وعده تشکیل وزارت قرآن عملیاتی شود
کد خبر: 1336289
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
عیسی خورشیدی:

وعده تشکیل وزارت قرآن عملیاتی شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به ضرورت ایجاد یک نهاد متولی و مستقل برای انجام امور قرآنی در سطح کلان کشور، بر لزوم تحقق وعده تشکیل وزارت قرآن تأکید کرد و گفت: امید است در دولت جدید این اقدام مهم عملیاتی شود.


عیسی خورشیدی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، با انتقاد از متمرکز نبودن فعالیت‌های قرآنی در سطح کلان، گفت: متأسفانه فعالیت‌های قرآنی در سطح کلان کشور زیر نظر چند نهاد دولتی از جمله اوقاف، سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن برگزار می‌شود که این موجب موازی‌کاری و تداخل در فعالیت‌های قرآنی شده است.



وی با تأکید بر لزوم انجام فعالیت‌های قرآنی متمرکز زیر نظر یک دستگاه مجزا، سازمان دارالقرآن را مجموعه‌ای مناسب برای انجام فعالیت‌های متمرکز قرآنی دانست و تصریح کرد: از اول انقلاب تاکنون در فعالیت‌های قرآنی از جمله مسابقات و برنامه‌ها شاهد موازی‌کاری و ناهماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی بوده‌ایم به طوری که این گونه برنامه‌ها آنگونه که باید بازتاب مطلوبی نداشته‌اند.



فعالیت‌های قرآنی در ادارات هدفمند شوند



خورشیدی با اشاره به برگزاری مسابقات و فعالیت‌های قرآنی در ادارات تصریح کرد: چشم و هم‌چشمی‌ها بین ادارات و نهادهای دولتی در برگزاری مسابقات و فعالیت‌های قرآنی نیز موجب ایجاد یک حساسیت و رقابت ناسالم در سطح ادارات شده است که می‌طلبد با تأسیس یک نهاد مستقل، فعالیت‌های قرآنی در ادارات نیز هدفمند و متمرکز شوند.



به گفته وی، در دولت‌های قبل اقدامی برای تأسیس و ایجاد یک نهاد مستقل برای انجام فعالیت‌های قرآنی در کشور صورت نگرفت که امید است در دولت جدید این اقدام مهم و اساسی عملیاتی شود.



این قاری بین‌المللی تأسیس یک سازمان متمرکز قرآنی را مطالبه آحاد جامعه قرآنی دانست و بر فراهم کردن زمینه‌های لازم در راستای ایجاد این سازمان توسط دولت جدید تأکید کرد.



وی به برخی از فعالیت‌های قرآنی در دیگر کشورهای مسلمان اشاره و خاطرنشان کرد: در کشور ترکیه تمام فعالیت‌های قرآنی زیر نظر سازمانی به نام دیانت صورت می‌پذیرد و هیچ‌گونه فعالیتی خارج از این سازمان انجام نمی‌شود و تأثیرات و بازدهی فعالیت‌های قرآنی در سطح شهر به عینه دیده می‌شود.



خورشیدی با بیان اینکه در یک برهه از زمان وعده تشکیل وزارت قرآن در کشور داده شد، تصریح کرد: وعده تشکیل وزارت قرآن تنها به تأسیس یک معاونت منجر شد.



موازی‌کاری؛ از موانع انسجام‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی



وی همچنین موازی‌کاری در مؤسسات قرآنی را یکی دیگر از موانع انسجام‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی دانست، گفت: متأسفانه مؤسسات قرآنی در کشور زیر نظر دو نهاد مجزای فرهنگی تقسیم‌بندی شده‌اند که این خود موجب ناهماهنگی در فعالیت‌های قرآنی است و به‌طور قطع اینگونه فعالیت‌ها نتیجه‌ای که شایسته کشوری اسلامی باشد، ندارد.



خورشیدی اجماع تمام نهادهای قرآنی در یک سازمان و نهاد مستقل را تنها راه برون‌رفت از موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی بیان کرد و بر تشکیل و ایجاد یک نهاد متولی و مستقل برای انجام امور قرآنی در سطح کلان کشور تأکید کرد.

captcha