به گزارش ایکنا از فارس، احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، امروز، 20 فروردینماه در نشست بررسی اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان(نماد) در شیراز، این طرح را یکی از محوریترین و کلیدیترین موضوعات آموزش و پرورش دانست و گفت: روزهای یکشنبه هر هفته نشستی با موضوع نماد با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شده که در آن اقدامات انجام شده تشریح میشود.
وی طرح نماد را یکی از برنامههای ویژه وزارت آموزش و پرورش برشمرد و افزود: بهصورت تخصصی نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان(نماد) را پیگیری میکنیم، بنابراین اطلس روانی و اجتماعی این طرح باید از سوی استانها تهیه و ارائه شود.
محمودزاده همچنین تأکید کرد: رصد و پایش دقیق آماری دانشآموزان و ارائه راهکارهای متناسب با بوم هر منطقه باید در دستور کار استانها قرار گیرد و خروجی آن نیز به وزارت آموزش و پرورش ارائه شود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش به برگزاری نشست شیراز اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف مهم این نشست، بررسی و پایش دقیق آسیبهای اجتماعی در استان فارس است، بهگونهای که بتوانیم میزان آسیبها را در سال آینده کاهش دهیم.
وی با تأکید بر اینکه باید در موضوع آسیبهای اجتماعی هدفگذاری دقیقی صورت گیرد و اجرای برنامهها نیز بین بخشهای مختلف تقسیم شود، افزود: اغلب ساحتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه تربیتی است زیرا این حوزه نسبت به سایر حوزهها عمیقتر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در بحث آسیبهای اجتماعی، باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشیم، چراکه چه بخواهیم و نخواهیم بخشی از دانشآموزان ما در معرض آسیبهای اجتماعی قرار دارند، بنابراین باید هم شناخت کافی از آسیبها داشته باشیم و هم راههای پیشگیری را ارائه دهیم و هم ارجاع و پیگیری را در دستور کار قرار دهیم تا روند کاهشی آسیبها را شاهد باشیم.
محمودزاده با بیان اینکه آموزش و پرورش در خط مقدم مبارزه با آسیبهای اجتماعی قرار دارد، گفت: باید بهگونهای برخورد کنیم که آسیبها به حداقل برسد، بنابراین انتخاب برخی مناطق بهصورت پایلوت در سطح کشور با هدف تعمیم تجارب حاصله به سایر مناطق صورت میگیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: قریب به یک میلیون دانشآموز در مدارس فارس تحصیل میکنند، بنابراین هر برنامهای قرار است در راستای پیشگیری از آسیبها صورت گیرد باید در مدارس انجام شود که در این راستا لازم است سایر دستگاههای استان عضو ائتلاف نماد، در مدارس برنامهریزی و هزینه کنند.
محمودزاده اظهار کرد: تبادل آمار و ارقام و اطلاعات بین آموزش و پرورش و سایر دستگاههای ذیربط باید بیش از پیش صورت گیرد تا با انسجام و همافزایی برنامههای پیشگیرانه محقق شود.
وی تصریح کرد: انسجام و وحدت در روند اجرای برنامههای پیشگیرانه در راستای آسیبهای اجتماعی باید نتیجهبخش باشد، بنابراین اقدامات مؤثر باید روند افزایشی و میزان آسیبها باید روند کاهشی داشته باشد.
بنابر این گزارش، محمودزاده در ادامه سفر خود به فارس از دو مدرسه مجری طرح «نماد» در ناحیه سه شیراز، بازدید و روند اجرایی طرح مذکور را بیواسطه مورد رصد و پایش قرار داد.
وی در جریان این بازدیدها گفت: انتظار میرود هر یک از ۲۹۲ مدرسه ناحیه سه براساس اطلس روانی اجتماعی برنامهریزی کند و متناسب با آسیب هر مدرسه دورههای ویژهای برگزار کند.
محمودزاده افزود: فضای مجازی در آسیبهای اجتماعی تأثیر منفی دارد، بنابراین در اولین قدم نیاز به اطلاعرسانی به دانشآموزان و معلمان و آموزش به همکاران درون مدارس دارد تا معلم بداند با چه دانشآموزی سروکار دارد.
انتهای پیام