آرمان‌های انقلاب در سینما با الگوگیری از شهید آوینی محقق می‌شود
کد خبر: 1391054
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
انسیه شاه‌حسینی:

آرمان‌های انقلاب در سینما با الگوگیری از شهید آوینی محقق می‌شود

گروه هنر: یک سینماگر دفاع مقدس گفت: تحقق آرمان‌های انقلاب در عرصه سینما با الگوگیری از افرادی چون شهید آوینی میسر می‌شود و فیلمسازان متعهد می‌توانند با پیگیری آن هر چه بیشتر به اصول نزدیک شوند.

انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این که اندیشه‌ و نگاه شهید آوینی هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود، گفت: آوینی هنرمندی بود که در پنجره مستطیل سینما به دنبال ارزش‌ها می‌گشت، البته شخصیت اصلی آوینی بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت به ویژه در دوران دفاع مقدس که وی به خوبی کمالات خود را به اوج رساند، لذا هر فیلمسازی که می‌خواهد آوینی را بیابد ابتدا باید جست‌وجوی خود را از پشت خاکریزهای جنگ آغاز کند.

وی افزود: باید به یاد داشته باشیم که توجه به بزرگانی چون آوینی به معنای اسطوره‌سازی نیست، به ویژه این که معمولا ما از بزرگان خود تابوهایی می‌سازیم که اجازه نزدیکی به آن را از دیگران می‌گیریم، والا در زندگی شهید آوینی مطالب بسیاری برای آموزش است که بنا به دلایل مختلف از آن غافل هستیم، حتی نگرش به زندگی آوینی را می‌توانیم به زندگی قبل از انقلاب وی هم تعمیم دهیم.

اسطوره‌سازی باید با اعتقاد و آگاهی انجام شود

این فیلمساز اضافه کرد: گفته من به معنای مخالفت با اسطوره‌سازی نیست، چون اگر اسطوره‌سازی به جای خوبی منتهی شود، عملی پسندیده است، به ویژه این که این عمل می‌تواند مانند چراغ راهی برای مردم عمل کند، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که کسانی در پی اسطوره‌‌سازی از آوینی هستند که کردارشان در عمل با آن‌چه مد نظر آوینی بود تفاوت داشت. وضعیت موجود در شرایطی است که فیلمسازان بی‌ادعایی هم وجود دارند که با کارهایشان باعث می‌شوند یاد امثال آوینی زنده بماند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نوع نگاه آوینی تاریخ مصرف دارد؟ گفت: معتقدم که این نوع نگاه هیچ‌گاه کهنه و قدیمی نمی‌شود، البته ممکن است تفکرات ارزشی در طول زمان شکلی متفاوت به خود بگیرند و به اصطلاح پوست بیندازند، اما اصل و پیام مورد نظر هم پایه اصلی است. اتفاقی که در کارهای آوینی به روشنی روی داد. برای مثال در مستند «خان گزیده‌ها» آوینی به موضوعاتی پرداخته می‌شود که هیچ ربطی به دفاع مقدس ندارد، اما آرمان‌ها همان چیزهایی است که در «روایت فتح» مورد توجه قرار می‌گیرد.

شاه‌حسینی درباره مخالفت‌هایی که در زمان حیات آوینی با وی می‌شد، بیان کرد: از نگاه من بسیاری از مخالفت‌ها از روی جهل روی می‌داد به ویژه این که حسادت نیز چاشنی این نادانی می‌شد. در این میان هم مخالفانی وجود داشتند که بدون غرض دست به این مخالفت‌ها می‌زدند، ولی چون خود افرادی کوچک بودند نمی‌توانستند اندیشه بزرگان را به خوبی درک کنند.

رفتار آوینی باید الگو شود

کارگردان فیلم «شب به خیر فرمانده» درباره چگونگی ادامه راه شهید آوینی توضیح داد: ادامه راه شهید آوینی تنها در سینما نباید مدنظر قرار گیرد، بلکه در هر بخشی از کشور اگر رفتار افرادی چون آوینی الگو باشد، مسلم بدانید کشور ما به خوبی خواهد توانست قدم در راه تحقق آرمان‌های انقلاب گذاشته و هر چه بیشتر به آن اصول نزدیک شود و سینماگران متعهد ما نیز نقش پررنگی در این حوزه دارند، چون کارهای این قشر توسط بخش یزرگی از جامعه دیده می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: آوینی را با برگزاری چند جشنواره و همایش نمی‌توان یافت، بلکه زمانی یاد این شهید زنده می‌ماند که اندیشه‌هایش رواج پیدا کند. راه رسیدن به این خواسته نیز از دانشگاه‌ها شروع می شود؛ جایی که هنرمند در ابتدای راه است، اما آن‌چه درعمل می‌بینیم این است که در این حوزه‌ها به اندیشه‌های افرادی چون شهید آوینی توجه کافی نمی‌شود.

captcha