اولویت‌های قرآن‌پژوهی و طب باید در هر سال تدوین شود
کد خبر: 1449601
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
قربانی:

اولویت‌های قرآن‌پژوهی و طب باید در هر سال تدوین شود

گروه سلامت: دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر تدوین اولویت‌های قرآن‌پژوهی و طب در هر سال، گفت: باید براساس این اولویت‌ها عناوین کنگره‌ها این حوزه مشخص شود نه اینکه با گذشت چندسال ما هنوز عنوان کلی قرآن‌پژوهی و طب را داشته باشیم.

رحیم قربانی، دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تبیین را‌هکارهای استخراج آموزه‌های سلامت از قرآن کریم پرداخت و افزود: هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها، پژوهشگران و اساتید فعالیت‌های پراکنده و در عین حال مفیدی را در این زمینه انجام داده‌اند.
لوازم راه‌اندازی پورتال جامعی از تحقیقات قرآن‌پژوهی و طب
قربانی ادامه داد: ولی باید مرکز و مرجعی وجود داشته باشد تا تمامی این تحقیقات و پژوهش‌ را جمع‌ آوری کند و پورتال جامعی از پژوهش‌های قرآنی که تاکنون انجام شده باشد آماده شود تا پژوهشگران بتوانند براساس آن فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کنند.
اولویت‌های قرآن‌پژوهی و طب باید در هر سال تدوین شود
دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه اولویت‌های قرآن‌پژوهی و طب باید در هر سال تدوین شود، تصریح کرد: باید براساس این اولویت‌ها عناوین کنگره‌ها و همایش‌های قرآن‌پژوهی و طب مشخص شود نه اینکه با گذشت چندسال از آغاز برگزاری این کنگره‌ها ما هنوز عنوان قرآن‌پژوهی و طب کلی را داشته باشیم.
امکان ایجاد کتابخانه جامع قرآن‌پژوهی و طب جهان اسلام در ایران وجود دارد
وی اظهار کرد: ممکن است در یک حیطه ما به بحث علوم اجتماعی، روانپزشکی، علوم تغذیه و یا موارد دیگر بپردازیم اما باید این موضوعات اختصاصی شود و هر سال براساس آن کار شود و کتابخانه جامع قرآن‌پژوهی و طب چه کشور و چه جهان اسلام امکان ایجادش در کشور وجود دارد و باید به جایگاهی برسیم که محققان و پژوهشگران از این راه استفاده کنند.
دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی همچنین بر لزوم آموزش محققان، روش تحقیق و حمایت از تحقیقات در حوزه‌های قرآن‌پژوهی و طب تاکید کرد و افزود: حتی می‌تواند پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های در این زمینه راه‌اندازی و فعالیت‌های ویژه‌ای در آن صورت بگیرد.
نیاز به تدوین یک برنامه جامع در زمینه قرآن‌پژوهی و طب داریم
قربانی با تاکید بر اینکه نباید تنها به برپایی چندین کنگره و مقاله مرتبط به این حوزه اکتفا کنیم، ادامه داد: برگزاری همایش و کنگره یک نماد و فضاسازی جهت تحقق این امر است تا همگان با آخرین یافته‌های این موضوع آشنا شوند اما برای اینکه بنای قرآن‌پژوهی و طب در دانشگاه‌های ما زده شود و زیرساخت‌های آن مشخص و نظام قرآن‌پژوهی و طب در مراکز آموزش عالی شکل بگیرد نیاز است تا یک برنامه جامع در این زمینه تدوین شود تا تمامی علاقه‌ مندان بتوانند در این حوزه ورود پیدا کنند.
وی در پایان گفت: حتی بسیاری از کسانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال نیستند نیز می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند چرا که بسیاری از افراد فعال در زمینه‌های بین رشته‌ای نیز می‌توانند وارد این عرصه شوند و با همکاری گروه‌های پزشکی مباحث بین‌رشته‌ای با موضوع قرآن‌پژوهی و طب را فعال کنند.

captcha