علیاصغر شعردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه آسیای مرکزی در بیان آثار مثبت جنگ تحمیلی اظهار کرد: اهمیت تاریخ به کهنسالی آن نیست و اهمیت روزها و سالها نیز به این نیست که بر عمر تاریخ میافزایند اهمیت سالها و روزها و در لحظه رخدادهای واقعی است که تاریخ را از یکنواختی و ملال در آورده و دچار تغییرات بزرگی میکند و به آن هویت میدهد شکوه این وقایع تاریخساز نیز به نوع و میزان آن بستگی دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: مسیرهای ارتباطی آسمان و زمین که دیرگاهی بود خلوت و بیتردد مانده بود ناگهان پر از مردمی شد که از مغاک خاک به قصد چکاد آسمان مسیرهای شهادت و ایثار را برگزیده بودند طومار شاهان و سلاطین درهم پیچید و در زمستانی که یخهای ستم ذوب میشد، تاریخ چنان تکان داده شد که لرزه بر وجود تمام جباران روزگار نوین انداخت انقلاب پیروز شد و جمهوری اسلامی ایران، سلطنت کهنه شاهنشاهی را به بایگانی تاریخ سپرد.
وی افزود: اما این هنوز آغاز راه بود و نهال انقلاب اسلامی ریشه محکم نکرده بود که ناگهان بادهای مرگبار و مسموم از غرب وزیدند در 31شهریورماه، سال 59، رژیم بعثی با تصمیم و طرح قبلی و با هدف توسعهطلبی و کشور گشایی در پایان قرن بیستم و به قصد براندازی جمهوری اسلامی ایران جنگی تمام عیار را به کشور ما تحمیل کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در تبیین انگیزههای رژیم بعث از حمله به ایران گفت: طرح عنوانی مجعول به بهانه عربی بودن خوزستان دو حقیقت را به طور مشخص به اثبات رساند اول جاهطلبی و کشورگشایی که در رؤیاهای طلایی سردار قادسیه تعبیر یافته بود و دیگری از بین بردن کامل انقلاب اسلامی تا جایی که از ایران متحد و یکپارچه، ایرانی چند تکه و تجزیه شده به وجود آورد و این دو حقیقت عملاً با سکوت و همراهی استکبار جهانی مورد تأیید قرار گرفته بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما در همان روزهایی که سردار تازه قادسیه جعل حقیقت میکرد، در ایران واژههایی همانند شهادت و فداکاری و دفاع از ملک و دین و ناموس معنا پیدا میکرد چون به همان اندازه و بلکه بیشتر او را به دفاع از فضیلتها و شرافتها فرا خوانده است شاید نخستین بار واژه جنگ تحمیلی را امام خمینی(ره) در پیامی به زائران بیتاللهالحرام و چندی پیش از هجوم گسترده رژیم عراق به ایران وارد ادبیات دفاع مقدس کرد و آن هشدار به ملتهای جهان در برابر ابرقدرتهای ستمگر بود که در صورت سرپیچی و عصیان ملتها نسبت به ستم استکباری، آنها را گرفتار جنگهای تحمیلی میکنند.
علیاصغر شعردوست در ادامه به تبیین دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص جنگ پرداخت و گفت: جنگ هیچگاه در نگاه انسانهای دینباور خوشایند نبوده و نیست چند روز پس از هجوم رژیم بعث به ایران، امام خمینی(ره) در گفتو گو با خبرنگاران خارجی در پاسخ به پرسشی که نظر ایشان را درباره جنگ جویا شده بود گفتند: اولاً ما به تبع اسلام با جنگ همیشه مخالفیم و میل داریم که بین همه کشورها صلح و آرامش باشد ولی اگر جنگ را به ما تحمیل کنند ما تمام امتمان جنگ جوست و با تمام قوا مقابله میکند.
وی در ادامه افزود: براساس همین روحیه جنگ گریزی حضرت امام(ره) بود که وزارت جنگ در رژیم سلطنت پهلوی به وزارت دفاع در جمهوری اسلامی ایران تغییر نام داد چون اسلام معتقد به دفاع از ارزشهای معنوی است و تقدس این ارزشها نیز درجات مختلف دارند دفاع از نفس، حریم، انسانها، دین و ناموس از جمله انواع دفاع مقدساند امام خمینی(ره) نیز با نگاهی کاملا دینباورانه به جنگ فرمودند: امروز ارتش ما، سپاهیان ما، بسیج ما، عشایر ما و ملت ما چه در جبهه و چه در خارج جبهه فعالند و متحرک و در مقابل همه ناگواریها ایستادهاند و جنگ را برای خودشان گوارا میدانند برای اینکه جنگ ما دفاع است هجوم نیست و جنگ دفاعی از تکلیفهای شرعی و وجدانی و انسانی همه است.
علیاصغر شعردوست با بیان آثار مثبت روحی و معنوی دفاع مقدس بر مردم گفت: امام خمینی(ره) وقوع جنگ تحمیلی را برای ملتی که سالیان دراز زیر یوغ استکبار دچار خمودگی و رخوت شده، دارای خیر و برکت میداند و از آن به عنوان تجلی نصرت و قدرت الهی در تحول روحی ملت برای مقابله با ظلم یاد میکند و این یک حقیقت بزرگ در تاریخ است که جنگها هرچند خانمانسوز و ویرانگرند اما بر طرفکننده سستی و رخوت انسانها نیز هستند و به فرموده امام(ره) «جوهره انسان که باید همیشه متحرک و فعال باشد، در جنگ بروز میکند.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «تحول انسان» در جنگ موضوعی بود که امام بسیار بر آن تأکید داشته تحولی که اگر اساتید اخلاق و عرفان میخواستند روی مردمی انجام بدهند پس از سالها مرارت و تعلیم و تربیت تعداد محدودی را شامل میشد اما جنگ چنان مردم را دچار تحول کرد که در معیارها و حسابهای هیچ محاسبهگری نمیگنجید مردم با وقوع انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی چنان شدند که بیهراس از مرگ مقابل مرگبارترین و هولناکترین سلاحهای شیطان مقاومت میکردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در ادامه افزود: جنگ تحمیلی اضافه بر تحرک و پویایی، سبب تثبیت رفتارهایی شد که امروز سخت در قحطی آن بسر میبرد خصلتهایی نظیر شجاعت و فداکاری و جوانمردی در جنگ در مقطعی از روزگار چنان رواج یافت که بیراه نیست اگر بگوییم قسمتهایی از خاک ایران چنان تقدس یافتند و آسمانی شدند که به حق نباید ناپاک و بیوضو بر آنها گام نهاد.
علیاصغر شعردوست، به فواید و آثار مثبت دفاع مقدس از جنبههای سیاسی و فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: جنگ تحمیلی که به اعتقاد امام راحل مقابله همه اسلام با همه کفر بود، دارای خیرهای دیگری نیز در عرصههای فرهنگی و به ویژه سیاسی بود یکی موضوع ارتش بود که تا پیش از جنگ تحمیلی، گروههای سیاسی ضدانقلاب سعی بسیاری بر نابودی آن داشتند فراموش نکردهایم تبلیغات گستردهای را که علیه ارتش و براندازی کامل آن به راه انداخته بودند اما جنگ تحمیلی سبب اثبات تفکرات امام خمینی(ره) درباره ارتش و پشتیبانی ایشان از این نیرو بود که با قدرت و صلابت در جنگ تأثیرات خوشایندی از خود به یادگار گذاشت موضوع دیگر، گروهکهای ضد انقلاب بود که شعارهای به ظاهر زیبای حمایت از خلق و محرومان سرداده، اما عملاً در پی کسب قدرت بودند وقوع دفاع مقدس سبب گریز آنها از صحنههای دشوار شد و حتی برخی به آغوش دشمنان مردم پناه بردند.
وی از مهمترین برکات جنگ تحمیلی را حفظ اتحاد مردم مسلمان و انقلابی دانست و گفت: دشمن با این اندیشه که مردم پس از پیروزی انقلاب اتحاد خود را از دست دادهاند و با ضربهای تسلیم خواهند شد هجوم خویش را آغاز کرد و دفاع مقدس ثابت کرد که مردم حتی بیشتر از قبل متحد شدهاند حتی وقتی سالهایی از دفاع گذشت و دشمن فهمید با مقاومت و رشادت رزمندگان اسلام به اهداف خود نخواهد رسید، به انزوای ایران روی آورد و با حربه تحریمهای اقتصادی وارد عمل شد.
علی اصغر شعر دوست در مقایسه عملکرد جبهههای نبرد ایران و عملکرد رژیم بعث افزود: دفاع مقدس ما شبیه جنگی نبود که سردار قادسیه درخواب دیده و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ جنایتی روی گردان نبود در همان روزهای ابتدایی دفاع مقدس، رژیم بعث حتی از کشتار مردم بیدفاع خودداری نمیکرد و سلاحهایی را وارد جنگ کرد که همه آنها نقض کننده قوانین بینالملل بود امام خمینی(ره) در همان اولین روزهای دفاع مقدس تکلیف را مشخص کرد ایشان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید خطوط یک نبرد نفسانی و یک نبرد مقدس را کاملاً ترسیم کرده و فرمودند:«ما همیشه بنا داریم در این برخوردها طوری بشود که جواب برخورد آنها داده بشود، اما به ملت عراق خدای نخواسته صدمهای وارد نشود.»
سفیر جمهوری اسلامی ایران در خاتمه این مقاله با بیان بزرگترین خصوصیت هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: بزرگترین خصوصیت جنگ تحمیلی این بود که در باور رزمندگان اسلام شکست یا پیروزی به معنای مصطلح جنگهای امروزی معنایی نداشت در همان آغاز جنگ، امام خمینی(ره) به چنان قدرت و قاطعیت پیروزی را نوید میدهد که گویی آن را در دست خود دارد برای انسانی که با تکیه به کلام قرآن معتقد به فلسفه شهادت است و مردن یا کشته شدن در راه خدا را سعادت میداند، شکست معنایی ندارد.
وی تأکید کرد: ما وقتی میفهمیم در هشت سال دفاع مقدس پیروز شدهایم که به اندیشهها و رؤیاهای صدام و حامیان قدرتمندش در هجوم به ایران اسلامی آگاه باشیم مروری بر اشغال بخش بزرگی از سرزمین ایران در ابتدای جنگ و سپس مقاومت و از جانگذشتگی نخبگان و رشید دلاوران این مرز و بوم و ایثار مردم در بازپس گیری آنها، خود حکایت پیروزی در این جنگ بود اهداف توسعه طلبانه و هجوم ناجوانمردانه برای کشورگشایی و نابودی انقلاب اسلامی سبب شد تا امام خمینی(ره) با همراه داشتن ملت ایران سرافراز ذرهای عقب ننشیند.