آداب خدمت به مردم از دیدگاه نهج‌البلاغه + فیلم
کد خبر: 4207684
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۵
درس‌نامه‌های نهج‌البلاغه/ ۸

آداب خدمت به مردم از دیدگاه نهج‌البلاغه + فیلم

امیرالمؤمنین علی(ع) در حکمت ۱۰۱ نهج‌البلاغه سه شرط خدمت به مردم را مطرح می‌کنند که شامل کوچک شمردن نیاز مردم با پرهیز از بزرگ‌نمایی، پنهان کردن کمک‌رسانی برای حفظ آبروی نیازمندان و تعجیل و سرعت‌بخشی در ارائه خدمت است.

نهج البلاغه

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله جمشیدی، معاون تهذیب مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با تبیین مضامین ارزشمند حکمت ۱۰۱ نهج‌البلاغه با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) در این حکمت درس بزرگی را به ما می‌آموزند، اظهار کرد: ایشان قائلند که وقتی بناست خدمتی به مردم ارائه بدهیم باید سه نکته را در نظر داشته باشیم تا آداب یاری رساندن به دیگران را رعایت کرده باشیم که بر طبق کلام حضرت اولین نکته در این خصوص «بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ» می‌باشد.

وی با ذکر اینکه انسان به توصیه امام علی(ع) باید نیاز دیگران را کوچک بداند و در خصوص رفع آن نیاز بزرگ‌نمایی نکند، ادامه داد: رفع حاجت نیازمندان زمانی ارزش پیدا می‌کند که انسان آن را کوچک و ناچیز جلوه دهد و در این صورت، خدمت و کمکش نزد خداوند ارزش پیدا خواهد کرد. یعنی انسان نباید با منت گذاشتن، عملش مبنی بر یاری و رفع حاجت دیگران را بزرگ جلوه دهد.

جمشیدی بیان کرد: حضرت دومین بایسته در قضای حاجات دیگران را «وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ» عنوان می‌کنند و قائلند که رفع خواسته‌های نیازمندان باید به‌صورت پنهانی انجام گیرد تا آبروی آنها نزد مردم حفظ شود، جلب محبت مردم با ریاکاری حاصل نمی‌شود و چه بسیار انسان‌هایی که به دور از تظاهر و ریا به دیگران خدمت کردند بی‌آنکه مردم متوجه شوند اما بعدها این خدمات و کمک‌ها آشکار شد و نزد مردم قدر و منزلت یافتند و مردم نیز همواره به نیکی از آنان یاد کرده و بهترین سپاسگزاری را داشتند که قدرشناسی مردم در مورد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از مصادیق این موضوع است.

این مدرس حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه مردم ولی‌نعمتان مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی هستند، افزود: آنان با رأی و انتخاب مردم در مسندهای اجرایی کشور قرار می‌گیرند لذا مردم کارفرمای مسئولان هستند و سزاوار است به اسم نظام و دولت اسلامی، گزارش کار و خدمت خود را به سمع و نظر مردم برسانند که البته اینها نباید همراه با تظاهر و ریاکاری یا برای جمع کردن آرای مردمی برای دور بعدی انتخابات یا اهدافی از این دست باشد. 

جمشیدی بیان کرد: نکته سوم که از سوی امیرالمؤمنین(ع) در خصوص آداب خدمت مطرح می‌شود «وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ» است با این توضیح که انسان وقتی می‌خواهد دیگران را یاری کند باید این کار را با سرعت و تعجیل انجام دهد و درخواست فرد نیازمند باید خیلی زود برآورده شود تا ناچار نباشد بار دیگر آن را تکرار کند و دیگر باره رنج ادای نیاز را متحمل شود.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امامیه شهرکرد تأکید کرد: این توصیه کلام نورانی امام(ع) نیز می‌تواند چراغ راه مسئولان باشد زیرا وقتی فردی وعده‌هایی به مردم می‌دهد و انتخاب می‌شود و منصب را بر عهده می‌گیرد، سزاوار است که در عمل به وعده‌ها تعجیل کند و بداند که اگر تحقق وعده‌ها به طول بینجامد، گوارایی و شیرینی آن را مردم حس نخواهند کرد. 

انتهای پیام
captcha