عامل نبودن به قرآن از دلایل اصلی مهجوریت کلام وحی است/ نداشتن تدبر در قرآن؛ آفت جامعه قرآنی
کد خبر: 1441100
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی:

عامل نبودن به قرآن از دلایل اصلی مهجوریت کلام وحی است/ نداشتن تدبر در قرآن؛ آفت جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌‌های قرآنی: پرداختن به بعد ظاهری قرآن وظیفه هر مسلمانی است ولی نباید در آن توقف کرد و لازم است به مراحل بعدی که عامل به قرآن بودن و اخلاق اسلامی پیدا کردن است دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام حمزه کلانتری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به ضرورت نهضت مهجوریت‌زدایی از قرآن، کلام وحی را شفا و نور دانست.

وی افزود: در آیات متعددی از کلام خدا به این نکته اشاره شده است؛ از جمله در آیه 82 سوره اسراء که می‌فرماید؛ «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل می‌کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمی‌‏افزاید».
 

قرآن هدایتگر و نشان‌دهنده راه از بیراهه است

کلانتری اظهار کرد: قرآن هدایتگر و نشان‌دهنده راه از بیراهه است و اگر به‌دنبال این ویژگی از قرآن نرویم یعنی نور بودن آن را در تاریکی به‌کار نگیریم و نهایتاً عامل به دستورات آن نباشیم در واقع قرآن را مهجور گذاشته‌ایم.

وی تأکید کرد:‌ مهجور ماندن به‌معنای نخواندن قرآن نیست؛ هر چند اینکه حافظ قرآن هم باشیم و روزانه ختم قرآن داشته باشیم ولی رفتار و اخلاق ما مطابق با معارف دین نباشد قرآن را متروک گذاشته‌ایم؛ گرچه ممکن است در ظاهر گمان کنیم با خواندن صرف توجه زیادی به قرآن کرده‌ایم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان ادامه داد: نسخه‌ای که پزشک به شما می‌دهد اگر هزار بار آن را بخوانید درمان نخواهید شد مگر اینکه دارو را تهیه و مصرف کنید؛ قرآن نیز چنین حالتی دارد، قرائت صرف و پرداختن به ظاهر قرآن اگر چه خوب است ولی دردی را درمان نمی‌کند.

بحث ظواهر قرآن با تدبر و تفقه همراه باشد

این مقام مسئول یادآور شد: در بحث ظواهر قرآن مانند حفظ، قرائت و برگزاری مسابقات قرآنی اقدامات گسترده‌ای انجام شده ولی این اقدامات باید با تدبر و تفقه در آیات همراه باشد ممکن است فردی قاری ممتازی باشد ولی از معنا و مفهوم آیه ای که شاید صدها بار تلاوت کرده اطلاعی نداشته باشد و این امر آفتی برای جامعه قرآنی است.

حجت‌الاسلام کلانتری با اشاره به خطبه 110 نهج‌البلاغه، ادامه داد: امام علی(ع) در این خطبه، قرآن را بهترین گفتار و شفا‌ معرفی می‌کند و پس از دعوت انسان به تفکر و تدبر در آیات، قرائت صرف را اینگونه مثال می‌زند که انسان عالمی که مطابق با علم خود عمل نمی‌کند مانند جاهل و نادانی است که از بیماری نادانی شفا پیدا نمی‌کند بلکه حجت بر او قویتر و حسرت و اندوه بر او استوارتر و در پیشگاه خدا سزاوارتر به نکوهش است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان در پایان اظهار کرد: ‌پرداختن به بعد ظاهری قرآن وظیفه هر مسلمانی است ولی نباید در آن توقف کرد و لازم است به مراحل بعدی که عامل به قرآن بودن و اخلاق اسلامی پیدا کردن است دست پیدا کنیم ولی در این بعد از قرآن تاکنون موفق عمل نکرده‌ایم.

captcha