لزوم پافشاری بر عوامل صلح و آشتی در جامعه اسلامی
کد خبر: 4209600
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷

لزوم پافشاری بر عوامل صلح و آشتی در جامعه اسلامی

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی گفت:باید بر عوامل صلح و آشتی پافشاری و محبت را در جامعه منتشر کرد، چرا که جامعه ایمانی باید برای همدلی و همراهی و همکاری تلاش شود همانطور که در ادامه آیه اخوت در سوره حجرات آیه ۱۰،  گفته شده که اگر بین دو برادر کدورتی پیش آمد وظیفه شماست که برای رفع آن تلاش کنید.

حجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبیحجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی گفت: ماه رمضان ماه تقوا است و از جمله مسائلی که لازم است به آن توجه کنیم تقوای اجتماعی بوده که مربوط به تعامل  انسان‌ها با همدیگر می‌شود و باعث احترام به حقوق همدیگر  شده و زمینه آرامش و آسایش اجتماعی را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: ماه مبارک رمضان، ماه تمرین مهربانی است و از جمله مسائلی که باید در وجود خودمان تقویت کنیم این است که بیاموزیم نسبت به بندگان خدا مهربان باشیم تا مغفرت الهی شامل حال ما شود.

حجت‌الاسلام دلدار بیان کرد: خدمت به بندگان خدا خدمت به خدا است لذا باید تلاش کنیم ریشه هرگونه کینه و اختلاف را در این ماه از بین برده و کاری کنیم که افراد هر چه بیشتر در کنار همدیگر قرار گرفته و به یکدیگر محبت کرده و این احساس برادری را نسبت به یکدیگر تقویت کنند.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی اظهار کرد: از جمله عواملی که پیوند و ارتباط بین انسان‌ها را برقرار می‌کند ایمان و اعتقاد صحیح است، خداوند در آیه 10 سوره حجرات گفته است «مومنین با همدیگر برادرند» مسلما برادران نسبت به هم وظایفی دارند و در جامعه ایمانی بین آن‌ها پیوندی برقرار است و هیچ وقت عرف و شرع نمی‌پذیرد که بین آن‌ها کدورت و دشمنی باشد چرا که دو برادر  باید بازو و کمک کار همدیگر و مایه قدرت و قوت یکدیگر بوده و در مسیر رشد و کمال به یکدیگر کمک کنند و اختلاف و کدورت از آن‌ها پذیرفته نیست.

وی گفت: در معارف دینی بابی داریم به نام «اصلاح ذات البین» در این باب روایاتی جمع آوری شده که توصیه و سفارش کرده اگر بین برادران دینی شما کدورتی بود برای رفع آن تلاش کرده تا بین آن‌ها اخوت و آشتی برقرار شود چرا که برای آن  برکات زیادی بیان شده و آن را از مدت‌ها نماز و روزه مستحبی برتر و ارزشمندتر شمرده‌اند.

حجت‌الاسلام دلدار با بیان اینکه باید بر عوامل صلح و آشتی پافشاری و محبت را در جامعه منتشر کرد، بیان کرد: جامعه ایمانی باید برای همدلی و همراهی و همکاری تلاش شود همانطور که در ادامه آیه اخوت در سوره حجرات آیه ۱۰،  گفته شده که اگر بین دو برادر کدورتی پیش آمد وظیفه شماست که برای رفع آن تلاش کنید.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی افزود: سوره حجرات، سوره اخلاق و معنویت بوده و در مورد دو گروه و قبیله‌ایی که بین آن‌ها اختلاف و کدورت پیش آمده دستور داده که مومنین اختلاف را برطرف کنند و چنانچه یکی از دو گروه همکاری نکرد و بر عداوت و دشمنی خود اصرار داشت در مقابل او بایستند تا اینکه تسلیم امر خدا شود.

وی با بیان اینکه صلح و آشتی  اهمیت بسیار زیادی دارد و لذا که از همه عبادت‌های مستحبی ارزشمندتر بوده و برکات زیادی در روایات برای آن ذکر شده استف گفت: لازم است افراد جامعه نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت، ایثار و گذشت داشته باشند و یکدیگر را درک کرده و در مسائل مختلف هرجایی که زمینه ارتباط برقرار می‌شود آن را برقرار کنند و با هر چیزی که ارتباط را از بین می‌برد مبارزه کرده و در مقابل آن بایستند.

انتهای پیام
captcha