تفکر به طور مستقل یک عبادت محسوب می‎شود
کد خبر: 1385737
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
لبافان:

تفکر به طور مستقل یک عبادت محسوب می‎شود

گروه اندیشه: استاد دانشگاه فردوسی گفت:امام صادق(ع) یک ساعت تفکر را برابر با 70 سال عبادت ذکر کرده‌اند، البته تفکر برای کسانی که فکرشان ورزیده نیست و فکر کردن را تمرین نکرده‌اند، کاری سخت و دشوار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، زینب حامدلبافان، استاد دانشگاه فردوسی و طلبه درس خارج حوزه علمیه، شب گذشته، 19 اسفندماه در همایش فهم برتر قرآن و حدیث با استفاده از ریاضیات که در دبیرستان آرمینه مصلی‎نژاد مشهد برگزار شد، گفت: کسانی که تفکر ریاضی‎گونه دارند، در صورت اراده بسیار در دین داری نسبت به کسانی که تفکر ریاضی ندارند، موفق‌تر هستند.

وی افزود: بارها در روایات و احادیث به خود مقوله تفکر به عنوان یک عبادت مستقل اشاره شده است به طوری که امام صادق(ع) یک ساعت تفکر را برابر با 70 سال عبادت ذکر کرده‌اند، البته تفکر برای کسانی که فکرشان ورزیده نیست و فکر کردن را تمرین نکرده‌اند، کاری سخت و دشوار است.

لبافان ادامه داد: همچنین بر اساس حدیث دیگری از امام صادق(ع) بیشترین عبادت ابوذر، تفکر و عبرت گرفتن بود که این مسئله تأکید می‎کند فکر کردن به طور مستقل یک عبادت محسوب می‎شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به جمله «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» گفت: بر اساس این جمله برخی از مردم ممکن است نسبت به مسئله‌ای آگاهی نداشته باشند و آن را نقض کنند در حالی که در برخی از مسائل شرع، باید آن را بدون چون و چرا قبول کنند.

وی ادامه داد: در ریاضی مسئله‌ای به نام تناقض وجود دارد بدین معنی که اگر در دستگاه منطقی یک تناقض یا دروغ وجود داشته باشد هر گزاره‌ای درست خواهد بود، به عنوان مثال اگر کسی دروغگو باشد هر گناه دیگری را می‌تواند انجام دهد.

لبافان در بخش دیگری از سخنانش به اصطلاح تقسیم عادلانه در ریاضیات اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه در نامه 25 خطاب به کارگزار مالیات نحوه دریافت زکات را بر اساس مسئله ریاضی تقسیم عادلانه به خوبی بیان کرده است.

captcha