گردشگری حلال؛ بازوی اقتصادی/ مکاتبه مؤسسه حلال جهانی با سازمان مناطق آزاد
کد خبر: 1400888
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
فخاری عنوان کرد:

گردشگری حلال؛ بازوی اقتصادی/ مکاتبه مؤسسه حلال جهانی با سازمان مناطق آزاد

گروه سلامت: دبیر کل مؤسسه حلال جهانی با تأکید بر اینکه قسمتی از اقتصاد کشور می‌تواند از پتانسیل قوی ایران در گردشگری سلامت تأمین شود، از مکاتبه مؤسسه حلال جهانی با سازمان مناطق آزاد برای ارائه طرح‌های گردشگری حلال خبر داد.

عبدالحسین فخاری، دبیر کل مؤسسه حلال جهانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأکید بر اینکه اصل گردشگری حلال مطلب جدیدی در دنیا است و قبلاً بیشتر در بُعد زیارتی برای کشورهایی مانند عربستان، عراق و سوریه مطرح بوده است، تصریح کرد: گردشگری حلال فقط مربوط به حوزه اماکن مذهبی نیست بلکه می‌تواند حوزه تجارت، سلامت و ... را نیز در بر بگیرد.

وی ادامه داد: اکنون کشورها در حوزه گردشگری سلامت بسیار پیشرفت کرده‌اند و کشورهایی مانند ترکیه و تایلند اصرار دارند به بیمارانی که برای درمان از کشور خود خارج می‌شوند بگویند که بهترین امکانات را برای درمان آنها فراهم کرده‌اند و حتی با تدارک آب گرم و آب معدنی سعی می‌کنند شرایطی فراهم کنند که گردشگران مسلمان بدون دغدغه خاطر، به مکان‌های مورد نظر آنها بروند.
گردشگری و توریسم می‌تواند فرهنگ را منتقل کند
دبیرکل مؤسسه حلال جهانی نمونه‌های مطرح شده را دلیلی برای لزوم تدارک و برنامه‌ریزی جهت استفاده از اقتصاد و فرهنگی گردشگری حلال دانست و اظهار کرد: گردشگری و توریسم می‌تواند فرهنگ را منتقل کند. کسی که اقدام به سفر می‌کند  بار فرهنگی سفرش می‌تواند بیش از بار اقتصادی آن باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا نصب تابلوهایی با مضامین آیات قرآن در خصوص عظمت آفرینش، طبیعت، لزوم عبرت‌آموزی از گذشتگان و ... می‌تواند بخشی از گردشگری حلال باشد، گفت: این اقدام خوب است اما این تراکت‌ها و ... وقتی موثرتر واقع می‌شوند که ما بتوانیم شرایط را برای بهره‌مندی افراد فراهم کنیم تا عملاً به این اهداف برسند. مثلاً بسیاری از مردم دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که در آنجا کوهی وجود ندارد و همین که فرد زمینه‌ ورود به مناطق کوهستانی را پیدا کند و ببیند که خلقت چه عظمتی دارد و حقارت خود و عظمت آفرینش را احساس کند حتی اگر تراکت هم نزده باشیم خود به خود به فکر فرو می‌رود و برای او عبرت خواهد بود.
نباید در گردشگری حلال، افراط و تفریط کرد
دبیرکل مؤسسه حلال جهانی با تأکید بر اینکه نباید در گردشگری حلال، افراط و تفریط کرده و گمان کرد که توجه به دنیا باید حذف شود، گفت: برخی دچار افراط و تفریط شده و فکر می‌کنند نباید از سفر لذت برد در حالی که اینگونه نیست و خداوند می‌فرماید که ما این‌ها را برای شما خلق کرده‌ایم تا از آنها بهره ببرید.
وی ادامه داد: بنابراین در گردشگری حلال نباید افراط و تفریط و نکن نکن زیاد گفته شود و همچنین نباید فرد بدون عبرت سفر را به پایان برساند و بهره‌ای از فرهنگ در حوزه سیر و سیاحت نبرد، که تحقق این مسائل نیازمند اطلاع رسانی، بحث و تبادل نظر است.
روحانی؛ اولین رئیس‌جمهوری که از گردشگری حلال سخن گفت
دبیر کل مؤسسه حلال جهانی افزود: اکنون 35 سال از انقلاب می‌گذرد و این برای اولین بار است که یک رئیس‌جمهور در خصوص گردشگری حلال صحبت کرده (حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان 11 فروردین ماه در سفر به جزیره کیش خواستار حرکت ارائه خدمات در این جزیره به سمت گردشگری حلال شده بود) و عنوان می‌کند که قسمتی از اقتصاد ما می‌تواند از گردشگری حلال تأمین شود و وقتی یک مسئول چنین مطالبه‌ای را مطرح می‌کند سازمان‌های مربوطه به دنبال دریافت طرح‌هایی از متخصصان این حوزه می‌افتند تا ببینند چگونه می‌توان گردشگر حلال جذب و گردشگری حلال را اجرایی کرد.
مکاتبه مؤسسه حلال جهانی با سازمان مناطق آزاد
فخاری از مکاتبه مؤسسه حلال جهانی با سازمان مناطق آزاد خبر داد و گفت: ما به عنوان مؤسسه‌ای که هدف تسریع در تحقق بحث «حلال جهانی» را دارد و یک دهه است که در همه دنیا تجربه‌های حلال در حوزه‌های گردشگری، غذا، دارو و حتی خدمات حلال را جست‌جو و استخراج می‌کند آماده هستیم این دانش را در اختیار کشور خودمان قرار دهیم. سازمان مناطق آزاد هم استقبال کرده و پروپوزال طرح‌ها ارائه شده است و ما امیدواریم در این زمینه تحولی ایجاد شود.
دبیر کل مؤسسه حلال جهانی ادامه صحبت‌های خود را به مسئله گردشگری سلامت اختصاص و نوید داد که بحث گردشگری سلامت از حدود پنج سال قبل در کشور مطرح و سومین کنفرانس گردشگری سلامت نیز سال گذشته در بیمارستان رضوی مشهد برگزار شده است. 
وی ادامه داد: به عنوان مثال ما بیمارستان رضوی مشهد را در اوج پیشرفت و تدارک همه راهکارها برای سلامت در همه حوزه‌ها از دندانپزشکی گرفته تا عملیات جراحی سنگین داریم و اگر مردم به وسیله بروشور و تبلیغات در افغانستان، پاکستان و مرزهای شمالی متوجه شوند چنین تجهیزاتی در اینجا هست، حتماً به سوی آن جلب می شوند.
فخاری از تعجب شرکت کنندگان در همایش گردشگری سلامت در خصوص قیمت‌ها و تجهیزات درمانی در کشورمان نیز سخن گفت و عنوان کرد: مهمانان خارجی در بازدید از بیمارستان رضوی مشهد باور نمی‌کردند که هزینه‌های دریافت شده از بیماران تا این حد با سایر کشورها متفاوت است چرا که هزینه‌های همین خدمات در کشور ترکیه هشت برابر ایران است.
وی افزود: یک بیمار کافی است که بلیط ایران را بگیرد در بهترین هتل‌های نزدیک بیمارستان هم اقامت کرده و طی یک هفته تا 10 روز تمام عملیات درمان خود را انجام دهد و بازگردد که این می‌شود یک چهارم هزینه‌ای که در کشور ترکیه فقط برای درمان پرداخت می‌کند.

captcha