تدبر، ادب حضور در محضر قرآن است
کد خبر: 4210542
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
مدرس حوزه علمیه:

تدبر، ادب حضور در محضر قرآن است

حجت‌الاسلام سیدهادی سهرابی با بیان اینکه تدبر، ادب حضور در محضر قرآن كریم است، گفت: با قرآن خواندن انسان آرام می‌شود و تنها چیزی ‏که در درمان دردهای معنوی می‌تواند به ما کمک کند، قرآن است.‏

حجت‌الاسلام سید هادی سهرابی، مدرس حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سیدهادی سهرابی، مدرس حوزه و دانشگاه، 26 فروردین‌ماه در نشست مجازی با طلاب، بسیجیان و فعالان سواد رسانه استان لرستان که به همت مرکز نسرا سازمان فضای مجازی بسیج استان لرستان با موضوع تأثیر قرآن بر آرامش فردی و اجتماعی برگزار شد، از قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت یاد کرد که ‏برنامه‌ای را برای سعادت انسان تدوین کرده است و گفت: انس با قرآن کریم شکل‌های مختلفی دارد که مهمتر از همه ‏تدبر در آن است.

وی با بیان اینکه در روایات آمده است که امام رضا(ع) هر روز 10 جزء قرآن ‏کریم می‌خواندند، افزود: بعد از قرائت قرآن باید به بحث تدبر در قرآن توجه داشته باشیم؛ در این کتاب آسمانی ‏بیش از 300 آیه با موضوع تدبر، تفکر و تعقل داریم که بیانگر اهمیت کلام خدا و دلیل بر اعجاز علمی قرآن است.‏

سهرابی با بیان اینکه تدبر، ادب حضور در محضر قرآن كریم است، اضافه کرد: تدبر در قرآن خیلی اهمیت دارد و در همین دعایی که در ‏ابتدای قرائت قرآن می‌خوانیم عبارتی دارد که از خداوند می‌خواهیم قرائت ‏ما را قرائتی قرار ندهد که تدبر در آن وجود نداشته باشد.‏

این مدرس حوزه علمیه با یادآوری اینکه قرآن کریم یک کتاب عجیب است و ‏کسی که با قرآن انس می‌گیرد اثرات آن‌را به عینه می‌بیند، گفت: اگر کسی با قرآن کریم ‏همنشین و مأنوس باشد شفاء و رحمت را در آن می‌بیند.‏

سهرابی با بیان اینکه قرآن در نفس، معنویت، قلب و روح انسان تأثیر دارد و ‏اگر با آن ارتباط بگیریم قطعاً ظرف وجود ما را صیقل می‌دهد، ادامه داد: وقتی ‏قرآن تلاوت می‌شود نسبت به آیات استماع کنید نه اینکه یک چیزی به ‏گوش شما برسد به این معنا که توجه کرده و به همراه توجه و تأمل گوش ‏دهید، چه‌بسا همین استماع قرآن موجب رحمت می‌شود.‏

وی افزود: مهجوریت قرآن کریم به این معناست که آن‌طور باید از آن استفاده نکنیم، قرآن را خداوند برای هدایت فرستاده است نه ‏اینکه آن را جلوی ماشین یا روی طاقچه بگذاریم یا فقط در مراسم ختم ‏استفاده کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نزول قرآن برای این است که ما را رشد دهد، بنابراین در سایه تأمل ‏و تدبر در قرآن کریم این اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: مخاطب قرآن کریم نیز جامعه، فرد و ‏اجتماع، انبیا، مؤمنان و کفار است یعنی قرآن کریم همه را در جا و شکل ‏خودشان مخاطب قرار داده و آیات متناسب با آن‌ها را فرموده و توصیه‌های ‏خود را دارد.‏

وی گفت: مطالب قرآن کریم فراگیر بوده و موضوعات متنوعی را شامل ‏می‌شود، به‌طور کلی مباحث اخلاقی، فقهی و اعتقادی در قرآن کریم گفته ‏شده و خارج از این اصول آیاتی در فضایل ائمه‌ اطهار(ع) وجود دارد مانند ‏آیه تطهیر، مودت، مبادله و یک‌سری آیات نیز متفرقه بوده و ‏موضوعات دیگری دارد.‏

سهرابی گفت: ما هنوز به بطن واقعی قرآن نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم برسیم، ‏چراکه حقیقت قرآن را تنها پیامبر اکرم(ص) و خاندان طاهرین ایشان می‌دانند و ما ‏فقط به اندازه ظرف وجودی خودمان و علم‌مان می‌توانیم از آن استفاده ‏کنیم.  ‏

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه امام علی(ع) ‏می‌فرماید: قرآن درمان دردهای بزرگ است، ادامه داد: بزرگ‌ترین دردها درد معنوی است، آرامش و اطمینان قلب به‌واسطه کلام خداست، با قرآن خواندن انسان آرام می‌شود و آن آرامشی که ‏هرکس در زندگی دنبال آن است را باید در قرآن پیدا کنیم و تنها چیزی ‏که در درمان دردهای معنوی می‌تواند به ما کمک کند، قرآن است.‏

سهرابی افزود: در این دوران آخرالزمان چیزی جز چنگ زدن به قرآن و ‏اهل‌ بیت(ع) نمی‌تواند ما را از گمراهی نجات دهد، فقط با کمک خواستن از ‏آنها می‌توان از ظلمات نجات پیدا کنیم، اگر به قرآن و احادیث و روایات ‏تمسک پیدا کنیم این‌ها می‌تواند ما را نجات دهد و اگر دستمان از دامان آن‌ها ‏جدا شد، شقاوت و نابودی قطعی است.‏

مدرس حوزه علمیه گفت: اگر کسی می‌خواهد قرآن بر او تأثیر داشته ‏باشد باید با آن ارتباط بگیرد و انس با قرآن داشته باشد، مأنوس با قرآن باشد ‏که با خواندن قرآن کریم و استماع کلام قرآن و با تأمل و تدبر در آیات ‏قرآن به دست می‌آید.‏

انتهای پیام
captcha