بروز و نمود تولی و تبری در جامعه؛ پیام مناسبت‌های دهه آخر صفر
کد خبر: 1347947
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸
حجت‌الاسلام رضایی عنوان کرد:

بروز و نمود تولی و تبری در جامعه؛ پیام مناسبت‌های دهه آخر صفر

گروه اجتماعی: پیام‌ مناسبت‌های دهه آخر صفر این است که هر فرد مسلمان و شیعه باید در برابر ظلم سکوت نکند و نهایت تلاش خود را جهت حفظ دین و جامعه اسلامی انجام دهد و در واقع تولی و تبری به‌عنوان دو عنصر برجسته در جامعه خود را نشان دهد.


حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به ایام دهه آخر صفر گفت: در دهه سوم ماه صفر چند مناسبت اربعین حسینی، رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) واقع شده که موجب توجه دو‌چندان به این ایام شده است.





وی عنوان کرد: پیام‌ مناسبت‌های دهه آخر صفر این است که هر فرد مسلمان و شیعه باید در برابر ظلم سکوت نکند و رادمرد باشد و نهایت تلاش خود را جهت حفظ دین و جامعه اسلامی انجام دهد و در واقع تولی و تبری به‌عنوان دو عنصر برجسته در جامعه خود را نشان دهد و با دوستان خدا دوست و با دشمنانش، دشمن باشد.



آزادی‌خواهی و کرامت انسانی؛ بزرگ‌ترین پیام‌های دهه آخر صفر





حجت‌الاسلام رضایی افزود: پیام آزادی‌خواهی، کرامت انسانی و عزت نفس برای انسان و تسلیم نبودن در برابر ظلم و جور و زر و تزویر، بزرگ‌ترین پیام مناسبت‌های دهه آخر صفر است که اگر به‌خوبی تبیین شوند، جامعه‌ای پویا، ظلم‌ستیز و مهربان با هم‌نوع داریم.



وی با تصریح اینکه امام حسین(ع) به همه بشریت آموخت که در مقابل ظلم و ستم حکومت‌های جائر چه باید کرد، افزود: آن امام همام نوع موضع بشردر برابر ظلم و ستم را برای ما تدوین می‌کند.



حجت‌الاسلام رضایی تصریح کرد: حضرت می‌دانست در این راهی که آغاز کرده است باید تمام خانواده و اصحاب خود را در راه اسلام فدا کند اما با تمام وجود حرکت می‌کند.



رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس، حرکت امام حسین(ع) را حرکت سیاسی مبتنی بر دین دانست و گفت: آن امام همام زمانی‌که تمام مردم جهت انجام عمل حج به طرف مکه در حرکت بودند از مکه خارج می‌شود و این مسئله برای امروز ما بسیار مهم و درس بزرگی است که اگر عبادت و بندگی خدا منجر به ادامه حکومت استبداد و حاکمیت ظلم شود، این عبادت نمی‌تواند انسان را به‌جایی برساند.



وی ادامه داد: لذا بهتر این است که دین خدا حفظ شود زیرا زمانی نماز معنا پیدا می‌کند که انسان در برابر ظلم سکوت نکند و این حرکت و پیام امام حسین(ع) است.



 لزوم توجه به حدیث حسین منی و أنا من حسین





حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به حدیث پیامبر مکرم اسلام(ص) که فرمود حسین منی و أنا من حسین، گفت: متأسفانه به این جمله پیامبر(ص) کم پرداخته شده است و برخی‌ها گمان می‌کنند که منظور پیامبر(ص) از این جمله این است که امام حسین(ع) از خون او و فرزند اوست اما معنای این جمله این است که حسین(ع)، دین من را زنده می‌کند.



رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: امام حسین(ع) در زمانی‌که دین در سراشیبی است و به سرعت جامعه به‌سمت دنیاطلبی پیش رفته است، قیام کرده و دین رسول خدا(ص) را نجات می‌دهد که این معنای حقیقی جمله پیامبر مکرم اسلام(ص) است و همان پیام نهضت عاشوراست که امام حسین(ع) برای نجات دین جدش قیام می‌کند.



وی به حدیث کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا اشاره کرد و گفت: این جمله باید معنا شود که هر روز انسان باید در برابر ظلم و ستم ایستادگی کند و بیانگر این معنی است که تمام لحظات زندگی ما در حال امتحان و آزمایش الهی است.



حجت‌الاسلام رضایی تصریح کرد: همیشه دو جبهه حق و باطل در مقابل هم وجود دارد و در تمام سرزمین‌ها این موضوع خود را نشان می‌دهد و قیام امام حسین(ع) برای این است که بدانیم نباید لحظه‌ای از ظلم جائران غافل باشیم و از دین خدا غفلت کنیم.



اربعین حسینی بازگو کردن تاریخ نیست





این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در واقع بحث توجه به اربعین حسینی نیز همین موضوع است که اربعین امام حسین(ع) برای بازگو کردن تاریخ  نیست بلکه جهت تأثیرگذاری آن حرکتی است که این پرچمدار مکتب عشق و شهادت آن را برای ما به‌عنوان یک درس نشان داده و این برای همه بشریت است و آن مظلوم با شهادت خویش پیروز همیشه تاریخ شد و مکتب او برای همیشه در تاریخ مانا شد.



وی با تأکید بر اینکه باید بدانیم سیاهی که در آن زمان همه دنیا را فراگرفته بود شاید در هر مقطعی جامعه بشری به آن گرفتار شود، گفت: إن‌الحسین مصباح الهدی و سفینةالنجاة، باید شعار بشریت قرار گیرد.



حجت‌الاسلام رضایی در ادامه به رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: وفات پیامبر مکرم اسلام(ص) شهادت‌گونه بود زیرا آن حضرت همواره در حال جهاد در راه خدا و مورد تهدید بود و در زمان حیاتش مسموم نیز شد و در تاریخ است که پیامبر(ص) بر اساس آن مسمومیت به ملکوت اعلی پیوستند.



رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس خاطرنشان کرد:  پیامبران آسمانی زیادی در طول تاریخ وجود داشتند که نمایندگان پاک و وارسته‌ای بودند و برای هدایت بشریت آمدند و ‌بین این مردان بزرگ تاریخ هیچ یک به اندازه پیامبر اسلام(ص) زندگی پر‌موج، حادثه، تحول و انقلاب نداشته است.



وی اضافه کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) نوری بود که در جسم ظلمت و جهل و بت‌پرستی انسان‌های زمان درخشید و توانست جامعه منحط آن روزگار را نجات دهد و با خصوصیات انسانی که خداوند برای بشر خود درنظر گرفته است آشنا کند؛ پیامبر(ص) آمد و تمدنی جدید با خودش همراه داشت؛ تمدنی پربار و زیبا که دنیا  همواره خود را نیاز به این تمدن می‌داند.



علم، دین و انسانیت؛ پایه‌های تمدن پیامبر اسلام(ص)





حجت‌الاسلام رضایی، تمدن پیامبر اسلام(ص) را بر سه پایه استوار دانست و گفت: علم، دین و انسانیت پایه‌های اصلی تمدن پیامبر مکرم اسلام(ص) است یعنی آنچه که امروز جامعه به آن دم می‌زند، شعار پیامبر(ص) بود، پس همان‌طور که در اربعین نگاه ما بازگو کردن تاریخ نیست بلکه درس گرفتن و عبرت آموختن است در 28 صفر هم باید به این موضوع و این مهم توجه شود و آنچه مورد توجه پیامبر(ص) بود برای جوامع بازگو شود تا جامعه از آن درس گیرد.



این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به شهادت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: امروز باید بدانیم  کاری که امام حسن مجتبی(ع) در زمان معاویه انجام داد، اگر امام حسین(ع) نیز در آن زمان امامت را به‌عهده داشتند، همان کار را انجام می‌دادند و بر‌عکس اگر امام حسن مجتبی(ع) در زمان امام حسین(ع) بود یعنی از نظر زمانی امامت آن‌ها جابجا می‌شد همان شجاعتی که امام حسین(ع) از خود نشان دادن، امام حسن(ع) نیز به نمایش می‌گذاشت و طراح صحنه کربلا می‌شد.



وی با تأکید بر اینکه هر امامی با توجه به وضعیت زمان به وظیفه خود عمل می‌کند، گفت: زمان امام حسن(ع) ایجاب می‌کرد که امام نرمش نشان دهد و برخی‌ها متأسفانه می گویند امام صلح می‌کند در حالی‌که این واژه درست نیست؛ امام نرمش قهرمانانه نشان می‌دهد و امروز رهبر معظم انقلاب نیز از آن یاد می‌کند.



امام حسن(ع) نخستین فردی بود که نرمش قهرمانانه به‌کار برد





حجت‌الاسلام رضایی، نخستین کسی‌که نرمش قهرمانانه را در برابر ظلم و استبداد از خود نشان داده است را امام حسن مجتبی(ع) دانست و افزود: آن امام همام با صبر شجاعانه و نرمش قهرمانانه دین جدش رسول خدا(ص) را حفظ می‌کند که  این بسیار مهم است.



رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس خاطرنشان کرد: زمانی‌که امام در حال حرکت به‌سمت مدینه است، یک نامه از معاویه دریافت می‌کند که در آن معاویه به امام دستور می‌دهد فلان شخص علیه حکومت طغیان می‌کند و شما او را سرکوب کنید؛ معاویه با این کار تصور کرده بود امام با او بیعت کرده است اما امام پاسخی به او می‌دهد که امروز بازگو کردن آن پاسخ برای جامعه ما بسیار ضروری است.



وی گفت: امام در پاسخ به معاویه می‌فرماید که اگر بنا باشد با اهل کتابی بجنگم تو نخستین نفر هستی و چرا مرا نیرو و سرباز خود می‌دانی؛ پس باید باور کنیم که امام با معاویه بیعت نکرده است و وضعیت زمان ایجاب می‌کند که امام نرمش قهرمانانه از خود نشان دهد.



 حفظ دین خدا؛ مهم‌ترین انگیزه امام رضا(ع) در سفر به توس





حجت‌الاسلام رضایی در ادامه به شهادت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: مأمون به‌واسطه خطری که احسای می‌کند، ‌وجود امام رضا(ع) را برای حاکمیت آن زمان یک تهدید می‌داند، لذا امام را به طوس دعوت می‌کند و در تاریخ نیز آمده است که امام می‌فرماید من به میل خود به خراسان نمی‌روم بلکه وظیفه او ایجاب می‌کند که این موضوع را بپذیرد تا دین پیامبر خدا(ص) حفظ شود؛ یعنی همان‌طور که امام حسن(ع) در زمان خود نرمش نشان داد و امام حسین(ع) قیام کرد، امام رضا(ع) نیز با یک نرمش و تاکتیک برای حفظ دین پیامبر(ص)، از مدینه به خراسان می‌آید و سپس مشاهده می‌کنیم که امام می‌فرماید من در عزل و نصب‌ها  و امور اداری و اجرایی دخالت نمی‌کنم.



رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس ادامه داد: این مسئله حاوی پیامی است که اگر امام رضا(ع) پذیرفت که ولایتعهد باشد، به‌دلیل حفظ دین پیامبر خدا(ص) بود.

captcha