گردشگری سلامت از ابتدای ساخت بیمارستان موقوفه تخصصی سرطان لحاظ شود
کد خبر: 1404645
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶

گردشگری سلامت از ابتدای ساخت بیمارستان موقوفه تخصصی سرطان لحاظ شود

گروه سلامت: دبیر کل مؤسسه حلال جهانی با اشاره به مزیت نسبی ایران در ارائه خدمات حلال از جمله گردشگری سلامت، اظهار کرد: گردشگری سلامت از ابتدای ساخت بیمارستان موقوفه تخصصی سرطان در ساختار آن لحاظ شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عبدالحسین فخاری، دبیر کل مؤسسه حلال در تشریح این مسئله که ساخت بیمارستان موقوفه ویژه بیماران مبتلا به سرطان آیا می‌تواند بخشی از گردشگری حلال در حوزه سلامت باشد، گفت: بحث ساخت بیمارستان موقوفه سرطان دو لایه دارد که یکی بحث وقف برای درمان است که این اقدام کاری ارزشمند است و در گذشته نیز افراد بسیاری به ساخت درمانگاه و بیمارستان موقوفه اقدام کرده‌اند و اگر به جای جای کشور نگاه کنیم موقوفه‌های بسیاری در خصوص سلامت می‌بینیم.

فخاری با مطرح کردن این مقوله که ارتباط این مهم با گردشگری سلامت چگونه باید تبیین شود؟ پاسخ داد: اگر از ابتدای ساخت این بیمارستان مسئله گردشگری سلامت در آن لحاظ شود بسیار مفید خواهد‌بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما بیمارستان رضوی مشهد را در اوج پیشرفت و تدارک همه راهکارها برای سلامت در همه حوزه‌ها از دندانپزشکی گرفته تا عملیات جراحی سنگین داریم و اگر مردم به وسیله بروشور و تبلیغات در افغانستان، پاکستان و مرزهای شمالی متوجه شوند چنین تجهیزاتی در اینجا هست، حتماً به سوی آن جلب می‌شوند.

فخاری از تعجب شرکت کنندگان در همایش گردشگری سلامت در خصوص قیمت‌ها و تجهیزات درمانی در کشورمان نیز سخن گفت و عنوان کرد: مهمانان خارجی در بازدید از بیمارستان رضوی مشهد باور نمی‌کردند که هزینه‌های دریافت شده از بیماران تا این حد با سایر کشورها متفاوت است چرا که هزینه‌های همین خدمات در کشور ترکیه هشت برابر ایران است.

وی افزود: یک بیمار کافی است که بلیط ایران را بگیرد و در بهترین هتل‌های نزدیک بیمارستان هم اقامت کند و طی یک هفته تا 10 روز تمام عملیات درمان خود را انجام دهد و بازگردد و این می‌شود یک چهارم هزینه‌ای که در کشور ترکیه فقط برای درمان پرداخت می‌کند.

فخاری ادامه داد: در خصوص سرطان و سایر بیماری‌ها هزینه درمان بسیار بالا است، اگر چه در کشورهای دیگر بحث بیمه وجود دارد اما با این وجود نیز رقمی که افراد برای بیمه سالیانه می‌پردازند قابل مقایسه با رقمی نیست که در ایران برای درمان پرداخت می‌کنند. حال که برای ساخت بیمارستانی که از ابتدا موقوفه است برنامه‌ریزی می‌کنیم، باید در تنظیم و طراحی بروشورهای تبلیغاتی نیز اعلام کنیم که این بیمارستان فقط برای شهروند ایرانی نیست و سایر مسلمانان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

دبیرکل مؤسسه حلال جهانی تصریح کرد: البته نه اینکه افراد غیرمسلمان ایرانی را در آن درمان نکنیم بلکه مانند این است که در یک رستوران غذای حلال درست کنیم که غیرمسلمان هم از آن استفاده می‌کند، اما مسلمانان به راحتی و با طیب خاطر از این مکان استفاده خواهند کرد.

توریسم سلامت و مشکلات مسلمانان در درمان‌

وی تشریح کرد: وقتی یک نفر مسلمان به عنوان توریسم سلامت و برای درمان چشم به اسپانیا می‌رود (مراکز درمان مشهور چشم در اسپانیا وجود دارد) به دلیل نوع غذایی که در بیمارستان به وی می‌دهند، افرادی که از او مراقبت می‌کنند و داروهایی که مصرف می‌کند، راحت نیست. چرا که ممکن است داروهایی برای او تجویز کنند که مشکوک به وجود الکل، ژلاتین غیر حلال و برخی آنزیم‌ها و ترکیبات فراریخته غیرحلال باشد، ولی اگر برای درمان چشم به ایران بیاید همه این خدمات حلال خواهد بود و طبیعتاً یک مسلمان اینجا را برای درمان انتخاب می‌کند.

فخاری در پایان گفت: اهتمام به اینکه می‌خواهیم از گردشگری حلال بهره‌مند شویم یا نشویم اولین سؤالی است که در گردشگری سلامت مطرح می‌شود و امیدواریم از این شاخه گردشگری که در آن دارای مزیت نسبی هستیم بهره اقتصادی مناسب را کسب کنیم.

captcha