گردهمایی مسئولان و مدیران قرآنی برای بررسی آسیب‌های جامعه قرآنی
کد خبر: 1388297
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
مهم‌ترین رویدادهای قرآنی در سالی که گذشت/2

گردهمایی مسئولان و مدیران قرآنی برای بررسی آسیب‌های جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهم‌ترین رویدادهای قرآنی دومین ماه سال 1392، برگزاری مسابقات ابتهال در بخش آقایان، رقابت‌های قرآن کارکنان نیروهای مسلح و البته برگزاری همایش «جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها» بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین ماه سال گذشته با رقابت‌های هفدهمین دوره مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن در بخش آقایان در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، برگزار شد؛ رقابت‌های رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن اول اردیبهشت با حضور گروه‌های همخوانی استان‌ها آغاز شد. در رقابت‌های رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن آقایان، 40 گروه شش نفره از 31 استان کشور به اجرای برنامه و رقابت پرداختند< همچنین مسابقات ابتهال آقایان نیز دوشنبه دوم اردیبهشت با حضور 32 مبتهل آقا برگزار شد و پس از دو روز رقابت داغ چهره برترین‌ها مشخص شد و گروه شمیم بهشت از استان مازندران رتبه اول را از آن خود کرد؛ همچنین حسن خانچی از استان خوزستان نیز برترین مبتهل و حمید جلیلی از استان تهران هم برترین مؤذن کشور شناخته و در مراسم اختتامیه مورد تجلیل قرار گرفتند.
یک روز پس از پایان مسابقات اذان، ابتهال و مدیحه‌سرایی، رقابت‌های سراسری قرآن بسیجیان آغاز شد؛ این مسابقات روز سوم اردیبهشت‌ماه در سالن ولایت اردبیل آغاز و تا پنجم اردیبهشت‌ماه ادامه داشت. این مسابقات در سه سطح قرائت، حفظ و مفاهیم برگزار و برگزیدگان 32 سپاه کشور حضور داشتند. این مسابقات در دو مقطع سنی زیر 16 و بالای 16 سال و با حضور 300 شرکت کننده برگزار شد.
پیگیری جدی طرح ملی حفظ قرآن در سال 92
در همین روز، مرتضی خدمتکار، رئیس اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیگیری جدی طرح ملی حفظ قرآن در سال 92 گفت: در شش سال گذشته معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته است تنها با برگزاری 11 آزمون 170 هزار نفر را در مقاطع مختلف حفظ تربیت کند. وی این را هم گفت که تا آن زمان 60 هزار نفر در رشته حفظ جزء 30، 35 هزار نفر حفظ سه جزء ، 26 هزار نفر حفظ پنج جزء، 18 هزار نفر حفظ 10 جزء، 12 هزار نفر حفظ 20  جزء و شش هزار نفر هم حافظ کل قرآن کریم شدند.
روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت ماه نهمین دوره مسابقات سراسری «قرآن کریم و اعظم» و سومین دوره مسابقات «اختران قرآنی» به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران، به مدت دو روز، در مشهد برگزار شد. این مسابقات در چهار رشته حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم و اذان، در دو گروه آقایان و بانوان و دو سطح زیر 16 سال برای کودکان و نوجوانان و بالای 16 سال برگزار شد.

برگزاری مسابقات قرآن دوستی ارتش‌های ایران و عمان
پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم دوستی بین ارتش‌های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عمان نیز روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه به میزبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برگزار شد تا اولین هفته اردیبشهت ماه یکی از معدود هفته‌هایی تبدیل شود که شاهد برگزاری مسابقات قرآنی متعدد بوده است. این مسابقات در رشته‌های حفظ شش جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 18 جزء و حفظ کل قرآن کریم و با حضور 24 شرکت کننده برگزار شد و در روز پایانی در رشته حفظ کل قرآن کریم مرتضی محمد‌نژاد از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق به کسب رتبه برتر شد.
نخستین دوره تربیت ملی داور حفظ قرآن کریم به منظور تربیت داور حفظ در مشهد نیز از روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه آغاز شد؛ در این دوره 70 نفر از استان خراسان رضوی شرکت کردند و 10 نفر شرکت‎کننده نیز از استان‎های تهران، اصفهان و خوزستان حضور داشتند.
پنجمین همایش ملی «قرآن؛ سفینةالنجاة عصر ما» با موضوع «قرآن و روایات و مسئله اخلاق کاربردی و اخلاق عملی» از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی و با همکاری دفتر نهاد مقام معظم رهبری، دانشکده‌ الهیات و معارف اسلامی، معاونت پژوهشی دانشگاه شهید مدنی و پایگاه مرجع دانش سیویلیکا هشتم اردیبهشت‌ماه سال 92 برگزار شد؛ این همایش در دو سطح جداگانه‌ اساتید و پژوهشگران و دانشجویان برگزار و از میان 218 مقاله‌ دریافت شده 17 مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات همایش پذیرفته شد که پس از ویراستاری در تابستان 92 به چاپ رسید.

برگزاری مسابقات قرآن ویژه تاکسیرانان کشور
روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت ماه نیز نخستین دوره مسابقات قرآن‌ ویِژه تاکسیرانان کشور به همت شهرداری ‌و سازمان تاکسیرانی زنجان برگزار شد. این دوره از مسابقات در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم با حضور بیش از 120 نفر از قاریان و حافظان قرآن ‌از 70 شهر کشور برگزار شد؛ همچنین در این روز اولین دوره مسابقات قرآن کریم جامعه کارگری برگزار شد.

برگزاری نشست تخصصی استادان و قاریان قرآن
نهمین نشست علمی ـ تخصصی استادان و قاریان ممتاز قرآن کریم توسط شورای عالی قرآن 11 تا 13 اردیبهشت‌ماه در حسینیه الزهراء(س) برگزار ‌شد. در این نشست‌ها حدود 300 استاد، قاری و حافظ ممتاز و برجسته قرآن کریم کشورمان حضور داشتند که با ارائه مقاله و تبادل نظر فضایی علمی، پژوهشی را ایجاد کردند که به بالا بردن آگاهی شرکت کنندگان کمک شایانی کرد؛ در این راستا 33 مقاله علمی ـ تخصصی با دو موضوع «ویژگی‌های تلاوت استادانه» و «حفظ قرآن کریم» به دبیرخانه این نشست ارسال شد.
مرحله کشوری هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه‌های پیام نور، چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت آغاز شد و تا جمعه 13 همین ماه ادامه داشت. این مسابقات به میزبانی دانشگاه پیام نور استان خوزستان برگزار ‌شد که در آن بیش از 700 نفر در دو بخش آقایان و بانوان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

ثبت نام 6620 نفر در طرح اعطای مدرک به حفاظ
در همین روز جواد تجلیان، مدیر امور ارتباطات سازمان دارالقرآن‌الکریم از ثبت نام شش هزار و 620 حافظ قرآن در هشتمین دوره طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم خبر داد؛ با پایان یافتن مهلت ثبت نام هشتمین دوره طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم که همزمان با پایان یافتن اولین ماه سال 92 بود، اسامی شش هزار و 620 حافظ قرآن در سایت تلاوت به ثبت رسید که ثبت نام شدگان در این طرح حافظان پنج جزء، 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن کریم بودند. از مجموع کل ثبت نام کنندگان، 81 درصد بانوان و 19 درصد آقایان بودند که در حفظ 10 جزء دو هزار و 237 نفر، در حفظ 20 جزء 921 نفر و در حفظ کل قرآن نیز دو هزار و 495 نفر ثبت نام کرده بودند.

برگزاری المپیاد قرآنی دانشگاه علوم و معارف به میزبانی قم
سومین المپیاد قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از شامگاه سه‌شنبه، 17 اردیبهشت‌ماه در قم آغاز شده و شامگاه پنجشنبه، 19 اردیبهشت‌ماه خاتمه یافت. در این المپیاد 200 شرکت کننده در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) حضور داشتند.
مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که از 29 فروردین‌ماه و با رقابت‌های منطقه دو در دانشگاه زنجان آغاز شده بود؛ سرانجام در روز 19 اردیبهشت ماه با برگزاری مسابقات منطقه یک در دانشگاه علم اقتصادی پایان یافت. این مسابقات در منطقه سه به میزبانی دانشگاه گیلان(منطقه سه)، در منطقه چهار به میزبانی دانشگاه صنعتی قم و در منتطقه پنج به میزبانی دانشگاه فسا برگزار شد تا مرحله منطقه‌ای این مسابقات در این روز به طور کامل پایان یابد و چهره راه‌یافتگان به مرحله کشوری این مسابقات مشخص شود.

برگزاری آزمون طرح اعطای مدرک به حفاظ قرآن
مرحله اول آزمون هشتمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم، جمعه 20 اردیبهشت به همت سازمان دارالقرآن‌الکریم به صورت همزمان در 37  مرکز واقع در استان‌های سراسر کشور برگزار شد. از میان استان‌هایی که میزبان برگزاری آزمون مرحله اول طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم بودند، استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، قم و فارس به ترتیب بیشترین شرکت‌کننده را داشتند و سایر استان‌ها نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

گردهمایی بزرگ مدیران و فعالان قرآنی
برای اولین بار در سال 92 همه مسئولان، مدیران و فعالان قرآنی کشور در یک همایش دور هم جمع شدند و آسیب‌های جامعه قرآنی در موضوع بصیرت را مورد ارزیابی قرار دادند. همایش «جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها» روز یکشنبه، 22 اردیبهشت‌ماه، به همت خبرگزاری ایکنا و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در مجتمع فرهنگی ـ دانشجویی 13 آبان برگزار شد. این همایش یک‌ روزه شامل سخنرانی افرادی همچون رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، رحیم‌ پور‌ازغدی، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم و ... بودند و در نهایت نیز از کتاب «میزان بصیرت» که از سوی معاونت پژوهش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به چاپ رسیده بود با حضور محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی، حجج اسلام علی محمدی، حمید محمدی، سیدمهدی تقوی و ...رونمایی شد. در پایان همایش «جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها» بیانیه‌ای نیز قرائت شد.

بیانیه دارالقرآن‌الکریم برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی
سازمان دارالقرآن‌الکریم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای صادر کرد که تأکید کلی آن بر حضور همه جانبه مردم در صحنه انتخابات برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی بود.
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم روز چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار ‌شد. این جشنواره در دو بخش صاحبان شیوه و صاحبان قلم برگزار شد؛ بخش اول در سه حوزه قرائت، حفظ و مفاهیم و بخش دوم نیز به دو محور اصلی؛ محور اول سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در خصوص آموزش قرآن و محور دوم اصول و مبانی علمی آموزش قرآن کریم بر اساس مبانی تکنولوژی آموزشی تقسیم شده بود.
سرانجام و در آخرین روز این ماه نیز شاهد برگزاری مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح بودیم. بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح کشور از صبح روز یکشنبه، 29 اردیبهشت‌ماه با حضور 300 برگزیده کارکنان پایور و وظیفه نیروهای مسلح آغاز و به مدت دو روز ادامه داشت.

captcha