کد خبر: 4288808
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۸

فلسفه حکمرانی بر پایه محبت، تضادی با مقاومت و جهاد ندارد

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با تبیین مبانی قرآنی، فلسفی و ادبی حکمرانی محبت‌محور، تأکید کرد که اندیشه حکمرانی بر پایه محبت، نه‌تنها تضادی با مقاومت و جهاد ندارد بلکه در دل همین نگاه عاشقانه، منطق دفاع از حق و ایستادگی در برابر دشمن معنا می‌یابد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر امروز، 25 خرداد در نشست علنی شورای اسلامی شهر شیراز که با حضور شهردار شیراز، شهرداران مناطق و اعضای شورا برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، یاد شهدای حوادث اخیر را گرامی داشت و گفت: این شهدا عزیزان امت اسلامی هستند و شهادتشان نه چیزی به دشمن می‌افزاید و نه چیزی از ما کم می‌کند، چراکه شهادت، مردن نیست بلکه حیات جاویدان است.

وی با بیان اینکه فتح الفتوح از منظر امام خمینی(ره)، تربیت چنین انسان‌هایی است که پس از بیش از ۴۰ سال مجاهدت، به شهادت می‌رسند، اظهار کرد: این شهادت‌ها نشان‌دهنده موفقیت امت اسلامی در تربیت نیروهایی است که تا آخرین لحظه در مسیر حق باقی می‌مانند.

امام جمعه شیراز از همراهی و دقت‌نظر مدیریت شهری در مواجهه با مسائل اخیر و نیز توجه به مباحث مطرح‌شده در «نشست حکمرانی خوب شهری» قدردانی کرد و گفت: خوشحالم که اعضای شورا و شهرداری شیراز به پایه‌های دانش ایرانی و اسلامی احترام گذاشته‌اند و آنچه از فیلسوفان بزرگی چون فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی درباره حکمرانی خوب و سیاست مدن نقل کردم، مورد استقبال قرار گرفت.

آیت‌الله دژکام افزود: برای اینکه بدانیم حکمرانی بر پایه مهرورزی یک نظریه‌ی ریشه‌دار است، باید توجه داشت که بیش از 1000 سال است که اندیشمندان مسلمان ایرانی درباره آن اندیشه‌ورزی کرده‌اند؛ از فارابی تا خواجه نصیر و هم‌دوره او سعدی.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به آیه ۵۴ سوره مائده گفت: خدای متعال می‌فرماید «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ»، که این آیه در وصف امیرالمؤمنین علی(ع) و پیروان اوست. این محبت، آغازگر تمام فعالیت‌های اجتماعی است؛ از محبت خدا به بندگان و بندگان به خدا تا مهر میان اهل ایمان. اما در همین بستر محبت، اقتدار و جهاد نیز معنا می‌یابد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که اگر حکمرانی بر پایه محبت باشد، جنگ را چگونه باید توجیه کرد، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر همان منطقی تأکید دارند که سعدی حدود ۷۰۰ سال پیش در شعرش گفته است: «ترحم بر پلنگ تیزدندان / ستمکاری بود بر گوسفندان»؛ یعنی اگر این درنده‌خو را مهار نکنیم، همه جامعه آسیب خواهد دید.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: شهید سلیمانی نیز با همین منطق می‌فرمود که «حریفت منم». فلسفه جنگ، درون‌بافت حکمرانی محبت‌محور است، نه بیرون از آن.

وی با اشاره به شعر قاآنی شیرازی که می‌گوید «رسم عاشق نیست با یک دل دو دلبر داشتن / یا ز جانان یا ز جان باید دل برداشتن»، اظهار کرد: این بیت ترجمه‌ای شاعرانه از آیه ۲۴ سوره توبه است که می‌فرماید اگر پدر، فرزند، خانواده و مال دنیا را بیش از خدا دوست دارید، راه را گم کرده‌اید. این منطق عاشقانه از قرآن برخاسته است و شاعران ایرانی مانند قاآنی آن را به زبان هنر درآورده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در فارس تصریح کرد: امروز اگر در این معامله که برایمان پیش آمده است، طرف امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و انقلاب اسلامی نایستیم، در واقع دست از خدا کشیده‌ایم. اگر طرف آن‌ها بایستیم، جنگ و سختی دارد، اما باید پای آن ایستاد. ما می‌خواهیم از صحن شورای شهر شیراز اعلام کنیم که شیراز، شهر عشق است و ما از جانان خود دست نمی‌کشیم.

وی با اشاره به ریشه‌های قرآنی، فلسفی و ادبی حکمرانی بر پایه محبت، تأکید کرد: فلسفه جنگ نیز در همین بستر محبت الهی معنا می‌یابد، چرا که محبت خدا به مؤمنان، آن‌ها را در برابر دشمنان خدا مقاوم و سرافراز می‌سازد.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه پایه حکمرانی بر مهرورزی، ریشه در قرآن، حدیث، فلسفه اسلامی و ادبیات فارسی دارد، گفت: این مبنا باید بازخوانی و به‌روزرسانی شود و این وظیفه شورای شهر، شهرداری و مرکز پژوهش‌های شورا است. اگر اداره شهر را می‌خواهیم بر پایه مهرورزی قرار دهیم، باید متون کهن ایرانی را احیا و کاربردی کنیم.

انتهای پیام
captcha