برگزاری نشست با مراکز فعال قرآنی/ مرکز طبع و نشر قرآن مورد حمایت قرار گیرد
کد خبر: 1358959
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
دور جدید فعالیت‌های فراکسیون قرآن از زبان افتخاری؛

برگزاری نشست با مراکز فعال قرآنی/ مرکز طبع و نشر قرآن مورد حمایت قرار گیرد

گروه سیاسی: رئیس فراکسیون قرآن مجلس از برگزاری جلسات مشترک اعضای این فراکسیون با مراکز محوری فعال در عرصه قرآنی خبر داد و گفت: شنبه هفته جاری در همین راستا نشستی مشترک با مسئولان مرکز طبع و نشر قرآن کریم داشتیم.

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، از آغاز دور جدید فعالیت‌های این فراکسیون خبر داد و گفت: فعالیت‌های دور جدید این فراکسیون در راستای تعامل با دستگاه‌ها و مسئولان فعال در حوزه‌ قرآنی با نگاه نظارتی و ارزیابی عملکرد و نیز بررسی نحوه هزینه‌کرد اعتبارات خواهد بود.

وی با بیان اینکه به دنبال استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان هستیم، گفت: در همین ارتباط روز شنبه هفته جاری اعضای فراکسیون قرآن مجلس از مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران وابسته به دفتر مقام معظم رهبری بازدید کردند.

انتقاد از بودجه اندک مرکز طبع و نشر قرآن کریم

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با مثبت ارزیابی کردن این دیدار خاطرنشان کرد: این مرکز علاوه بر اقدامات خوبی که در حوزه چاپ و کارهای عمیق پژوهشی داشته، در رابطه با رسم‌الخط و علامت گذاری قرآن نیز کارهای شایسته‌ای انجام داده و با توجه به اتهامات دشمنان به شیعیان مبنی بر مهجوریت قرآن در بین پیروان اهل بیت(ع)، این اقدامات ارزشمند می‌تواند دفاع خوبی در مقابل این تهمت‌ها باشد.

افتخاری در مورد دیگر فعالیت‌های این مرکز گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت مرکز طبع و نشر قرآن کریم، تشکیل شورای تحقیق است که اساتید مطرحی به عنوان نگهبان وجوه علمی و متخصص کتابت قرآن در آن عضو هستند.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با انتقاد از کمبود اعتبارات این مرکز گفت: با توجه به اقدامات گسترده‌ای که مرکز طبع و نشر قرآن انجام می‌دهد، بودجه‌ عمرانی و هزینه‌ای این مرکز بسیار کم است.

وی استفاده از ظرفیت این مرکز را ضروری دانست و گفت: تأکید داریم که این مرکز از سوی رسانه‌های مختلف، به ویژه خبرگزاری ایکنا معرفی شود و گزارش‌های مبسوطی در مورد فعالیت‌های متنوع این مرکز تهیه شود؛ مسئله‌ای که خلأ آن امروز در رسانه‌ها محسوس است.

نشست مشترک فراکسیون قرآن با رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی

افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جلسه مشترک فراکسیون با رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: روز دوشنبه جلسه‌ای با آقای مخبر دزفولی داشتیم که در این جلسه گزارشی از دور جدید فعالیت فراکسیون و انتظاراتی که از شورا و دستگاه‌های فعال حوزه قرآنی وجود داشت، مطرح شد.

منتخب مردم تهران در مجلس افزود: همچنین در این جلسه اقدامات انجام‌شده در مورد حمایت از اعتبارات قرآنی د ربودجه و ضرورت حمایت و نظارت بر چگونگی هزینه‌کرد آن مطرح شد.

تأکید بر ضرورت برگزاری منظم جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی

وی افزود: با توجه به ساختار و شرح وظایف شورای توسعه، تأکید ما بر این است که این شورا باید در رأس هرم فعالیت‌های قرآنی کشور قرار گیرد؛ همچنین لازم است جلسات آن به صورت منظم و سر موعد با حضور اعضا به ویژه وزرای عضو برگزار شود و فعالیت‌های کمیسیون‌های تخصصی چهارگانه این شورا جدی‌تر دنبال شود و گزارشی از عملکرد کمیسیون‌ها به صحن شورا و نیز به فراکسیون قرآن مجلس ارائه شود.

افتخاری ادامه داد: در این جلسه همچنین بر تعیین اولویت‌ها و ارائه گزارش شفاف بودجه و تقویت صندوق توسعه مشارکت فرهنگ قرآنی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تأکید شد.

وی اظهار کرد: نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد، بحث ابلاغ و تصویب سند راهبردی در سه حوزه آموزش عمومی، پژوهش و تبلیغ و ترویج قرآن بود؛ چرا که بر اساس برنامه پنجم باید تا پایان سال دوم برنامه این اسناد تدوین، تصویب و ابلاغ می‌شد اما تا کنون هیچ کاری صورت نگرفته است.

منتخب مردم تهران در مجلس همچنین از برگزاری جلسات دیگری با مراکز محوری در حوزه فعالیت‌های قرآنی خبر داد و گفت: فراکسیون قرآن مجلس جلسات خود را با مراکز و دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های قرآنی آغاز کرده و تلاش می‌کند این دیدارها تداوم داشته باشد.

دیدار با مسئولان دفتر مقام معظم رهبر ی در آینده

وی خاطرنشان کرد: با مسئولان دفتر مقام معظم رهبری دیدار خواهیم داشت تا ضمن همفکری و ارائه گزارش از عملکرد فراکسیون طی سال‌های گذشته، بتوانیم در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه قرآنی حرکت کنیم.

افتخاری گفت: همچنین با مسئولان سازمان دارالقران‌الکریم، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی جلساتی را در آینده خواهیم داشت.

وی افزود: با مسئولان جدید سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز ارتباط بیشتری به منظور هماهنگی و تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی خواهیم داشت.

تصویب افزایش اعتبارات قرآنی بودجه 93 در کمیسیون فرهنگی

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس در بخش پایانی این گفت‌وگو در مورد وضعیت اعتبارات قرآنی بودجه 1393 گفت: در حال حاضر موضوع تحصیل رایگان قاریان ممتاز و حافظان کل قرآن کریم در مراکز عالی آموزشی مطرح است.

وی افزود: موضوع افزایش بودجه 200 میلیارد تومانی نیز مطرح شد که در کمیسیون فرهنگ به تصویب رسید و منتظر اعلام نظر کمیسیون تلفیق هستیم.

افتخاری ادامه داد: همچنین تأکید داریم که این مبلغ به صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی واریز شود.

captcha