دستگاه قضا برای تحقق شعار سال در استان آمادگی کامل دارد
کد خبر: 4210839
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
در دیدار اعضای شورای قضایی استان ایلام با نماینده ولی فقیه در استان بیان شد:

دستگاه قضا برای تحقق شعار سال در استان آمادگی کامل دارد

رئیس دادگستری استان ایلام با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: دستگاه قضایی استان آمادگی کامل دارد تا با بهره گیری از کلیه ظرفیت‌ها در جهت گسترش تولید، ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید بیش از پیش قدم بردارد.

عمران علی محمدی، رئیس دادگستری استان ایلامبه گزارش ایکنا از ایلام به نقل از روابط عمومی دادگستری استان ایلام، عمران علی‌محمدی رئیس کل دادگستری و اعضای شورای قضایی استان ایلام، امروز ۲۸ فروردین ماه با حضور در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه ایلام، از پیروزی مقتدرانه سپاهیان اسلام در عملیات وعده صادق و پیروزی بر رژیم جعلی صهیونیستی تجلیل کرد و ضمن اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، اظهار کرد: دستگاه قضایی استان آمادگی کامل دارد تا با بهره گیری از کلیه ظرفیت‌ها در جهت گسترش تولید، ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید بیش از پیش قدم بردارد.
 
وی با اشاره به تلاش بی‌وقفه و جهادی کارکنان قضایی و اداری مجموعه دادگستری استان ایلام در سال 1402 گفت: دادسراهای استان از حیث شاخص کمترین موجودی مقام اول کشور و دادگاه‌های کیفری 1 و 2 نیز مقام اول کشوری را کسب نمودند.
 
وی از کاهش بی‌سابقه موجودی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر استان، دادگاه خانواده، دادگاه انقلاب و دادگاه‌های حقوقی و کیفری در سال گذشته و به تبع آن رفع اطاله دادرسی خبر داد و گفت: موقعیت و جایگاه برتر دادگستری استان ایلام از منظر شاخص‌های کشوری نمایان‌گر ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به مردم شریف استان است.
 
علی‌محمدی گفت: دادگستری استان ایلام در شاخص تکریم ارباب رجوع در بهمن ماه سال گذشته رتبه اول کشور و در اسفندماه گذشته و فروردین ماه 1403 تا به امروز رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.
 
رئیس کل دادگستری استان ایلام یادآوری کرد: اولویت‌های دستگاه قضایی در سال 1403 در 8 هدف تدوین شده که شامل 44 برنامه و مشتمل بر 192 اقدام است.
 
وی با اشاره به کسب رتبه اول دادگستری استان در اجرای احکام کیفری در کشور خاطر نشان کرد: در عین حال با تلاش‌های شورای حل اختلاف و هیئت‌های صلح استان موفق شدیم 45 درصد از پرونده‌های واجد شرایط را با صلح و سازش مختومه کنیم.
 
علی‌محمدی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع جرم و با تلاش‌های مستمر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان موفق به کاهش 15 درصدی جرم سرقت، کاهش 3 درصدی جرم افترا، کاهش 5 درصدی جرم تهدید و کاهش 6 درصدی ایراد صدمه بدنی غیرعمدی در سطح استان شده‌ایم.
 
وی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با ستاد مرکزی قوه قضاییه برای اولین بار در استان دوره کارآموزی قضایی با حضور 23 نفر کارآموز از ابتدای اردیبهشت سال جاری شروع شده و به منظور جذب نیروی قضایی مورد نیاز استان به زودی یک دوره کارورزی، یک دوره کارآموزی جذب عمومی و یک دوره کارآموزی مخصوص طلاب و روحانیون برگزار خواهد شد.
 
رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: اتقان آراء در سال 1401 در دادگستری استان 78 درصد بود که با همدلی و برادری و تلاش جهادی سال گذشته به 92 درصد ارتقاء یافت و در این شاخص نیز دادگستری استان موفق به کسب رتبه دوم کشور گردید.
 
وی افزود: در زمینه مبارزه با فساد در دستگاه قضایی در اقدامی بی نظیر، در سال گذشته 50 نفر کارچاق کن در استان دستگیر و به جرائم آنان رسیدگی شد.
 
رئیس شورای قضایی استان ایلام با اشاره به دستاوردهای درخشان حاصل شده در سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی در سال 1402 افزود: به لطف خداوند متعال در سال گذشته 155 زندانی جرائم غیرعمد با پرداخت مبلغی بالغ بر 80 میلیارد ریال از زندان آزاد شدند و 770 زندانی در زندان‌های استان گواهی مهارت گرفته و اشتغال کارگاهی 33 درصد محکومین در مرکز فنی و حرفه‌ای ثابت زندان ایلام انجام شد.
 
علی‌محمدی گفت: سازمان پزشکی قانونی استان علاوه بر خدمت رسانی به بیش از 28 هزار مراجعه کننده موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری در شاخص‌های ترسیم شده در آن سازمان شده و سازمان قضایی نیروهای مسلح استان نیز ضمن تلاش در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آموزش نیروها توفیقات بسیاری را در استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به دست آورده است.
 
وی عملکرد سازمان بازرسی استان در سال 1402 را بسیار درخشان توصیف کرد و گفت: جلوگیری از فاسد شدن 27 هزار و پانصد تن نهاده دامی، برخورد با انعقاد قراردادهای خلاف ضوابط، ممانعت از تخریب 800 هکتار از اراضی ملی و فسخ قرارداد 52 هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی استان از جمله اقدامات شایان توجه این سازمان در سال گذشته بود.
 
رئیس دادگستری استان ایلام همچنین پیشرفت قابل توجه اجرای طرح جامع حدنگار در اداره ثبت اسناد و املاک استان، کسب رتبه اول کشور در کاهش پرونده‌ها در اداره تعزیرات حکومتی استان و انجام 10 هزار و 113 مشاوره در دیوان عدالت اداری استان را از دیگر اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی استان در سال 1402 بیان کرد.
 
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در سخنانی ضمن تبریک ایام و تبریک پیروزی رزمندگان اسلام در مقابله با دشمن صهیونیستی اظهار کرد: موفقیت‌های دادگستری استان چشم‌گیر و شایسته تمجید و قدردانی است.
 
وی گفت: تحقق عدالت جزء ارکان زندگی اجتماعی است و همه ما ناگزیریم برای تحقق آن تلاش کنیم و رسیدگی به موقع دستگاه قضایی به جرائم خود به خود منجر به کاهش جرم در سطح جامعه می‌شود.
 
نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اجرایی شدن شعار سال در استان افزود: توجه به جهش تولید با مشارکت مردم و رفع موانع آن مستلزم توجه و نظارت ویژه دستگاه قضایی بر موانع ایجاد شده و برخورد قاطع با عوامل غیرقانونی است.
 
حجت الاسلام کریمی‌تبار با اشاره به ضرورت مقابله با هنجارشکنی در جامعه بر اهمیت حفظ آرامش روانی مردم تاکید کرد و گفت: نقش دستگاه قضایی در برخورد با مخلان نظم و امنیت بی‌بدیل است.
 
وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و زحمات مجموعه همکاران دستگاه قضایی استان برای آنان در تحقق اهداف ترسیم شده در سال جدید آرزوی موفقیت کرد.

 

انتهای پیام
captcha