفت: سؤالی که باید از اعضای فراکسیون شود، این است که آیا برای بررسی وضعیت جامعه قرآنی و نحوه پیگیری دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در موضوعات قرآنی با نمایندگان مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور جلسات کارشناسی داشته‌اند؟
فراکسیون قرآن و عترت شناخت کافی از جامعه قرآنی ندارد
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با تأکید بر اینکه فراکسیون قرآن و عترت مجلس نیاز به پالایش جدی دارد، اظهار کرد: این فراکسیون به هیچ عنوان تلاش مثمر ثمری که بتواند جامعه قرآنی را قانع کند، نداشته است.
وی گفت: فراکسیون بیشترین عضو را نسبت به سایر فراکسیون‌های تخصصی دارد، در عین حال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جدی این مجموعه عدم شناخت از نوع فعالیت‌ها و حرکت‌های قرآنی کشور است؛ اعضای این فراکسیون شناخت کافی نسبت به نوع، کیفیت و میزان فعالیت‌های مختلفی که در جامعه قرآنی صورت می‌گیرد ندارند در حالی‌که اگر بخواهند حرکتی انجام دهند مستلزم آن است که اطلاعات کافی در اختیارشان باشد.
کوششی افزود: این فراکسیون و کمیته‌ها و کارگروه‌هایی که تشکیل داده، تا کنون با ما به عنوان بزرگ‌ترین شبکه قرآنی در حوزه مردمی جلسه‌ای برای شناسایی مشکلات و موانع نداشته و از ما برای حضور در کارگروه‌ها دعوتی نکرده است.
فراکسیون پاسخگوی بدنه مردمی جامعه قرآنی باشد
وی با بیان اینکه بیشترین ‌ارتباط فراکسیون با وزارت ارشاد و معاونت قرآن این وزارتخانه است، گفت: ارتباط فراکسیون بیشتر با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است که وظیفه دارند نسبت به قوانینی که وضع شده به نمایندگان پاسخگو باشند و نمایندگان نیز با توجه به اینکه از سوی مردم انتخاب می‌شوند، باید به مردم پاسخگو باشند؛ اما ما هم بخش مردمی جامعه قرآنی هستیم و از آنها سؤال داریم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور افزود: سؤال ما این است که فراکسیون قرآن و عترت چقدر توانسته از فعالیت‌های قرآنی کشور اطلاعات داشته باشد؟ بنده معتقدم در این زمینه اطلاعات مناسبی ندارد.
کوششی در مورد درخواست خود از فراکسیون قرآن و عترت مجلس برای برگزاری جلسه مشترک برای تبادل نظر و برقراری ارتباط فیمابین گفت: نامه‌ای با امضای تمامی اتحادیه‌های استانی تهیه و برای اعضای فراکسیون ارسال کردیم که در این نامه تقاضا شده است که از ما برای حضور در فراکسیون دعوت شود تا مسائل و مشکلاتی و ظرفیت‌هایی که در جامعه قرآنی وجود دارد را به اطلاعشان برسانیم تا آنها برای شناسایی این مشکلات و همچنین ظرفیت‌ها، به زحمت نیفتند؛ لااقل بدانند در جامعه قرآنی چه خبر است و بر اساس این دانسته‌ها کارهای خود را پیش ببرند.
وقتی اعتبارات قرآنی در مجلس تقلیل یافت فراکسیون چه می‌کرد؟
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با اشاره به نقش کم‌رنگ فراکسیون قرآن و عترت در مجلس گفت: نمایندگان مجلس در دوره گذشته 600 میلیارد تومان اعتبار برای فعالیت‌های قرآنی به صورت تکلیف برای دولت تصویب کردند؛ حال اینکه دولت وقت این اعتبار را تخصیص نداد یک بحث دیگری است اما نمایندگان کار خود را انجام دادند.
وی افزود: این اعتبار در سال 92 به یک سوم تقلیل پیدا کرد و از سوی دیگر به صورت اختیاری تصویب شد؛ حال سؤال این است که فراکسیون قرآن زمانی که بودجه تقلیل پیدا کرد و کیفیتش تغییر کرد، چه می‌کرد؟
بی‌انگیزگی فراکسیون مشهود است
کوششی تصریح کرد: به نظر می‌رسد فراکسیون انگیزه عملی و برنامه مشخص و مدونی ندارد چرا که اگر داشت بهتر از این عمل می‌کرد.
وی ادامه داد: لازم است فراکسیون قرآن و عترت جلسه‌ای با مدیران و فعالان قرآنی تشکیل دهد و در مورد عملکرد این فراکسیون توضیح بدهد تا مسائل روشن شود و اگر اطلاعی ندارند، آماده‌ایم با حفظ حرمت و احترامی که برای تمامی نمایندگان قائل هستیم، مسائل و واقعیت‌های جامعه قرآنی را بگوییم تا هم آنها مطلع شوند و هم ما توجیه شویم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در مورد نامه‌ای که خطاب به فراکسیون قرآن و عترت مجلس ارسال کرده است، گفت: ممکن است برخی از این نامه‌ها نرسیده باشد اما ما به تمام نماینده‌های عضو فراکسیون این نامه را فرستاده‌ایم چون اعتقاد داریم اعضای فراکسیون زیاد هستند و رئیس فراکسیون نمی‌تواند همه آنها را در کنار هم تجمیع کند.
تنها نامی از فراکسیون شنیده می‌شود
وی با بیان اینکه این فراکسیون تنها یک نام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس است، اظهار کرد: امروز پیش هر یک از نمایندگان بروید و بگویید حاضر هستید عضو فراکسیون قرآن و عترت شوید، خواهند گفت قرآن و عترت همه چیز ماست، و قبول خواهند کرد اما اینکه بدانند دقیقا در حوزه قرآنی کشور چه اتفاقی افتاده، از هر کسی بپرسید خواهد گفت ما در خدمت قرآن و اهل بیت بوده و هستیم و هر چه داریم از قرآن و اهل بیت است؛ این حرف قبول، اما آیا می‌دانند تصویر فعالیت‌های قرآنی در کشور چیست؟
کوششی گفت: اینکه بتوان اعضای فراکسیون را به طور منسجم جمع کرد تا واقعیت‌های جامعه قرآنی، آفت‌ها، آسیب‌ها، ضعف‌ها و نقاط قوت‌‌ها به آنها گفته شود و یا راهکار مناسبی ارائه شود، هنوز اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: لازم است گروه‌هایی از تشکل‌ها و دستگاه‌های مردمی و دولتی دعوت شوند و با آنها صحبت کنند تا در مورد مسائل مختلف جامعه قرآنی اطلاع پیدا کنند و واکاوی کنند و اگر حرفی زده شد بتوانند پاسخ مناسبی بدهند.
جامعه قرآنی تنها شامل دستگاه‌های دولتی نمی‌شود
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با طرح این ادعا که اعضای فراکسیون قرآن از وضعیت قرآنی کشور مطلع نیستند، گفت: اگر هم از اوضاع قرآنی کشور مطلع باشند بیشتر در حوزه وزارت ارشاد و برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است اما باید به این نکته توجه شود که همه واقعیت‌های قرآنی کشور اینها نیست و وسیع‌تر از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است.
وی با تأکید بر اینکه ما به کار سیاسی و جناح‌بندی‌ها کاری نداریم، گفت: با توجه به اینکه نمایندگان، منتخب مردم هستند و ما نیز به عنوان تشکل‌های مردمی در حوزه قرآنی، از آنها مطالبه‌‌گری می‌کنیم و اگر به مطالبات ما پاسخ نداده و این روند را تغییر ندهند در ایام خاصی، ناتوانی آنها را افشا خواهیم کرد.
کوششی در مورد ناشناس بودن برخی از اعضای فراکسیون قرآن و عترت گفت: اگر قرار باشد یکی از دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی جلسه‌ای با حضور اعضای فراکسیون قرآن ترتیب دهند، اسامی آنها را ندارند و نمی‌دانند چه افرادی عضو فراکسیون هستند؛ تنها رئیس فراکسیون پرچم را برداشته و حرکت می‌کند و حال باید بیاید و پاسخگوی دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی باشد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور همچنین گفت: در مورد مواضع خود یا اشتباه می‌کنیم یا درست می‌گویم؛ اگر اشتباه می‌کنم توجیه‌مان کنند؛ اگر درست می‌گوییم جواب بدهند.

captcha