به گزارش ایکنا از فارس، سعید بیاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس امروز، 14 مرداد در دیدار با سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس با اشاره به وظایف و مأموریتهای متنوع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: کاهش نرخ بیکاری و لمس واقعی آن در جامعه، مسئله مهمی است که با تلاش مسئولان و هدایت جمعیت غیرفعال جامعه به سمت تولید و اشتغال پایدار محقق خواهد شد.
وی افزود: کاهش فقر و افزایش سطح رفاه اجتماعی، با بهبود فضای کسب و کار وارد مرحله عملیاتی خواهد شد و اجرای طرحهای نوین و ارتقاء سطح مهارتهای کارآفرینی در جامعه میتواند بخشی از اولویتهای بهبود فضای کسب و کار و کاهش نرخ بیکاری باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به اجرای طرح ایجاد خانههای مهارت در سطح استان، گفت: ایجاد این مراکز در مناطق روستایی و حاشیه شهرهای بزرگ، به ویژه شیراز، از بهار امسال آغاز شده است. این طرح با همکاری شهرداری کلانشهر شیراز و مسئولان شهرستانی و محلی دنبال میشود و هدف آن فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار از طریق مهارتآموزی، آموزشهای کاربردی و برگزاری رویدادهای استارتاپی است.
بیاری از ایجاد مجتمع متمرکز رفع اختلافات کارگری و کارفرمایی شیراز در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: این مجتمع در چهار طبقه در خیابان شهید حدادی شیراز در حال ساخت است و پنج شعبه دادگاه صلح نیز در آن پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: با راهاندازی این مجتمع، صفر تا صد رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی شهرستان شیراز در همین محل انجام خواهد شد و تمامی خدمات مرتبط در آن متمرکز میشود. این اقدام موجب تسهیل روند رسیدگی و کاهش ترددهای غیرضروری طرفین دعاوی در سطح شهر خواهد شد.
بیاری در ادامه سخنان خود ورود مراکز علمی و دانشگاهی به فرآیند مهارتافزایی، اشتغال و خدمت به جامعه را ضروری دانست و اظهار کرد: تمام مراحل زنجیره کارآفرینی اهمیت دارند، اما دو مرحله «راهاندازی چرخه فروش» و «برندسازی» جایگاه ویژهای دارند.
وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در کسب و کارهای نوین افزود: ارائه محصولات کارآفرینانه در بستر فضای مجازی موضوع مهمی است که باید زیرساختهای آن ایجاد و توسعه یابد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با تأکید بر اجرای راهکارهای کاهش فقر و محرومیتزدایی، خواستار عملیاتی کردن ایدهها و طرحهای نوین با رویکرد مهارتمحوری شد.
بیاری در بخش دیگری از این دیدار، خواستار ایجاد یک مرکز جامع علمی کاربردی برای مهارتافزایی و تربیت مربیان و پیشاهنگان کسب و کار در فارس شد.
وی بر ضرورت گسترش ارتباط دانشگاه، صنعت و بازار کار تأکید کرد و گفت: خلأ بزرگ مراکز آموزش عالی در کشور، مسئله مهارتآفرینی است؛ حتی اگر در برخی مراکز این خلأ در بُعد فنی کاهش یافته باشد، مهارتهای فروش همچنان مغفول مانده است.
وی بیان کرد: با راهاندازی مجتمع رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی شیراز طی یک ماه آینده، زمینه مهارتآموزی عملی برای دانشجویان حقوق فراهم و آشنایی آنان با حقوق کار تسهیل خواهد شد.
بیاری در پایان گفت: نیازمند بازنگری کلی در فرآیندهای آموزش هستیم، بهگونهای که رشتههای دانشگاهی منطبق با نیازهای روز جامعه و بازار کسب و کار طراحی و ارائه شوند.
سید آیتالله رزمجو، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس نیز در این دیدار با بیان اینکه ادامه فعالیتهای سنتی در آموزش عالی کشور به نفع جامعه نیست، بر ضرورت تحول در رویکرد آموزشی دانشگاهها تأکید کرد.
وی افزود: توانمندسازی روستاییان و ساکنان مناطق حاشیهنشین شهرها موضوعی حیاتی است که ضمن ایجاد اشتغال، میتواند از بسیاری از آسیبهای اجتماعی جلوگیری کند. در همین راستا، برنامهریزی مناسبی از سوی ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس صورت گرفته است.
رزمجو با تأکید بر لزوم تفویض اختیارات به استانها، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید در خدمت جامعه و پاسخگوی نیازهای اجتماعی روز باشد.
وی با اشاره به فعالیت ۲۰ مرکز دانشگاه علمی کاربردی در فارس در حوزههای خدمات، صنعت، هنر، فرهنگ و کشاورزی، گفت: این مراکز تلاش دارند خدمات علمی کاربردی را به جامعه ارائه دهند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس با بیان آمادگی این دانشگاه برای همکاری با ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پیشنهادات برای ایجاد رشتههای متناسب با نیاز بازار کار میتواند از سوی آن ادارهکل تهیه و پس از بررسی در شورای آموزش عالی استان، برای برنامهریزی اجرایی اقدام شود.
رزمجو همچنین آمادگی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان را برای تاسیس یک مرکز دانشگاهی ویژه تربیت مربیان مهارتآفرینی اعلام کرد و گفت: ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تحلیلهای علمی جامع و ارزشمندی درباره بازار کار استان ارائه کرده است که اگر این تحلیلها با محتوای دروس دانشگاهی و کارگاهی تلفیق شود، منجر به تربیت فارغالتحصیلانی توانمند و متناسب با نیاز بازار کار خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: برای ورود جدی به مرزهای دانش باید هزینه کرد و لازم است اعتبارات به سمت پژوهش، تحقیقات و فناوری هدایت شوند تا نظام آموزشی بتواند در توسعه اشتغال و کارآفرینی نقشآفرینی مؤثرتری داشته باشد.
انتهای پیام