نتیجه آگاهی عمومی، پیشگیری از اعتیاد نیست/ عوامل فرهنگی ـ معنوی بروز اعتیاد را دریابیم
کد خبر: 1414630
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
روشن‌پژوه تأکید کرد:

نتیجه آگاهی عمومی، پیشگیری از اعتیاد نیست/ عوامل فرهنگی ـ معنوی بروز اعتیاد را دریابیم

گروه جامعه: معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اهمیت آگاهی عمومی در خصوص اعتیاد تصریح کرد: آگاهی عمومی تمام کار برای پیشگیری از اعتیاد نیست و باید به عوامل بروز اعتیاد از جمله مسائل فرهنگی و معنوی نیز توجه کرد.

محسن روشن‌پژوه، معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در تشریح این مسئله که چرا علی رغم آگاهی عمومی در خصوص مضرات اعتیاد باز هم آمار مبتلایان به آن افزایش پیدا می‌کند، گفت: اعتیاد پدیده‌ای چند وجهی است، با ابعاد گسترده فردی و اجتماعی.
وی ادامه داد: عمل و عوامل متعددی باعث بروز اعتیاد در افراد جامعه می‌شوند که بخش عمده‌ای از آنها در فرد و ویژگی‌های فردی او و بخش قابل توجه و مهم دیگر در محیط اطراف و تعاملات فرد با محیط و اجتماع نهفته است.
تعامل پیچیده عوامل زمینه‌ساز و شرایط فردی، محیطی و اجتماعی در بروز اعتیاد
روشن‌پژوه با اشاره به اینکه علل و عوامل زمینه‌ساز به عنوان عوامل خطر بروز اعتیاد و شرایط فردی، محیطی و اجتماعی را نیز به عنوان عوامل محافظت کننده در برابر اعتیاد وجود دارند، گفت: این عوامل در تعامل پیچیده با هم زمینه بروز اعتیاد در فرد و یا مصونیت وی را به وجود می‌آورند.
وی آگاهی عمومی را یکی از عواملی دانست که می‌تواند به عنوان عامل مهم و تأثیرگذار در جامعه وجود داشته باشد و گفت: اهمیت و نقش آگاهی عمومی در خصوص اعتیاد به اندازه‌ای است که افزایش آن می‌تواند نقش محافظت کننده و کمبود آن در سطح عموم جامعه عامل خطرناکی برای بروز اعتیاد باشد اما، آگاهی عمومی تمام کار نیست!
نتیجه آگاهی صرف، مصونیت از اعتیاد نیست
معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: مطالعات گسترده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد صرف داشتن آگاهی به مضرات یک رفتار نمی‌تواند عامل بازدارنده در برابر بروز آن رفتار باشد.
وی ادامه داد: لذا برای کاهش بروز اعتیاد باید به طور جامع و همزمان به تمامی ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، معنوی و ... بروز اعتیاد توجه کرده و صرف افزایش آگاهی عمومی بدون توجه به سایر عوامل که به محیط و اجتماع نیز باز می‌گردد، نمی‌تواند به تنهایی باعث کاهش بروز اعتیاد در جامعه شود.

captcha