تشدید بازرسی‌‌ها و نظارت بر مواد غذایی در ایام محرم/ توصیه‌های لازم برای عزاداران
کد خبر: 1316901
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
غلامی خبر داد:

تشدید بازرسی‌‌ها و نظارت بر مواد غذایی در ایام محرم/ توصیه‌های لازم برای عزاداران

گروه سلامت: معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به تشدید بازرسی‌ و نظارت‌ها در راستای ایمنی مواد غذایی در ایام محرم الحرام، اظهارکرد: در طی این ایام با توجه به فعالیت‌های خاصی که صورت می‌گیرد دستورالعمل مربوطه به دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت و درمان سراسر کشور ابلاغ شده است.

سیدرضا غلامی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تشدید بازرسی‌ و نظارت‌ها در راستای ایمنی مواد غذایی در سطح عرضه، حفظ و ارتقای سلامت جامعه در ایام محرم الحرام، اظهار کرد: در طی این ایام با توجه به فعالیت‌های خاصی که صورت می‌گیرد و اجتماعات هیئت‌ها و نذورات نیز در این مقاطع زمانی افزایش پیدا می‌کند بنابراین مجموعه هر ساله به عنوان تکالیف و وظایفی که بر عهده دارد، دستورالعملی را به دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی، معاونان بهداشتی و مراکز بهداشت و درمان استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور ابلاغ می‌کند.

آغاز بازرسی‌ها در سراسر کشور/ هماهنگی‌های با دستگاه‌های مرتبط با این مقوله

غلامی با تاکید بر اینکه این دستورالعمل از چندی قبل ابلاغ و هم اکنون نیز بازرسی در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: هماهنگی با دستگاه‌ها و سازمان‌ها مرتبط با این مقوله از جمله امور مساجد، هیئت‌های امنا، اتحادیه‌های صنفی و دستگاه‌های غذایی به منظور بهداشت و ایمنی مواد غذایی، بهداشت محیط اماکان برگزاری مراسمات و محل‌های تهیه نذورات برای عرضه انجام شده است.

وی در ادامه افزود: بدین منظور در حوزه مسائل مرتبط با بهداشت فردی کلیه افرادی که در تهیه، توزیع و عرضه نذورات دخالت دارند باید شستن مرتب دست‌ها و کوتاه بودن ناخن‌ها را مورد توجه قرار بدهند و افرادی که به عنوان افتخاری در حسینیه‌ها و تکایا خدمت‌گزار هستند حتما کارت بهداشت را از نزدیک‌ترین مرکز بهداشت و درمانی تهیه کنند ولی در غیر این صورت هیئت امنای هیئت‌ها، حسینیه‌ها و تکایا از افرادی استفاده کنند که بتوانند مسائل بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنند.

از راه رفتن بر روی سفره‌ها در هنگام توزیع نذورات خودداری شود

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در مساجد و تکایا اگر سفره‌ای برای نذورات پهن است، در هنگام توزیع اقلام از راه رفتن بر روی آن خودداری شود و قبل از دست زدن به هر نوع ماده غذایی حتما دست‌ها شسته شود که نقش مهمی در کاهش بار آلودگی دارد.

لزوم استفاده از مواد غذایی اولیه‌ سالم برای تهیه نذورات

غلامی بر لزوم استفاده از مواد غذایی اولیه‌ سالم برای تهیه نذورات تاکید کرد و گفت: مواد اولیه اگر بسته بندی شده است حتما مجوز وزارت بهداشت و تاریخ تولید و انقضا مشخص داشته باشد ولی چون بخش اعظمی از بازار ما همچنان سنتی است و غلات و حبوبات بسته بندی شده کمتر است بنابراین حداقل این اقلام رطوبت و قارچ زدگی نداشته باشند.

استفاده از فراوردهای گوشتی جایگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی

وی همچنین خواستار استفاده از فراوردهای گوشتی جایگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی شد و افزود: در مناطق روستایی نیز قبل از انجام قربانی آن را با نزدیک ترین واحد کارشناسی سازمان دامپزشکی هماهنگ کنند تا معاینه قبل از ذبح صورت بگیرد و اطمینان حاصل شود تا دام برای ذبح سلامت اولیه را داشته باشد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مکانی که برای ذبح قربانی انتخاب می‌کنند حداقل قابل شست‌وشو باشد و یا اگر در مناطقی همچون روستاها معابر آن خاکی است حداقل پلاستیکی را قرار بدهند تا ارتباط بین خاک و محل ذبح برقرار نشود و آلودگی ثانویه ایجاد نشود، همچنین خون دام سریع شسته، در مکان‌‌ها مناسب دفع و در معابر جاری نشود.

غذا باید با درجه حرارت مناسب پخته و بلافاصله استفاده شود

غلامی با تاکید بر اینکه غذا باید با درجه حرارت مناسب پخته شود، اضافه کرد: غذایی که پخته شده را بلافاصله استفاده کنند و اجازه ندهند بعد از چند ساعت که اقلام درجه حرارت اصلی خود را از دست داده‌اند مورد استفاده قرار بگیرد زیرا این امر باعث ایجاد آلودگی ثانویه، مسمومیت و فاسد شدن غذا می‌شود و مشکلاتی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.

تجهیزات و ظروفی که برای پخت استفاده می‌شود لب پریده و شکستگی نداشته باشد

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تجهیزات و ظروفی که برای پخت استفاده می‌شود لب پریده و شکستگی و چربی از قبل نداشته باشد تا آلودگی ثانویه در این زمینه ایجاد نشود، همچنین از ظروفی استفاده کنند که در پخت‌های با درجه بالا مشکلی را ایجاد نکند.

آب مورد استفاده برای تهیه نذورات باید از شبکه‌های لوله کشی باشد

وی با بیان اینکه آب مورد استفاده برای تهیه نذورات باید از شبکه‌های لوله کشی باشد، اظهارکرد: در غیر این صورت و اگر آب مصرفی از چاه هست باید از سالم بودن آن اطمینان داشته باشیم که افراد در مناطق روستایی با بهروز خانه بهداشت و در مناطق شهری نیز با مراکز بهداشت و درمان و بازرسان بهداشت محیط هماهنگ باشند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ظروف یکبار مصرف در کشور تولیدات متفاوتی دارد ولی اقلامی مورد تایید وزارت بهداشت است که حداقل خطر را برای مصرف کننده داشته باشد و در طی این ایام اولویت ما بر استفاده از ظروف گیاهی است.

captcha