جوانان با حضور در مساجد، خود را در مقابل فریب شیطان بیمه کنند
کد خبر: 1420707
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
امام‌جمعه جهرم:

جوانان با حضور در مساجد، خود را در مقابل فریب شیطان بیمه کنند

خبرنگاران افتخاری/ عبدالرحمن رحمانیان: حجت‌الاسلام دژکام، 30 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه جهرم از جوانان خواست در ماه مبارک رمضان با حضور و اجرای برنامه در مساجد خود را برای بقیه ماه‌های سال در برابر فریب شیطان، بیمه کنند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام، خطیب جمعه جهرم در خطبه اول و در ادامه تشریح حدیث امام رضا(ع) در مورد حکومت و امامت در جامعه اسلامی، بیان کرد: تعیین امامت و رهبری جامعه توسط خداوند صورت می‌گیرد و دیگران در این زمینه ناتوان هستند و از جمله تفاوت‌های اساسی بین نظام لیبرال دموکراسی غرب و نظام مردم‌سالاری دینی همین مسئله است.

وی به توضیحات فارابی در مورد ویژگی‌های انواع حکومت‌های موجود در جهان و حکومت اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه باید اینها با هم مقایسه شده تا خوبی و بدی‌ها مشخص شوند، گفت: مرحوم شعرانی که بر مجمع‌البیان طبرسی و اصول کافی شرح نوشته است در شرح حدیث امام رضا(ع) در اصول کافی مطالب ارزشمندی را بحث کرده است.

خطیب جمعه جهرم ادامه داد: وی می‌گوید، فارابی بیش از هزار سال قبل، 10 ویژگی مثبت و منفی را برای حکومت «احرار و جماعیه» که همان حکومت لیبرال دموکراسی امروزی است مانند حکومت آمریکا، انگلستان و فرانسه و... برشمرده و آنها را به دو دسته نظام اجتماعی جاهلیت و نظام اجتماعی اسلام تقسیم‌بندی کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بهترین نمونه نظام جاهلیت امروزی را حکومت لیبرال دموکراسی غربی عنوان کرد و گفت: 105 سال قبل شیخ فضل‌الله نوری، از مجتهدان بزرگ اسلامی در همین دعوایی که فارابی بیش از هزار سال قبل مطرح کرده را به دار آویختند چون با نظام لیبرال دموکراسی مخالفت کرده و خواستار نظام اسلامی بود.

وی با انتقاد از برخی برنامه‌های تلویزیونی که برای تجلیل از برخی بزرگان، شخصیت‌های بزرگی همچون شیخ فضل‌الله نوری را پایمال می‌کند، گفت: شیخ فضل‌الله نوری به گفته امام راحل، شهید شد تا اسلام را ترویج کند.

حجت‌الاسلام دژکام با انتقاد از پرداخته شدن به حواشی و توجه برخی افراد که هنوز به سمت غرب و جاهلیت، آن هم با توجه به بحث‌هایی که از زمان فارابی تا کنون توسط بزرگان دین از جمله امام و رهبری شده است، گفت: باید جاهلیت را کنار بگذاریم.

امام‌جمعه جهرم در ادامه به زیبایی‌های ظاهری حکومت لیبرال دموکراسی غربی اشاره و از آن به زهری که در پوسته شیرینی پیچیده شده تا به خورد دیگران داده شود، یاد کرد و افزود: این نوع حکومت رسماً به جنگ مسلمانان آمده‌ و به نابودی هر حکومتی به جز لیبرال دموکراسی غربی می‌اندیشد.

وی به برخی ویژگی‌های این نوع حکومت اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی حکومت لیبرال دموکراسی آزادی است. آزادی بد نیست ولی آزادی مدنظر لیبرال دموکراسی غربی، آزادی بی‌قید و بند است که بی‌بند‌و‌باری را رواج می‌دهد. شیخ فضل‌الله نوری به خاطر این نوع دیدگاه بود که مقابل آن ایستاد و معتقد بود که آزادی خوب است، ولی آزادی اندیشه و آزادی اظهار نظر که با عقلانیت، جامعه اسلامی را به پیش ببرد.

خطیب جمعه جهرم اظهار کرد: آزادی مدنظر غربی‌ها، انسان را به منجلاب می‌برد و امروزه جوامع غربی به این مرز رسیده‌اند و قباحت بی‌بند‌و‌باری برداشته شده است. اسلام اجازه این نوع آزادی را نمی‌دهد و آزادی باید در چارچوب عقل و شرع باشد.

وی با نکوهش شدید خودباختگی‌هایی که برخی افراد با رفتن به غرب و پرداختن به خوش‌گذارنی، دچار آن می‌شوند، عنوان کرد: آزادی که آخر و عاقبتش خودباختگی باشد به درد نمی‌خورد. ملت ایران آزادی را به سبک آزادی حسین بن علی(ع) که فرمود «به بهانه آزادگی، مردانگی خود را از دست ندهید»، می‌خواهد. ما می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم که فریاد متحد و یک صدای ملت ایران، حقانیت اهل بیت(ع) و پیروی از مرام سیاسی خاتم‌الانبیاء، حضرت محمد(ص) است.

حجت‌الاسلام دژکام با انتقاد از برخی رفتارهایی که با فریبکاری قصد القای بی‌حجابی در جامعه را دارد، گفت: حاشا به غیرت مردان که اجازه می‌دهند کسی بی‌حجاب در جامعه حضور یابد.

نماینده ولی فقیه در شهرستان جهرم در خطبه دوم با یادآوری نام‌گذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، افزود: در بحث اقتصادی در جلساتی که در شهرستان، استان و سطح ملی بوده نکاتی را گفته‌ایم و امیدواریم با پیگیری مسئولان و قدم‌های جهادی که آنها بر می‌دارند شاهد پیشرفت‌های خوبی باشیم.

امام‌جمعه جهرم ادامه داد: تنها دولت نیست که باید در زمینه اقتصاد کشور کار کند، بلکه هرکس یک کار موفق تولیدی داشته باشد در حال خدمت به کشور است.

وی با اشاره به سفر خود به شهرهای کشور و دیدن طرح‌های اقتصادی، عنوان کرد: مردم جهرم بسیار پراستعداد هستند و با امکانات کم، تولیدات عظیمی را در زمینه‌های کشاورزی، باغی و دامی راه‌اندازی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام دژکام در ادامه گفت: در بحث فرهنگ، وظیفه مردم سنگین‌تر است و مسائل دینی و فرهنگی تنها با دستور وزیر حل نمی‌شود. بحث فرهنگ وظیفه همه است و مسلماً وظیفه روحانیت سنگین‌تر است چون رهبر انقلاب منظور از فرهنگ را فرهنگ اسلامی بیان کردند و روحانیت باید ابتدا فرهنگ اسلامی را برای مردم توضیح دهند، سپس مردم عمل کنند.

وی با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، پیشنهاد کرد: در ماه‌های باقی مانده سال فرهنگ، هر ماه به یکی از جنبه‌های فرهنگی که از دیدگاه رهبری باید به آن نگاه اسلامی داشت، پرداخته شود و شعار ماه برای شهر ما باشد.

حجت‌الاسلام دژکام عنوان کرد: وقتی شعار ماه مطرح شد، هرکس آنچه را در آن زمینه می‌تواند باید انجام دهد و از دیگران توقع نداشته باشد که وظیفه او را انجام دهند.

وی با اشاره به شعار تیرماه با عنوان «سبک زندگی اسلامی با رویکرد عملگرایانه» که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده و مصادف با ماه مبارک رمضان است آن را دارای جوانب متعددی دانست و خواستار این شد که همه در این ماه آنچه را که در زمینه سبک زندگی اسلامی از دستشان بر می‌آید انجام دهند و چراکه در جامعه این سبک زندگی باید رواج یابد.

نماینده ولی فقیه در شهرستان جهرم خواستار تبیین رفتار اسلامی و سبک زندگی اسلامی برای مردم توسط روحانیون و طلاب شد و افزود: در پایان ماه هر دستگاهی فعالیت‌های عملی خود در مورد شعار ماه را ارائه دهد.

امام‌جمعه جهرم در ادامه خطبه دوم در مورد وضعیت مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان، بیان کرد: سعی کنید مساجد آباد باشند و آبادی مساجد از دیدگاه قرآن به پر بودن از مؤمنان است.

وی دعوت از جوانان و سپردن کارهای مسجد به آنها را خواستار شد و از وجود حلقه‌های قرآنی ده‌ها نفره ابراز خشنودی کرد و از جوانان خواست در ماه مبارک رمضان با حضور و اجرای برنامه در مساجد خود را برای بقیه ماه‌های سال در برابر فریب شیطان، بیمه کنند.

captcha