حضور بیش از 7 میلیون زائر نوروزی در مشهد
کد خبر: 4207514
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
معاون زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد

حضور بیش از 7 میلیون زائر نوروزی در مشهد

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد گفت: از ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۸ فروردین ماه سال جاری، بیش از ۷ میلیون و 810 هزار نفر به مشهد سفر کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع جمع‌بندی آمار ورود زائران و اقدامات انجام شده در پیک اول سفر و برنامه ریزی‌های انجام شده برای ایام پیش رو که امروز ۹ فروردین‌ماه در هتل ارغوان برگزار شد، اظهار کرد: از ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۸ فروردین ماه سال جاری، بیش از ۷ میلیون و 810 هزار نفر به مشهد سفر کرده‌اند. از ۱۵ اسفند تا به امروز، کمیته‌های مختلف در راستای خدمت‌گذاری به زائران در خراسان رضوی ایجاد شده است. بیشترین ورودی به مشهد وسیله نقلیه شخصی و سایر حمل و نقل جاده‌ای عمومی بوده است و راه آهن و فرودگاهی در مرحله‌های بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه سطح اشغال مجموعه ظرفیت‌های اقامتی استان در شب گذشته ۵۱درصد و در سطح مشهد ۵۳درصد در این بازه بوده است، ظرفیت‌های اقامتگاه‌های رسمی در مشهد ۶۳درصد و استان ۷۰درصد و همچنین واحدهای موقت ۷۱درصد زائران حضرت رضا(ع) را پذیرش کرده‌اند. در طول مدت ۱۵ اسفند تا به امروز مجموع ظرفیت‌های اقامتی که در سطح استان مورد استفاده زائران قرار گرفته است. ۳۹درصد و در سطح مشهد ۴۱درصد قرار دارد. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری افزود: خراسان رضوی در حوزه کمیته امداد و نجات، بهداشت درمان حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات امنیتی و انتظامی نظارت و ارزیابی فرهنگی و اجتماعی اقدامات بسیار مهم و قابل توجهی در این ایام داشته است. از اقدامات مهم و پر اهمیت در عرصه کمیته تنظیم بازار، نظارت بوده است که مجموعا ۵۸۶۲ پرونده بررسی شده است و طی آن ۶۰ واحد در سطح استان پلمب شده است. 

جانشین ستاد خدمات سفر استان ادامه داد: در حوزه اقامت به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، برنامه‌ای تعبیر شده است که طی آن تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای زائرانی که بیش از 10 روز در مشهد اقامت دارند، تعبیر شده است. بنابراین باتوجه به استقبال مردم از این طرح تاکنون ۱۵درصد از ظرفیت اقامت‌های رسمی در این طرح تکمیل شده‌اند. با توجه به اینکه وارد سومین مرحله خدمت‌رسانی در عید نوروز هستیم، حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت هتل‌ها برای شب‌های قدر رزرو شده است. همچنین در حوزه اقامت رسمی و موقت آمادگی حداکثری در این روزها وجود دارد، زیرا برودت هوا و احتمال بارش در سطح شهر مشهد و استان پیش‌بینی شده است. 

گنابادی‌نژاد در خصوص موج بازگشت مسافران از شهر مشهد اظهار کرد: علاوه بر ۱۳ فروردین، ۲۳ و ۲۴ فروردین هم اوج بازگشت مسافرین به سراسر کشور است، بنابراین برنامه‌ریزی های متفاوتی برای این امر صورت گرفته است. همچنین باتوجه به اقدامات کارگروه زیارت اکثر کسانی که از ظرفیت حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، در هنگام ورود به شهر مشهد، بلیط برگشت خود را تهیه نموده‌اند.

وی در خصوص آمار کاهش و افزایش ورود زائران به شهر مشهد، بیان کرد: بازه زمانی ورود و حضور زائران در سال گذشته با امسال متفاوت است، به همین دلیل مقایسه کاهش و افزایش این امر در انتهای دوره سفر بررسی می‌شود و ارائه خواهد شد. لازم به ذکر است که ورود و حضور زائران در نوروز امسال در حدود ۴۰ روز بررسی می‌شود، اما سال گذشته تنها در ایام نوروز مورد بررسی بوده است، بنابراین مقایسه این دو سال امر صحیحی تلقی نمی‌شود. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: ۱۵ اسفند شروع پیک سفر انتخاب شده است. زیرا موضوع سفر و انتخاب مردم از شهر مقدس زیارت است، بنابراین با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان و نوروز در سال ۱۴۰۳ باهم تقارن زیادی دارد، فلذا قطعا برخی از مردم قبل از شروع ماه رمضان سفر خود را انجام داده‌اند و به زیارت پرداخته‌اند. همچنین در حوزه حمل‌ونقل عمومی هم نقدهایی وجود دارد و از ظرفیت کامل آن استفاده نشده است.

انتهای پیام
captcha