«پروانگی»؛ تقبیح جنگ با همراهی مخاطب با فضای ذهنی اشخاص نمایش
کد خبر: 1319628
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
در نشست خبری مطرح شد؛

«پروانگی»؛ تقبیح جنگ با همراهی مخاطب با فضای ذهنی اشخاص نمایش

گروه هنر: در فضای نمایش «پروانگی» که تداعی‌گر یک آسایشگاه بیماران روانی حاصل جنگ است، مخاطب با فضای ذهنی هر کدام از اشخاص نمایش همراه می‌شود و به این وسیله نسبت به تبعات بد و خانمانسوز جنگ واقف شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری نمایش «پروانگی» به نویسندگی سیاوش پاکراه و کارگردانی عامر مسافر‌آستانه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 28 آبان در سالن کنفرانس تئاتر شهر با حضور عوامل این نمایش برگزار شد.



در ابتدای این نشست عامر مسافرآستانه، کارگردان نمایش «پروانگی» در مورد داستان این نمایش گفت: این نمایش در فضای یک آسایشگاه روانی می گذرد که در آن چند مجروح جنگی به کمک یک پزشک به روزگار قبل خود باز می گردند و پزشک سعی دارد آنها را با این بازگشت ذهنی، معالجه کند.



«پروانگی» تبعات منفی حاصل از جنگ را گوشزد می‌کند



وی گفت: این نمایش ضدجنگ است و به نقد و تقبیح جنگ به واسطه تبعاتی منفی آن می پردازد و اشاره به هیچ جنگی در دوران معاصر ندارد و اشخاص آن در فضای جهان‌شمول فارغ از مکان و زمان مشخصی به سر می‌برند که برایند همه آنها اشاره به این نکته است که جنگ و جنگ‌افروزی غیراخلاقی و نافی حقوق بشر براساس باورهای دینی و انسانی است.



مسافرآستانه ادامه داد: این نمایش در بخش تجربه‌های نو سی و یکمین جشنواره «تئاتر فجر» اجرا شد و توانست جایزه برتر کارگردانی و طراحی صحنه را از آن خود کند و در بخش نمایشنامه نویسی نیز مورد تقدیر قرار گیرد به همین دلیل تصور ما این بود که بنا به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی معاونت هنری ارشاد، برای اجرای عموم این اثر مشکل چندانی نخواهمی داشت و حمایت مناسبی در این زمینه از ما به عمل خواهد آمد که در عمل اینگونه نشد.



تغییرات آنی در مکان اجرای نمایش هزینه‌هایی را به گروه تحمیل کرد



این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در جشنواره تئاتر فجر در سالن چهارسوی تئاتر شهر اجرا رفتیم و برای اجرای عموم تالار قشقایی را برای ما در نظر گرفتند که این به سبب مختصات خاص دکور و صحنه نمایش و ننوع میزانسنی که در نظر گرفته شده بود متفاوت بود و هزینه مضاعفی را به گروه تحمیل کرد که البته گویا در قراردادی که با انجمن هنرهای نمایشی بسته شده است هیچ یک از این هزینه ها در نظر گرفته نشده است.



عامر مسافرآستانه در ادامه گفت: به نسبت اجرای جشنواره «تئاتر فجر» تغییراتی در متن نمایشنامه به وجود آمد و من از سیاوش پاکراه خواستم تا متن نمایش را از آنجا که دیالوگ کمتری داشت بازنویسی کرده و دیلوگ های زیادی به آن اضافه کند که در نتیجه مخاطب اگر برای تماشای اجرای عموم این نمایش بیاید با پیچیدگی متن نمایشی مواجه می‌شود که البته تا حدود زیادی نیز جذاب است.



استفاده از مجری محبوب تلویزیونی برای اقبال بیشتر نمایش نبوده است



وی در پاسخ به این مسئله که در بخشی از نمایشی از احسان علیخانی؛ مجری نام‌آشنای تلویزیون استفاده کرده‌اید، آیا این به سبب استفاده از محبوبیت او برای جذب مخاطب بیشتر است؟ گفت: با احسان علیخانی سال‌ها رابطه دوستی دارم اما این به سبب این نبوده است که خواسته باشم بر محبوبیت اثر اضافه کنم و تنها به این دلیل است که تصور کردم در جایی در فضای صحنه مخاطب با این صدای آشنا ارتباط مناسبتری برقرار می‌کند.



در ادامه این نشست سیاوش پاکراه؛ نویسنده نمایشنامه «پروانگی» در مورد متن نمایش گفت: پروانگی در یک فضای نیمه‌رئالیستی و سورئالیستی می‌گذرد هر چند که اعتقاد دارم فضای ذهنی اشخاص این نمایش که مخاطب با آن همراه می‌شود با سورئالیستی بودن آن تفاوت زیادی دارد.



«پروانگی» القای این مفهوم است که جنگ ذاتاً چیز بدی است



وی ادامه داد: همانگونه که کارگردان نمایش اشاره کرد این نمایش اشاره به جنگ خاصی ندارد و نباید از آن تصور جنگی همچون جنگ ایران و عراق را داشته باشیم که اعتقاد بر این است که این جنگ هشت ساله مقدس بوده است بلکه سعی ما در القای این مفهوم است که جنگ ذاتاً چیز بدی است و جنگ‌افروزی تبعات منفی زیادی دارد که خسارت‌های جانی و مالی همانند آنچه که اکنون در مناطق گوناگونی از جهان شاهد آن هستیم به بار خواهد آورد همچنانکه اسمی نیز برای شخصیت‌های نمایش قرار نداده‌ایم.



پاکراه تصریح کرد: در این نمایش 8 شخصیت وجود دارند که از طریق پزشک آسایشگاه هر کدام داستانی فرعی را حاصل فضای ذهنی که به وجود می‌آورند و در نهایت  اتصال آنها به یک جریان کلی در نمایش ختم می‌شود و پزشک سعی می‌کند هر کدام را در بازگشت ذهنی به گذشته و وقایعی که با آن مواجه بوده‌اند به یک آرامش روانی برساند.



در ادامه این نشست امیدعباسی و محسن رستگار دو تن از بازیگران این نمایش و امیرحسین دوانی طراح صحنه این نمایش نیز به بیان دیدگاه های خود در مورد نوع فعالیت خود در تولید این نمایش پرداختند.



    



  



   

captcha