تخصیص صحیح بودجه از مصادیق مدیریت جهادی در عرصه هنر است
کد خبر: 1395810
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
مسعود تکاور:

تخصیص صحیح بودجه از مصادیق مدیریت جهادی در عرصه هنر است

گروه هنر: یک کارگردان تلویزیون معتقد است، تخصیص صحیح بودجه‌ها و شایسته‌سالاری در این حوزه، از جمله مصادیق مدیریت جهادی در عرصه هنر است.

مسعود تکاور، کارگردان تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان مطلب فوق اظهار کرد: درایت مقام معظم رهبری همیشه برای ایران اسلامی چراغ راه بوده تا از بسیاری از خطرات در امان بماند. بخشی از آینده نگری مقام معظم رهبری را می‌توان در سخنان نوروزی ایشان به خوبی مشاهده کرد، به ویژه این که امسال ایشان تاکید ویژه‌ای روی فرهنگ داشته‌اند، عرصه‌ای که از آن می‌توان به عنوان زیرساخت تمامی بخش‌ها نام برد. برای رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی که جامعه ما به شدت درگیر آن است باید در قدم اول روی مسائل فرهنگی توجه کرد، چون تا زمانی که در حوزه فرهنگ ما به جایگاه مطلوب دست پیدا نکنیم سینما نمی‌تواند به آنچه که مورد نیازش است برسد.

این کارگردان ادامه داد: پرداختن به حوزه فرهنگ و اقتصاد نیز تنها با یک عزم و تصمیم ممکن نمی‌شود، بلکه باید مدیریت داشت تا بتوان با عملکرد فرهنگی نیازهای اقتصادی را پاسخ گفت. یکی از این روش‌های فرهنگی که از آن به عنوان نوعی مدیریت جامع نام برده می‌شود، ایجاد انگیزه و امید برای آحاد مردم است تا بتوان به انحای مختلف فرهنگ و تفکر صحیح مصرف کردن از منابع را به تمامی مردم آموخت، یکی از راه‌های رسیدن به این خواسته (ایجاد انگیزه در بین مردم) هم این است که راه شکرگزاری را به تمامی مردم بیاموزیم.

تکاور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: نکته مهم در این بحث اینجاست که برای پرداختن به موضوعاتی چون شعار سال باید علاوه بر مدیریت صحیح، جهادی نیز عمل کرد، بدین معناکه در زمان‌هایی که احساس خطر می‌شود باید انگیزه جنگیدن نیز داشت. این انگیزه جهادی را باید در حوزه فرهنگ و اقتصاد هم ایجاد کرد، چون خطر دشمنان این عرصه چیزی کم از فتنه گران ندارد.

وی متذکر شد: تعریفی که من از مدیریت جهادی ارائه دادم، نگرشی کامل به این مضمون نیست، چون این حوزه دریایی از معنی را در خود نهادینه دارد که من تنها گوشه‌‌ای از آن را ارائه کردم.

کارگردان «فلس سیاه» درباره تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف برای پرداختن به شعار سال گفت: زمانی که از تخصیص بودجه برای پرداختن به شعار سال در سینما و تلویزیون سخن می‌گوییم منظور این نیست که تنها فیلم‌هایی سطحی بسازیم که در آن به نوعی به موضوع مورد نظرمان توجه شده باشد، بلکه تخصیص بودجه به بخش‌ها یا افرادی که از توانایی لازم بهره برده‌اند بهترین مسیر برای رسیدن به مدیریت صحیح جهادی است، چون در این شرایط کارهای درخور توجهی خلق خواهد شد.

وی مثال زد: بهترین مثال برای تخصیص بودجه خوب، سرمایه‌گذاری روی فیلمی چون «روز واقعه» است که بر پایه بهترین فیلمنامه ایرانی در سینمای ایران ساخته شده است. دلیل این شاخصه بی‌نظیر نیز این بود که فردی چون بهرام بیضایی آن را نوشته است؛ کسی که به خوبی امام حسین(ع) را شناخته و شناختش را به بهترین نحو نگاشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که الگو در فرهنگ باید از قرآن وام گرفته شود. این استعانت نیز تنها به ادعا نیست، بلکه باید در آیه آیه قرآن آن را جست‌وجو کرد. قرآن کریم برای تمامی بخش‌های زندگی آموزنده است. نکته حائز اهمیت در این بحث نوع نگاه به فرهنگ است، چون در برخی مواقع می‌بینیم مدیران متصورند که برای کار فرهنگی باید هزینه کنند، در صورتی که خرج کردن در این حوزه سرمایه‌گذاری است که به هیچ وجه ضرر نخواهد داد و امتیازات بسیاری را در طول زمان به همراه خواهد داشت به شرطی که آن را به درستی درک کنیم.

captcha