ویژگی‌های یک وعده غذایی مناسب در افطار
کد خبر: 4206705
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

ویژگی‌های یک وعده غذایی مناسب در افطار

ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا و پرهیز از گناهان است. اهمیت و نقش تغذیه صحیح در این ایام بر کسی پوشیده نیست. در این مطلب آموزشی و در ادامه بخش یک، نکاتی در مورد تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان ارائه شده است.

وعده غذایی در روزه داریتوصیه می‌شود هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد و نوشابه خودداری شود. مصرف مایعات زیاد به خصوص مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی شده و باعث درد شکم و نفخ می‌شود.

بهتر است روزه را با آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک استفاده کرد.

وعده افطاری باید دارای ویژگی‌های یک صبحانه باشد، به طور مثال نان سبوسدار و پنیر با گردو یا سبزیجات، تخم مرغ آب‌پز، فرنی و شیر برنج انتخاب‌های مناسبی برای وعده افطار هستند.

توصیه می‌شود از سبزیجات و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله بین افطار تا سحر، به دلیل اینکه منبع خوبی از آب و فیبر هستند و مانع بروز یبوست می‌شود، استفاده شود.

مصرف بامیه‌ و زولبیا که‌ دارای‌ مقادیر زیادی‌ قند و چربی‌، اسیدهای‌ چرب اشباع و ترانس‌ است‌، بسیار محدود شود. به‌ طور کلی‌ زیاده‌روی‌ در مصرف مواد قندی‌ و شیرین‌ از جمله‌ حلوا، در وعده افطار علاوه بر اینکه‌ منجر به‌ اضافه‌ دریافت‌ انرژی‌ و چاقی‌ می‌‌شود، موجب‌ تضعیف‌ سیستم‌ ایمنی‌ بدن می‌‌شود.

وعده غذایی شام در روزه‌داری

به فاصله 2 ساعت بعد از افطار بهتر است وعده شام مصرف شود که می‌توان در این وعده غذاهایی مانند انواع سوپ و آش رقیق حاوی حبوبات و سبزیجات و همچنین حلیم کم چرب مصرف کرد. غذایی که در وعده شام مصرف می‌شود باید کم چرب و کم نمک باشد.

در دو وعده افطاری و شام مصرف انواع سبزیجات، سالاد، سبزی خوردن و همچنین لبنیات از جمله ماست کم چرب و دوغ کم نمک باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مصرف این گروه‌های غذایی معمولا در بین روزه‌داران کاهش می‌یابد.

برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب، به تدریج انواع میوه‌جات به خصوص میوه‌های آب‌دار از جمله هندوانه، طالبی، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن می‌توان استفاده کرد.

در وعده شام به جای استفاده از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های صنعتی و انواع شربت‌ها توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی کم شیرین استفاده کرد.

مریم مهارت، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انتهای پیام
captcha