محمد مرادی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در گفتوگو با ایکنا از فارس با بیان اینکه سعدی و حافظ در زندگی روزمره ما حضور دارند و حذف شدنی نیستند، گفت: ما همچنان با زبان این دو بزرگوار صحبت میکنیم و این جای خوشحالی است، اما اینکه عده زیادی متوجه این قضیه نیستند، یک غفلت است.
وی افزود: گذشتگان و اجداد ما از کودکی، در مکتب و مدرسه و حتی پیش از آن، با آثار سعدی و حافظ آشنا میشدند، حکایتها و شعرها را حفظ میکردند، با آنها مأنوس میشدند و همین روند تا بزرگسالی هم ادامه داشت، اما امروز وضعیت به گونه دیگر است.
رئیس دانشکده ادبیان و علوم انسانی دانشگاه شیراز درباره علت این دگرگونی گفت: قدرت یافتن رسانههای دیداری مثل سینما، بازیهای رایانهای و پویانماییها باعث شده است تا نسل جدید کمتر به آثار ادبی بهعنوان یک رسانه اصلی توجه کند. در این میان اراده مخاطب تا حدی نقش دارد، اما بخشی از آن از اراده مخاطبان زبان فارسی یا هر زبان دیگری خارج است.
این استاد دانشگاه برقراری پیوند بین شعرای بزرگ و ذهن مخاطب کودک و نوجوان را مستلزم پیوند بین نیازهای کودکان و نوجوان امروز با نسل دیروز دانست و گفت: بچههای روزگار ما در عصری بهسر میبرند که تکنولوژی در انواع آثار سمعی بصری به آنها هجوم آورده است. بنابراین، باید میراثی که از سعدی و حافظ برای ما باقی مانده را با هنرها و شاخههای جدید فرهنگی پیوند بزنیم تا آثار آن بزرگان را برای مخاطبان امروز، درونیتر کرده و مانع از دورافتادگی این نسل با بزرگان ادبیات کشورمان شویم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مدارس ما به اندازه کافی به ترویج آثار بزرگان ادبیات توجه شده است، بیان کرد: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است. از جمله برگزاری مسابقات حکایتخوانی، حفظ و اجرای آثار سعدی است که رویکردی سنتی به سعدی دارد. یعنی خواندن سعدی به شیوهای که قُدما میخواندند. یک اقدام دیگر، بازنویسی آثار سعدی است. یعنی حکایتهای سعدی بازنویسی میشود و بهصورت داستانهای سادهتر، از طریق کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی مراکز وابسته به آموزش و پرورش در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
مرادی ادامه داد: حضور سعدی و حافظ در کتابهای درسی مقطع ابتدایی و متوسطه در مقایسه با نسلهای قبلی کمتر شده است، که نشاندهنده تغییر نگاه تدوینکنندگان کتابهای درسی در مواجهه با آثار ادبی نسبت به گذشتگان است. در حقیقت، اهداف آنها متفاوت شده است، اما اینطور هم نیست که کودکان و نوجوانان ما در کتابهای درسی اثری از آثار سعدی و حافظ نبینند.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در پایان تأکید کرد: باید متناسب با نیازسنجیها و علایق مخاطب روزگارمان پیش برویم. یعنی نه رهاشدگی بیش از حد روزگار ما و نه سنتگرایی نسلهای قبلتر، هیچکدام به نقطه مطلوبی نمیرسند و باید به یک نقطه تعادل در این میان برسیم.
انتهای پیام