قرآن بر چه کسانی اثر می‌گذارد
کد خبر: 4207714
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد:

قرآن بر چه کسانی اثر می‌گذارد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم به بیان ویژگی‌های کسانی پرداخت که قرآن روی آن‌ها اثر می‌گذارد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، دهم فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: کرامت انسانی یکی از آثار و نشانه‌های حیات طیبه است، خدا انسان را با کرامت آفرید و فرمود «وَ لَقَد کَرّمنا بَنی آدم»، خدا قرآن را به‌عنوان کتاب کرامت نازل کرد و فرمود «اِنّه لَقُرآن کَریم»، یعنی این کتاب کرامت خداست برای اینکه انسان را به کرامت برساند، خدا رسولش را نیز با وصف کریم ستود و فرمود «اِنّه لَقَول رَسول کَریم». بنابراین خدا محصول همه عبادات و دستورات دینی را تقوا معرفی می‌کند، محصول تقوا را نیز کرامت می‌داند، خداوند می‌فرماید «اِنّ اَکرَمَکُم عِندَالله اَتقاکُم»، یعنی قرار است تقوا شما را به روح کریمانه برساند.

وی ادامه داد: خداوند در آیاتی از قرآن کریم می‌فرماید «اولئِکَ لَهُم مَغفِرَه وَ رِزق کَریم»، یعنی ما به شما رزق کریم می‌دهیم، حال ببینیم رزق کریم چیست؟ جدی‌ترین سفره رزق کریم قرآن است، به این معنا که آیات نورانی قرآن کریم، پذیرایی کریمانه خدا از انسان است، خدا می‌خواهد با قرآن انسان را به کرامت برساند. شهوات جمع شهوت است، ریشه شهوت از اشتهاست، خدای متعال در آیه ۱۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ».



امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که ناس هستند و هنوز طعم ایمان را نچشیده‌اند، اشتها به مسائل مادی دارند، ناس به‌دنبال بی بند و باری هستند، ناس علاقه و اشتها به پسر دارند و پسرانشان را تحویل می‌گیرند، چون وقتی می‌خواستند با دشمن بجنگند پسر به کارشان می‌آمد، ناس اشتها به ثروت‌اندوزی دارند، ناس اسب‌های نشان‌دار را دوست دارند، ناس دامداری و کشاورزی را دوست دارند.

وی تصریح کرد: خداوند در ادامه این آیه فرموده این چیزها متعلق به دنیا و حیات مادی است، این مسائل حلال و حرام دارند و باید مؤمنانه به سراغ آن‌ها رفت، در ادامه نیز خداوند در رابطه با اهل تقوا سخن می‌گوید که عطش حیات طیبه دارند و خدا برایشان سفره ویژه‌ای تدارک دیده است. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید اگر می‌خواهید علاقه شما به امور دنیوی تنزل پیدا کند، به دنبال کرامت باشید، هر کس به کرامت برسد آتش حرص و ولع در او خاموش می‌شود.

این مفسر قرآن بیان کرد: آن حضرت در حدیث دیگری فرمودند هر کس به کرامت انسانی برسد، خودش را با معصیت خوار نمی‌کند، چون کرامت یک مقام و منزلت است، اما معصیت آدم را به ذلت می‌کشاند، اگر کسی طعم کرامت را بچشد، تن به معصیت نخواهد داد. امام زین‌العابدین(ع) نیز فرمود هر کس روح کریمانه پیدا کند، دنیا نزد او کوچک می‌شود.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه متقین فرمود یکی از ویژگی‌های آدم‌های باتقوا و اهل حیات طیبه این است که خدا با همه عظمت در جان آن‌ها درخشیدن گرفته، جانشان از محبت خدا لبریز بوده و هر کسی و هر چیزی در چشمشان کوچک است. امیرالمؤمنین(ع) در حدیث دیگری فرمودند اگر خودت را مدیریت کردی و هر کاری کردی برای رضای خدا بود، نفس خود را به کرامت رسانده‌ای و راه کرامت را در پیش گرفته‌ای اما اگر عمرت را در راه معصیت به کار گرفتی، خودت را به خواری و ذلت کشانده‌ای.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در حدیث دیگری از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده که حضرت فرمودند جان خودتان را از آفت هر چیزی که بوی پستی می‌دهد، حفظ کنید، قیمت شما خیلی بالاست، جان شما جان کریمانه است، قیمتش خیلی بالاست، خودتان را ارزان نفروشید، مبادا برده و بنده دیگران شوید، خدا شما را آزاد آفریده است. امیرالمؤمنین(ع) در بیان نورانی دیگری فرمودند سه چیز است که گوهر وجود انسان را نشان می‌دهد، نخست اینکه با مردم حسن خلق داشته باشید، دوم اینکه وقتی خشمگین می‌شوید خشمتان را آشکار نکنید و فرو خورید، سوم اینکه از خطای دیگران چشم‌پوشی کنید.

آیات قرآن دستورالعمل زندگی است

وی ادامه داد: در ماه رمضان هر روز در دعاها می‌خوانیم «وَ عَظّمتَه و کَرّمتَه و شَرّفتَه و فَضّلتَه عَلی الشّهور»، این چهار کلمه مهم وصف روزه‌داران ماه رمضان است، یعنی خدا می‌گوید من سفره‌ای به نام ماه مبارک رمضان پهن کرده‌ام، سپس در دعا به ما راهنمایی شده و می‌گویند خوراکی‌های این سفره عظمت، کرامت، شرافت و فضیلت است. نشانه و علامت دیگر حیات طیبه، اثرپذیری از قرآن کریم است، وقتی قرآن می‌خوانیم، چقدر روی ما اثر می‌گذارد و اخلاقمان قرآنی می‌شود؟ هر کدام از آیات قرآن دستورالعمل زندگی هستند و به ما طریقه زندگی مؤمنانه را می‌آموزند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: هر کس به اندازه طهارت باطن و صفای دلش می‌تواند از قرآن اثر بگیرد، خدای متعال در آیه ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید «لا یَمَسّه اِلّا المُطَهّرون»، یعنی (جز پاک شدگان بر قرآن دست ندارند)، هر چقدر انسان زنده‌تر باشد به همان نسبت اثرپذیری او از قرآن بیشتر خواهد ‌شد. قرآن ذکر آشکار و روشن است، این قرآن آمده انذار کند، بترساند، هشدار بدهد، آگاه کند، اما آیا روی همه چنین تأثیراتی می‌گذارد؟ خیر، این قرآن فقط روی کسانی اثر می‌گذارد که زندگی انسانی دارند و نسبت به کافران حجت را تمام می‌کند و عذاب خدا بر سر کافران می‌بارد.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۸۲ سوره اسراء می‌فرماید قرآن شفا و رحمت است، دردها را شفا می‌دهد و به انسان کمال می‌بخشد، به شرطی که آن انسان مؤمن باشد اما آن‌هایی که ظالم هستند، قرآن جز خسارت چیزی برای آن‌ها ندارد، بنابراین کسانی که ایمان و حیات طیبه دارند، قرآن نیازهایشان را برطرف می‌کند اما همین قرآن برای ظالمان خسارت است، بدترین ظالمان مشرکان هستند، چون شرک ظلم بسیار بزرگی است، ریا هم از جنس شرک است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد:  خدای متعال در آغاز سوره بقره فرموده قرآن هدایت‌کننده متقین است، یعنی هدایتش روی متقین اثر دارد، متقی یعنی کسی که از حیات معنوی برخوردار است. در آیات ۳ و ۴ سوره بقره آمده متقین یعنی کسانی که به غیب، خدا، قیامت، فرشتگان خدا، نبوت، رسالت، ولایت و امامت ایمان دارند، نماز را اقامه کرده و انفاق می‌کنند. بنابراین آن کسی که تقوا و ایمان دارد، از قرآن اثرپذیری دارد، اگر ما قرآن خواندیم و دیدیم قرآن روی ما اثر نمی‌گذارد و اخلاق ما را عوض نمی‌کند، باید بگردیم ببینیم چه مانعی در ما وجود دارد که اثرپذیری اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام
captcha